کارگروه ویژه مدیریت بافت تاریخی در یزد تشکیل شود
کد خبر: 4036290
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵

کارگروه ویژه مدیریت بافت تاریخی در یزد تشکیل شود

عضو شورای اسلامی شهر یزد بر تشکیل کارگروه ویژه مدیریت بافت تاریخی در یزد تأکید کرد و گفت: در قالب این کارگروه می‌توان نسبت به حل معضلات اجتماعی و فرهنگی خاص بافت و تأمین امنیت آن اقدام کرد.

بی بی فاطمه حقیرالسادات، عضو شورای اسلامی شهر یزد به گزارش ایکنا از یزد، به نقل از روابط‌عمومی شورای شهر، بی‌بی فاطمه حقیرالسادات، عضو شورای اسلامی شهر یزد اظهار کرد: بافت‌های تاریخی به ‌عنوان هسته اولیه و قلب تپنده شهرها و نماد فرهنگ ملی و اسطوره‌های قومی هستند همچنین تمایل مردم به بازدید بافت تاریخی و تجدید خاطرات اهمیت و ضرورت این نواحی تاریخی را دو چندان می‌کند و به دلیل وجود عناصر و المان‌های با ارزش تاریخی و میراث فرهنگی، اهمیت توریستی این بافت‌ها را نیز نباید فراموش کرد.

وی ادامه داد: به‌ این ترتیب بافت‌های تاریخی موجودیتی کهن و منسوخ نیستند، بلکه نمادی از سوابق فرهنگی و مدنی شهر هستند که مرمت و احیای آنها وظیفه‌ای ملی است زیرا تجلی‌گاه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردمانی است که در دوره‌های تاریخی در این بخش از شهر روزگار سپری کرده و هویت فرهنگی آن را به ثبت رسانده‌اند.

حقیرالسادات با اشاره به اهمیت بهره‌وری از بافت تاریخی گفت: با پیروی از شرایط فرهنگی، تاریخی، اقلیمی و اقتصادی مناطق مختلف، این موضوع می‌تواند به عنوان یک پتانسیل بالقوه در زمینه احیای بافت‌های ناکارآمد شهری و تبدیل آنها به جاذبه‌های گردشگری در شهرها به شمار آید.

عضو شورای اسلامی شهر یزد افزود: کاهش نشانه‌ها و شاخص‌های هویتی شهرها سبب شده تمامی شهرها و بالأخص کلانشهرها در یک مسیر همسان‌سازی قرار گیرند، به نحوی که دیگر تفاوت چندانی در معیارهای شهرسازی و تاریخی و فرهنگی در آنها مشهود نیست.

وی ادامه داد: همچنین تمایل گردشگران به سمت گردشگری تاریخی و فرهنگی بویژه در ایران در حال افزایش است که باید با شناخت، حفظ، نگهداری و احیای آثار و نقاط بالقوه گردشگرپذیر و با اهمیت تاریخی و میراث فرهنگی در صنعت رو به رشد گردشگری و جهانگردی بتوانیم علاوه بر تأمین و توسعه زیرساخت‌های لازم از مزیت‌ها و ارزش افزوده صنعت پرسود گردشگری در شهرها بهره‌مند شویم.

حقیرالسادات گفت: بافت‌های تاریخی در حقیقت شناسنامه افراد و گروهی هستند که در هر منطقه سکونت دارند لذا تلاش برای حفظ بافت تاریخی، تلاش برای حفظ سند هویت شهروندان است.

وی ادامه داد: بافت تاریخی زنده و خشتی و پهناور یزد نیز به دلیل ارزش‌های منحصر به فرد معماری و فرهنگی و شاخص‌های پایدار، در سال 1396 به عنوان شهر میراث جهانی از سوی یونسکو انتخاب شد و در سال 1397 نیز به عنوان پایتخت تاریخی و فرهنگی شهرهای پایدار جهان برگزیده شد و نمونه بارز اهمیت جهانی یک بافت تاریخی و الگویی برای جهان است.

عضو شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به اینکه شهر یزد با داشتن 970 هکتار بافت تاریخی ناپیوسته و زنده بزرگترین و مهمترین بافت تاریخی استان را دارد و پس از یزد، میبد و اردکان دارای بافت تاریخی ارزشمند با بناهای شاخص و بادگیرهای زیبا و منحصر به فرد هستند گفت: در یک دهه اخیر ساکنان یزد بیش از پیش به ارزش تاریخی و منحصر به فرد بافت تاریخی یزد پی بردند و در این سال‌ها شهرداری ناحیه تاریخی نیز شکل گرفت و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد اقدامات بسیار خوبی برای حفظ، مرمت و احیای بافت تاریخی با مشارکت ساکنان بافت و سرمایه گذاران بخش خصوصی گردشگری انجام شده است.

وی بیان کرد: البته لازم است با تشکیل کارگروه ویژه مدیریت بافت تاریخی نسبت به حل معضلات اجتماعی و فرهنگی خاص بافت و تأمین امنیت آن نیز اقدام شود، همچنین هزینه نگهداری بافت تاریخی نیز با توجه به ویژگی‌های خاص معماری خشتی، درون گرا، متراکم و تأسیسات خاص شهری مورد نیاز آن نسبت به سایر بخش‌های شهر بالاتر و متفاوت‌تر است اما یقیناً دستاوردهای قابل توجهی نیز خواهیم داشت.

حقیرالسادات گفت: رویکرد بودجه گذاری در سال‌های اخیر نیز مثبت بوده و روند افزایشی داشته است اما بودجه‌های فعلی برای احیای بافت تاریخی شهر میراث جهانی کافی نیست و لازم است از سوی وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست بودجه ویژه برای حفظ و نگهداری و احیای بافت تاریخی یزد صورت گیرد، همچنین برای تأمین هزینه‌ها می‌توان از سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم محلی نیز بهره برد.

انتهای پیام
captcha