به گزارش ایکنا، نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران و کارکنان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 25 بهمنماه در سالن جلسات این معاونت برگزار شد.
در بخشی از این جلسه که با حضور مدیران امور قرآنی کشور همچون حجتالاسلام والمسلمین حمید محمدی، محمدعلی خواجهپیری و سیدعلی سرابی، برگزار شد، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخن پرداخت.
معاف در ابتدای صحبتهای خود با اشاره به آشنایی 20 ساله خود با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: یقین قلبی دارم در دوران مدیریت ایشان در وزارت ارشاد انشاءلله دوران طلایی مدیریت امر قرآن در وزارت ارشاد دولت نهم و دهم احیاء خواهد شد و اتفاقات مبارک و مغتنمی که در آن دوره رخ داد، در این دوره بهتر و بیشتر اتفاق خواهد افتاد.
وی با تأکید بر اینکه پسوند اسلامی در وزارت ارشاد یک پسوند، تزئینی، تفننی، دکوری، نمایشی، فرمایشی، انتزاعی و تشریفاتی نیست، افزود: این پسوند عینی، واقعی، حقیقی، انضمامی، علی العرض و جدی است. تنها وزارتخانهای که پسوند اسلامی دارد، همین وزارت ارشاد است و انشاءلله امر مسجد و دین و قرآن و عترت در دولت آیتالله رئیسی، رئیس جمهور خستگیناپذیر یک امر محوری و کلیدی و راهبردی خواهد بود.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به حکمی که وزیر ارشاد برای وی صادر کرده است اشاره و تصریح کرد: در ابتدای این مسئولیت یک حکم غلیظ و رسا و رسانایی از سوی وزیر محترم ارشاد صادر شد و انشاالله منویاتی که در این حکم فرموده شد نصبالعین ماست و به آن عمل خواهد شد. من اگر بخواهم یک صورت بندی نظری جهت عملیات و اجرا از این حکم داشته باشم، میتوان در سه سرفصل اصلی آن را دستهبندی کرد.
معاف افزود: بحث اول موضوعی است که از دو دهه قبل در جامعه قرآنی تبدیل به گفتمان شده و آن هم چیزی جز تحقق دولت قرآنی نبوده است. تلاشهایی برای تحقق این موضوع از سوی امثال «محمدعلی خواجهپیری»، «حجتالاسلام حمید محمدی» و مجموعه دوستانی که در این جلسه حضور دارند، صورت گرفته که در رأس همه این تلاشها پیگیریها و اوامر مقام معظم رهبری بوده است. در سایه دولت قرآنی است که «اقامه الصلوة»، «آتیالزکوة»، «آمروا بالمعروف»، «نهوا عن المنکر» و ... ـ که همه در حوزه فرهنگ هستند و به نوعی اصلاح فرهنگی است ـ محقق میشود.
وی بیان کرد: بر همین اساس تحقق دولت قرآنی یکی از اهداف متعالی و مترقی است که امامین انقلاب خواستهاند و در صورتبندی نظری آنچه که وزیر محترم از ما خواستهاند نیز قرار دارد.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد اظهار کرد: بحث دوم در سرفصلهای مطرح شده از سوی وزیر ارشاد قرآنی شدن و قرآنی سازی وزارت ارشاد و بحث سوم نیز قرآنی سازی جامعه و تحقق جامعه قرآنی، اخلاقی، نبوی، علوی، اهل بیتی و متمسک به اهل بیت پیامبر(ص) است. در واقع ما با این کار به اصلیترین توصیه حضرت رسول(ص) که فرمودند «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی» عمل خواهیم کرد.
معاف افزود: برای پیگیری تحقق دولت قرآنی که یکی از سرفصلهای مورد مطالبه در حکم بوده است، مذاکراتی را با وزرا و معاونان رئیس جمهور آغاز کردهایم. گفتوگوهای اولیه در مورد اقتصاد قرآنی را با معاون اقتصادی رئیس جمهور انجام دادهایم. در همین راستا، یک طرح تفصیلی هم با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی در میان گذاشتهایم تا با این اقدامات کارهای مربوط به دولت قرآنی انجام شود.
وی در ادامه با طرح این سوال که قرآنیسازی وزارت ارشاد به چه معنا خواهد بود، گفت: شاید اصلیترین مخاطب فرمایش اخیر مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین در مجموعه دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. این جهاد هم از طریق جهاد با رسانه، جهاد با بیان، جهاد با قلم، جهاد با نوشتن، جهاد با کار هنری و ابزار هنری صورت میگیرد. بنابراین اصلیترین موضع و موقف در دولت که باید به جهاد تبیین بپردازد و این فرمایش رهبر حکیم انقلاب در بحث جنگ روایتها و نبرد قضاوتها به نفع تمدن اسلامی و اندیشه انقلابی را رقم بزند، وزارت ارشاد است.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد باید داعیه دار نظریه «عقل درایه» باشد، گفت: معاونت مطبوعاتی و مرکز توسعه فضای مجازی وزارت ارشاد نیز باید به مسئله سواد رسانهای مبتنی بر نظریه عقل درایه و نظریه تبیین و احراز خبر و دقت در سلامت و صحت خبر توجه کند. این امر میتواند یک سرفصل جدید در کار وزارت ارشاد باشد. ما قرار نیست فقط یک سری خدمات سختافزاری به جامعه فرهنگی بدهیم، بلکه میتوانیم پیشنهادات نرمافزاری، عقلافزاری، فکرافزاری و خردافزاری از جنس قرآن، فرمایشات اهل بیت(ع) و منویات امامین انقلاب را هم به مجموعهها بدهیم.
معاف در ادامه با اشاره به اینکه معاونت سینمایی و تئاتر وزارت ارشاد باید از مدلها و روشهای قرآنی بهره ببرد، به داستان حضرت ابراهیم در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: حضرت ابراهیم(ع) برای دعوت به حق سخنان بسیاری ایراد کردند که گوش ندادند. ایشان در نهایت یک تصویرپردازی حرفهای انجام داد و امر معقول را به امر محسوس و ملموس برای مردم تبدیل کرد. یعنی با تصویرپردازی که انجام داد (بت بزرگ را سالم گذاشت تا تبر را بر روی دوش آن بگذارد) کاری کرد که مردم به خودشان مراجعه کنند.
وی با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم(ع) برای درس توحید یک فیلمنامه و سناریو تدارک دید، اظهار کرد: آن حضرت ابتدا گفت خدای من ستاره است، بعد ماه و بعد خورشید را به عنوان خدای خود معرفی کرد، ایشان مسئله توحید را با مسئله هنر توجیه کرد. این یک سناریو و طراحی است که در تفسیر المیزان به خوبی تبیین شده است. در داستان حضرت یوسف(ع) نیز قرآن به همه هنرمندان آموزش میدهد که ممکن است صحنه و قصه روایت شود اما خیانت اتفاق نیفتد و عفت و عصمت به هنرمندانهترین شکل ممکن تصویرپردازی شود.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه هنر نباید «مختالاً فخورا» باشد، بیان کرد: اینکه میگوییم وزارت ارشاد باید قرآنی شود، به منزله معنای محدود آن نیست. چند سال قبل از آیتالله جوادی آملی سوال کردم که کدام آیه از آیات قرآن را به عنوان آیه هنر قرآنی میدانید؟ ایشان آیه «اِن الله لا یُحِبُ مَن کانَ مُختالاً فَخورا» را معرفی کرد. خداوند متعال خیالپرداز متکبر را دوست ندارد. من خدمت ایشان عرض کردم که آیا نظریه «هنر برای هنر» یا «هنر برای اشراف» همین مختالاً فخورا هست که ایشان تأیید کردند. در حوزه کتاب و معاونت فرهنگی هم حرفهای مفصلی وجود دارد.
معاف با تأکید بر اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی از برکات انقلاب بوده است، گفت: مطمئن هستم دولت سیزدهم شورای توسعه فرهنگ قرآنی را جدی گرفته و پای کار این شورا خواهد ایستاد. در یکی از جلسات دبیرخانه این شورا بیان کردم که بعد از انقلاب یک دامنه رشد رو به جلو داشتهایم. این رشد گاهی پرشتاب و گاهی هم کم شتاب بوده اما همیشه بوده است. این رشد هم همواره با هدایت رهبر قرآندان انقلاب بوده است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به آغاز چهارمین سال از گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: اگر مفهوم کانونی گام دوم انقلاب، امیدآفرینی و یأسزدایی باشد، ما در وزارت ارشاد باید به نشاط و آرامش اهالی فرهنگ و رونق فرهنگ بیندیشیم. یکی از استراتژیهای وزیر محترم ارشاد که طی این مدت فرمودهاند، مرجعیت فرهنگی و وزارت ارشاد در مدیریت فرهنگی کشور است که به تأیید رئیس محترم جمهور رسیده است.
معاف بیان کرد: بر همین اساس، شش دستگاهی که در امر قرآن در دولت قرار است کار قرآنی انجام دهند یا انجام میدهند یک شورای هماهنگی را تشکیل دادهاند که شامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت ورزش و جوانان میشود. این شورا با هماهنگی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در معاونت قرآن و عترت شکل گرفته است.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبتهای خود به شعار دولت سیزدهم که «دولت مردمی» است و مورد تحسین مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است، اشاره و اظهار کرد: وزارت ارشاد، وزارتخانهای است که کادر و بدنه فعال اصلی آن بیرون از وزارتخانه قرار دارند. دولت مردمی باید سراغ این بخش برود و کار را با آنها پیش ببرد.
انتهای پیام
... بدون هیچ خروجی مفیدی
و این قصه همچنان ادامه دارد ...