صرف دغدغه‌‎مند بودن مجوز ورود به عرصه جهاد تبیین نیست
کد خبر: 4036819
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
شروط و لازمه‌های جهاد تبیین/ ۲

صرف دغدغه‌‎مند بودن مجوز ورود به عرصه جهاد تبیین نیست

حجت‌الاسلام انصاری، استاد حوزه علمیه با بیان اینکه صرف دغدغه‌مند بودن مجوز ورود بی‌محابا به عرصه جهاد تبیین نیست، گفت: جهادگر تبیین باید عمل‌گرایانه همراه با مواسات و همدلی به تبیین بپردازد و تبیین الزاماً همیشه به گفتار نیست.

حجت‌الاسلام محمد انصاری، استاد حوزه علمیه

حجت‌الاسلام محمد انصاری، استاد حوزه علمیه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خوزستان، درباره شرایط جهاد تبیین با بیان اینکه یکی از پایه‌های اساسی قرآن، دین و انقلاب ما، تبیین و روشنگری است، اظهار کرد: در قرآن کریم آیاتی وجود دارند که خداوند، قرآن کریم را به عنوان آیات روشنگر و تبیین‌کننده معرفی کرده است. همچنین در قرآن می‌بینیم که تبیین از جمله وظایف انبیا و علما شمرده شده است، چنانکه خداوند متعال می‌فرماید: «وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ»(نحل، 44) ما قرآن را نازل کردیم تا آنچه را به سوی مردم نازل شده است برای آنها روشن کنی». همچنین در آیه 187 سوره آل‌عمران نیز به این موضوع اشاره شده است: «وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ؛ هنگامى را كه خداوند از كسانى كه به آنان كتاب داده شده پيمان گرفت كه حتما بايد آن را [به وضوح] براى مردم بيان کنند». پس مسئله تبیین، یکی از کلیدواژه‌های اساسی فرهنگ دین و قرآن است.

وی اظهار کرد: مسئله تبیین و عرصه جهاد تبیین جایی مطرح می‌شود که حق و حقیقت را غباری فرا گرفته و یا ظلمتی آن را احاطه کرده باشد و فردی که جهادگر عرصه تبیین است آن ظلمات را تبدیل به روشنایی می‌کند و عرصه‌هایی را که به واسطه جهل و نادانی بر مردم پوشیده شده توسط نور آگاهی روشن می‌سازد.

این مدرس حوزه با بیان اینکه برای رسیدن به جهاد تبیین مطلوب باید نگاهی به الگوهای موفق در گذشته و حال داشته باشیم، گفت: در گذشته می‌توانیم به وجود با عظمت امیرالمؤمنین(ع) و برخی از اصحاب ایشان همچون عمار یاسر اشاره کنیم. شهدای کربلا نیز در کنار اینکه جهادگر عرصه جهاد سخت بودند، در عرصه جهاد تبیین نیز خوش درخشیدند. رجزهای آنها در هنگام ورود به پیکار، جهاد تبیین بود. در عصر کنونی می‌توانیم به شخصیت‌هایی چون امام راحل، شهید مطهری، آیت‌الله مصباح، سردار سلیمانی و ... اشاره کنیم و با نگاه به روش و منش آنها الگوی اصیل جهاد تبیین را بیابیم.

انصاری با تأکید بر لزوم شناخت الگوهای اصیل تبیین گفت: صرف دغدغه‌مند بودن نمی‌تواند مجوز این باشد که بی‌محابا وارد این عرصه شویم. گاهی افرادی بدون شرایط وارد این عرصه می‌شوند اما سر از تحریف در می‌آورند.

این مدرس حوزه با اشاره به سیر تهاجم دشمن از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اظهار کرد: دشمن ابتدا از هجوم سخت آغاز کرد. بعد از آن به تهاجم فرهنگی روی آورد و در زمینه باورها مردم کار وسیعی را شروع کرد. شاید اواخر دهه شصت و هفتاد را شروع این تهاجم بدانیم و به تعبیر رهبری شخصیت‌هایی چون شهید حججی‌ها نشانگر شکست این تهاجم است.

وی ادامه داد: تهاجم سیاسی، دیگر روش دشمن بود که به بهانه‌های گوناگون چون اختناق سیاسی و موارد این چنینی در سالهای ۷۷ و ۸۸ و پس از آن در 10 سال گذشته از هجمه اقتصادی و  ابزار تحریم استفاده کردند. یعنی در چهار دهه گذشته دشمن هر کدام از عرصه‌های جنگ نظامی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را حدود یک دهه محک زد و در هر چهار تهاجم با هدایت مقام معظم رهبری و ولایت مداری و بصیرت مردم با شکست مواجه شد.

انصاری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ما برای جهاد تبیین نیازمند سه ابزار منش، بینش و روش هستیم، توضیح داد: منش به معنی اخلاق است؛ جهادگر عرصه تبیین باید به معنی واقعی کلمه متخلق به اخلاق الهی باشد و با پرهیز از جدل و بد اخلاقی و ... پا در این عرصه بگذارد. ابزار دیگر، بینش است. افراد جهادگر، خود باید نسبت به حقایق مطلع باشند، نه اینکه دچار تردید باشند و ابزار مهم دیگر، روش است. جهادگر عرصه تبیین باید روش کار را بداند، به عنوان نمونه جهادگر تبیین در مواجهه با شخصی که ذهنش نسبت به دستاوردهای انقلاب اسلامی دچار شک و متأثر از شبهات دشمن باشد و از طرف دیگر خود را در شرایط اقتصادی سخت می‌بیند، باید با روش عمل‌گرایانه که عبارت از مواسات، همدلی و ایجاد کار و اشتغال برای افراد نیازمند است به تبیین بپردازد. پس تبیین الزاماً همیشه به گفتار نیست.

وی با بیان اینکه  جهاد تبیین در برابر خط تحریف معنا پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: خط تحریف از صدر اسلام وجود داشته است. معمولاً جریان تحریف سعی می‌کند، عیوب را برجسته و موفقیت‌ها را در انظار عمومی به شکست تبدیل کند، یعنی با دروغ، تهمت و شایعه پراکنی، نقطه قوت را نقطه ضعف جلوه می‌دهند. برای مثال آیه «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ» (توبه‏، 111) که شیعه و سنی نقل کرده‌اند در شأن حضرت علی(ع) و لیلة‌المبیت نازل شده است، جریان تحریف، کوشید با تطمیع قلم به دستان مزدور‏، شأن‌ نزول آن را تحریف کند و معاویه حیله‌گر با دادن هزینه هنگفت از آنها خواست بنویسند این آیه در شأن ابن‌ملجم مرادی نازل شده است که خود را برای کشتن امیرالمؤمنین (ع) به خطر انداخت‌. امروز هم عده‌ای هستند که تلاش می‌کنند موفقیت‌های نظام را بی‌ارزش جلوه بدهند و بلکه آنها را عامل سرشکستگی معرفی کنند. کما اینکه در موضوع انرژی هسته‌ای، برخی کوشیدند این دستاورد و افتخار بزرگ علمی را به عنوان نقطه منفی در کارنامه انقلاب اسلامی معرفی کنند.

وی تصریح کرد: حال که دشمن در هر چهار روش با شکست مواجه شده است، به سمت تهاجم ترکیبی و همه‌ جانبه روی آورده است. آنها دیگر فرصتی برای از دست دادن ندارند و ما نیز در مقابل فرصتی برای از دست دادن نداریم و اینک مبارزه‌ای همه‌ جانبه در جریان است. می‌توان گفت دشمن در تهاجم خود خبره شده است، چهار دهه تجربه دارد، با مقاومت ایرانی و اسلامی کشور ما مواجه بوده و از نقاط قوت ما مطلع شده است، لذا هر فرصت سوزی، باعث هدر رفت ظرفیت‌ها می‌شود. افراد متخصص در هر کدام از عرصه‌هایی که بیان شد نباید از جهاد دریغ کنند. باید از فرصت‌های مدیریتی و تبیینی که برای آنها فراهم می‌شود، حسن استفاده را داشته باشند.

انصاری با اشاره به قید فوریت در سخنان رهبر انقلاب در جهاد تبیین گفت: اهمیت این فوریت از این بابت است که نپرداختن به‌هنگام باعث هدررفت بخشی از ظرفیت‌های انقلاب می‌شود. افراد در هر عرصه‌ای که تخصص دارند؛ در عرصه سیاست، اقتصاد، عرصه‌های فرهنگی، علمی و نظامی باید بتوانند ایفای نقش کرده و از کیان کشور دفاع کنند و این فرصت را که آخرین تقلای استکبار برای حفظ حیات خود است، از او بگیرند.

این مدرس حوزه علمیه در پایان با بیان اینکه جهاد ترکیبی و همه‌جانبه می‌تواند زمینه‌ساز آب‌دیده‌تر شدن سربازان انقلاب جهانی حضرت حجت بن الحسن(عج) باشد، گفت: هر کدام از ما باید بتوانیم در شعاع تأثیرگذاری خود نسبت به افرادی که دچار شک و شبهه نسبت به اسلام و انقلاب و دستاوردهای انقلاب هستند، با جهاد تبیین روشنگری لازم را انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha