ارسال هزار و 336 کتاب به همایش کتاب‌سال حوزه/ دلیل حضور کمرنگ بانوان
کد خبر: 4037865
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
حمید جزایری خبر داد:

ارسال هزار و 336 کتاب به همایش کتاب‌سال حوزه/ دلیل حضور کمرنگ بانوان

حجت‌الاسلام حمید جزایری، دبیر همایش کتاب سال حوزه علمیه، با بیان اینکه در طول برگزاری 23 دوره همایش کتاب‌سال حوزه حدود 20 هزار اثر دریافت شده است، گفت: در سال جدید 1336 کتاب به دبیرخانه رسیده و در مراسم روز 5 اسفندماه از برترین‌های آثار با حضور آیت‌الله نوری همدانی تجلیل می‌شود.

حمید جزایریبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید جزایری، دبیر همایش کتاب سال حوزه علمیه، امروز، دوم اسفند ماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های بیست و سومین دوره این همایش، گفت: همایش کتاب‌سال حوزه به بررسی و ارزیابی آثار حوزویان اعم از داخل و خارج کشور در قالب کتاب، مقاله علمی_ ترویجی و علمی_ پژوهشی و پایان‌نامه سطح چهار و دکتری می‌پردازد.

وی افزود: در سال 1399، مجموعه آثار واصل شده به دبیرخانه همایش در بخش کتاب، هزار و 336 کتاب بود و از بین این تعداد اثر، هزار و دو اثر در ارزیابی اولیه واجد شرایط شناخته شد و این تعداد بیانگر رشد 25 درصدی نسبت به آثار سال 1398 است. گروه کلام با 153 عنوان و فقه و اصول با 123 عنوان بالاترین تعداد را به خود اختصاص دادند.

جزایری بیان کرد: این تعداد آثار با حضور 3 تا 5 نفر از اعضای هیئت علمی در دبیرخانه همایش مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند و مجموعا سه هزار و 800 ارزیابی اجمالی انجام شد و در نهایت 275 اثر به مرحله دوم و ارزیابی تفصیلی راه یافتند و 865 ارزیابی تفصیلی از سوی 365 داور و ارزیاب علمی انجام شد. بعد از اعمال نظر گروه‌های علمی در شورای دبیرخانه همایش در نهایت سه اثر به عنوان برگزیده، 24 اثر شایسته تقدیر و 43 اثر شایسته تحسین شدند که در مقایسه با سال 98، در بخش آثار علمی_ پژوهشی با 494 اثر، شاهد 30 درصد رشد بوده‌ایم و در بخش تبلیغی_ فرهنگی هم با 143 اثر نسبت به سال 98، شاهد رشد 84 درصدی هستیم.

وی اضافه کرد: در بخش مقالات هم از 92 نشریه علمی پژوهشی و علمی ترویجی با مجوز وزارت علوم، 250 مقاله به دبیرخانه واصل شد که 241 مقاله واجد شرایط اولیه بودند و در 16 گروه علمی، مورد ارزیابی اجمالی قرار گرفتند و 90 اثر به ارزیابی تفصیلی ارسال و با 229 ارزیابی تفصیلی در نهایت یک مقاله برگزیده و پنج مقاله هم شایسته تقدیر شد؛ امسال شاهد رشد 35 درصدی در مقالات پژوهشی و رشد 43 درصدی در مقالات ترویجی را شاهد بودیم.

استاد جامعة المصطفی(ص) اظهار کرد: در بخش مقالات، کلام با 35 مقاله، فقه و اصول با 34 مقاله، علوم اجتماعی با 33 مقاله بیشترین آثار را به خود اختصاص دادند. ارزیابی‌های ما سختگیرانه است ولی روند کمی و کیفی آثار رو به رشد بوده است و به دلیل همین سختگیری‌ها کمتر از 5 درصد آثار جزء شایسته تقدیر و شایسته تحسین‌ها هستند.

رشد مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش کتاب‌سال

دبیر همایش کتاب‌سال حوزه علمیه گفت: در بخش پایان‌نامه‌های سطح چهار و دکتری نسبت به سال 98، رشد 155 درصدی داریم، 195 عنوان در بخش برادران و 16 عنوان در بخش خواهران داریم در صورتی که در سال قبل کلا 138 عنوان داشتیم، گرایش فقه و اصول با 61 عنوان، تفسیر با 27 عنوان بیشترین تعداد را تشکیل داده‌اند.

جزایری بیان کرد: هشت درصد آثار از  سوی بانوان طلبه ارسال شده است، 61 کتاب و 16 پایان‌نامه و 12 مقاله از خواهران به جشنواره واصل شد و در نهایت پنج مورد به مراحل ارزیابی تفصیلی و تقدیر و تحسین رسیدند؛ 92 کتاب، 15 پایان‌نامه و هشت مقاله هم از محصولات فضلای غیرایرانی از کشورهای مختلف مانند عراق، افغانستان، پاکستان، هند، کلمبیا، ترکیه و سنگال، لبنان و سوریه است؛ در مجموع 10 درصد آثار مربوط به فضلای غیرایرانی است که دو مورد شایسته تقدیر و چهار مورد شایسته تحسین شناخته شدند.

سخنرانی آیت‌الله نوری همدانی

دبیر همایش کتاب‌سال حوزه اظهار کرد: مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان روز پنجشنبه از ساعت 9 با حضور مدیر حوزه‌های علمیه و مسئولان ارشد حوزه، افراد برتر برگزار خواهد شد و آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید هم سخنرانی می‌کند و از مقام علمی ایشان نیز تجلیل خواهد شد. این برنامه از برخی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و اینترنتی به صورت زنده پخش می‌شود.

وی افزود: علاوه بر تقدیر از مؤلفان از چهار ناشر و سه مرکز پژوهشی برتر هم تجلیل می‌شود، هدف اصلی همایش که بخش اندکی از آثار حوزویان را به ارزیابی و نمایش می‌گذارد، تعمیق مباحث پژوهشی حوزه و جهت دادن به این فعالیت‌ها است.

وی اضافه کرد: چندمحور هم در کتاب‌سال به عنوان محورهای ویژه تعیین شد است، بیانیه گام دوم انقلاب، اقتصاد مقاومتی، کرونا، تمدن اسلامی، زن و خانواده، علوم انسانی اسلامی، فضای مجازی، محیط زیست و حوزه و روحانیت و برخی قلمروهای دیگر که مورد تاکید بیشتر دبیرخانه است. در بخش علوم انسانی اسلامی، 43 اثر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: پس از پایان همایش بیست و سوم و دوره پنجم مقالات، همایش بیست و چهارم از 15 اسفندماه آغاز می‌شود و حوزویان تا پایان خردادماه سال آینده می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

ارسال 20 هزار اثر در 23 سال

جزایری همچنین اظهار کرد: در طول برگزاری 23 دوره همایش، حدود 20 هزار اثر به همایش رسیده است که هزار و 336 عنوان کتاب برای امسال است؛ در آثار پذیرفته شده و رد شده با رشد خوبی روبرو هستیم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد حضور زیاد خواهران در جشنواره علامه حلی و حضور کمرنگ آنان در کتاب‌سال، افزود: همایش کتاب‌سال برای خواهران و برادران است و فقط مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی پذیرفته می‌شود ولی علامه حلی همه مقالات را پذیرش می‌کند همچنین ما در کتاب‌سال از هر شماره مجله فقط یک مقاله را پذیرش می‌کنیم و این محدودیت در علامه حلی وجود ندارد.

جزایری بیان کرد: انبوه ورودی برای ما مطلوبیت دارد ولی انبوه خروجی مطلوبیت ندارد به همین دلیل ارزیابی‌های سختگیرانه اعمال می‌شود و شاخص‌ها دقیق و سختگیرانه هستند تا بتوان آثار را در سطح بین‌المللی عرضه کنیم. 

انتهای پیام
captcha