برگزاری اختتامیه همایش کتاب‌ سال حوزه با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی
کد خبر: 4121919
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶

برگزاری اختتامیه همایش کتاب‌ سال حوزه با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی

اختتامیه بیست وچهارمین همایش کتاب‌ سال حوزه با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی ر قم برگزار می‌شود.

حجج اسلام مقیمی حاجی و سیدحمید جزایریبه گزارش ایکنا، نشست خبری بیست و چهارمین همایش کتاب سال حوزه و ششمین جشنواره مقالات علمی حوزه، 24 بهمن‌ماه با حضور معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و دبیر همایش کتاب سال حوزه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به جایگاه پژوهشی بالای کتاب سال حوزه و با تأکید بر اینکه این همایش به صورت سالانه برگزار می‌شود، گفت: این مراسم فرصتی برای تقدیر از نویسندگان، فرهیختگان و علمای حوزه علمیه است.

مقیمی حاجی با بیان اینکه هزار کانون علمی ـ پژوهشی در حوزه فعال است، از برپایی جشنواره کانون‌های پژوهشی در اسفندماه امسال خبر داد و افزود: جشنواره علامه حلی هم در کنار این جشنواره برگزار می‌شود که طلاب خواهر و برادر که سن کمتر از ۳۵ سال دارند می‌توانند در آن شرکت کنند.

معاون پژوهش حوزه با بیان اینکه هزار کانون علمی و پژوهشی در مدارس علمیه داریم، به ششمین جشنواره مقالات اشاره کرد و ادامه داد: در کنار نشریات علمی پژوهشی و تخصصی یکسری نشریات آموزشی داخلی هم منتشر می‌شوند که هدف آن‌ها فرهنگ‌سازی در مدارس و مراکز حوزه است.

نقش پررنگ طلاب غیرایرانی

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه تلاش شده تا در همایش امسال نقش علما و نویسندگان غیرایرانی پررنگ شود، اظهار کرد: در این راستا، رویداد مهمی که فردا دایر خواهد شد برپایی نمایشگاه آثار تولیدی حوزویان به زبان غیرفارسی است.

مقیمی حاجی بیان کرد: مراسم افتتاحیه این نمایشگاه فردا، ۲۵ بهمن ماه از ساعت 10:30 با حضور آیت‌الله اعرافی در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: عمده آثار این نمایشگاه به زبان‌های عربی، ترکی، آلبانیایی، فرانسوی، روسی و تاجیکی است و آثار کمتری به زبان‌های اسپانیایی، ایتالیایی، پشتو و آلمانی هم در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

ترجمه متون حوزه به 24 زبان

معاون پژوهش حوزه علمیه از ترجمه متون حوزوی به ۳۴ زبان زنده دنیا خبر داد و افزود: مجموعه آثار حوزوی به ۳۴ زبان زنده دنیا ترجمه شده است و در نمایشگاه به مدت سه روز به نمایش درمی‌آیند. البته ما هنوز نتوانسته‌ایم همه آثار ترجمه‌ای را جمع کنیم مثلاً المصطفی آثار زیادی ترجمه کرده است که الان موجود نیست.

مهم‌ترین رویداد علمی حوزه

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حمید جزایری، دبیر بیست و چهارمین همایش کتاب‌ سال حوزه هم در این نشست گفت: کتاب‌ سال حوزه مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رویداد پژوهشی حوزه است که اختصاص به حوزه قم و ایران هم ندارد بلکه مجموعه‌ای بین‌المللی است کما اینکه در سال جاری از ۲۰ کشور و ملیت آثاری به دبیرخانه ارسال شده و در فرایند ارزیابی قرار گرفت.

وی افزود: همایش کتاب‌ سال از سال 1378 آغاز شده و در چند دوره قبلی در مجموع 19 هزار و 634 اثر مورد داوری قرار گرفت. در این دوره از همایش هم هزار و 168 کتاب واجد شرایط ورود در فرایند ارزیابی بودند که شامل 900 کتاب و 268 رساله مقطع دکتری یا سطح چهار می‌شود. 230 اثر به مرحله دوم و ارزیابی تفصیلی وارد شدند و در نهایت 48 اثر به عنوان اثار قابل تقدیر و شایسته تحسین و برگزیده منتخب شدند که دو اثر برگزیده، 28 اثر شایسته تقدیر و 18 اثر هم شایسته تحسین هستند.

دبیر همایش کتاب‌ سال حوزه گفت: در این میان 43 نفر از تولیدکنندگان از آقایان و 5 نفر از بانوان هستند. همچنین علاوه بر ملیت ایرانی، از افراد برگزیده از علما و فضلای کشورهای دیگر مانند عراق، لبنان و افغاستان و ... هم تجلیل خواهد شد. 

وی اضافه کرد: در بخش مقالات از بین ۲۹۰ مقاله‌ای که از ۹۸ نشریه علمی به دبیرخانه واصل شد، ۶۶ اثر بعد از ۸۰۰ ارزیابی، به مرحله تفصیلی راه یافتند و در نهایت شش اثر شایسته تقدیر شدند.

سخت‌گیری در انتخاب افراد برتر

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: ما در ارزیابی آثار سخت‌گیری لازم را داشته‌ایم زیرا دبیرخانه بر این باور بود که با سخت‌گیری در امتیازات باید پژوهش در حوزه را شتاب کمی و کیفی دهد.

جزایری با بیان اینکه آثار در گروه‌های فقه و اصول، قرآن و تفسیر، علوم انسانی، اقتصاد، حقوق و تاریخ و کلام و ... مورد بررسی قرار گرفت، افزود: از ۱۷ ملیت آثاری به دبیرخانه واصل شده است و روز 27 بهمن‌ماه با حضور مدیر حوزه از برگزیدگان تجلیل خواهد شد.

وی افزود: از امتیازات همایش امسال حضور فضلای خواهر و فضلای غیرایرانی است، همچنین بیشتر شاهد کارهای جمعی هستیم. ضمن اینکه برخی موضوعات مانند بیانیه گام دوم انقلاب و فضای مجازی، جهاد تبیین، زن و خانواده و ... مورد توجه بوده و 122 اثر در این مورد تولید شده است. 

11 هزار برگزیده در همایش‌های کتاب‌ سال

دبیر همایش کتاب‌ سال حوزه با بیان اینکه فراخوان آثار بلافاصله بعد از اختتامیه اعلام می‌شود، اظهار کرد: کتاب‌ سال حوزه تاکنون بیش از ۱۱ هزار برگزیده داشته است که ۹ هزار و ۶۸۶ نفر آن‌ها آقا و هزار و ۳۷۸ نفر خانم بوده‌اند و در دوره جدید هم در بخش کتاب، ۷۱۵ آقا و ۱۸۵ بانو برگزیده شدند.

جزئیات اختتامیه

جزایری افزود: مراسم اختتامیه از ساعت ۹ صبح روز 27 بهمن در سالن اجتماعات مدرسه معصومیه آغار می‌شود و پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی قرائت می‌شود، همچنین آیت‌الله اعرافی سخنرانی خواهند داشت. تجلیل از شخصیت مرحوم استاد پیشوایی از دیگر بخش‌های این همایش است.

انتهای پیام
captcha