تجربه مؤسسه بیت‌النور تبریز در آموزش مجازی قرآن
کد خبر: 4037911
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵

تجربه مؤسسه بیت‌النور تبریز در آموزش مجازی قرآن

مدیر مجازی مؤسسه بیت‌النور تبریز با اشاره به چالش‌های پیش روی آموزش مجازی قرآن، از تجربه موفق این مؤسسه در این زمینه می‌گوید.

مریم رحیمیمریم رحیمی، مدیر مجازی مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی بیت‌النور تبریز در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با تجربه آموزش مجازی در این مؤسسه، گفت: آموزش مجازی ما از حدود هشت سال قبل آغاز شد ولی به طور جدی چهار سال است که این کلاس‌ها را دنبال می‌کنیم، در طول این مدت اعتماد قرآن‌آموزان و اساتید برای همکاری با ما بسیار خوب بوده است، از جمله ملیحه اسحاق‌نژاد از داوران بین‌المللی و ربیعی، از اساتید کشوری حفظ قرآن در مؤسسه ما به آموزش مجازی می‌پردازند.

وی افزود: کلاس‌های مختلف تجوید، صوت و لحن، روخوانی و روان‌خوانی و حفظ قرآن را به صورت مجازی داریم، بیشتر قرآن‌آموزانمان در زمینه حفظ فعالیت و به طور کلی حدود 500 نفر از سراسر کشور در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند.

رحیمی در رابطه با چالش‌های آموزش مجازی، بیان کرد:  این چالش‌ها بیشتر در رابطه با شرکت‌کنندگان بوده است، نگران هستند که نتوانند در این فضا پیشرفت خوبی داشته باشند یا تصور می‌کنند که قطعاً در کلاس حضوری موفق‌تر هستند؛ لذا از همان ابتدای ثبت نام یکسری نگرانی‌هایی دارند، که ما سعی می‌کنیم با بهره‌مندی از مشاوران با افرادی که تجربه خیلی بیشتری نسبت به ما داشته‌اند این نگرانی‌ها را کمتر کرده و رضایت حداکثری را ایجاد کنیم تا این افراد بتوانند بیشتر در این کلاس‌ها شرکت کنند، حتی افراد بسیار فعالیت حفظ قرآنشان را با مجموعه ما شروع کرده و با همین مجموعه نیز حافظ کل شده‌اند.

مدیر مجازی مؤسسه بیت‌النور اظهار کرد: کلاس‌ها به صورت تلفنی و تصویری است و بیشتر از این طریق قرآن‌آموزان با اساتید در ارتباط هستند، در کلاس‌های حفظ به قرآن‌آموزان هم‌مباحثه‌ای معرفی می‌شود و با یکدیگر اشکالاتشان را رفع می‌کنند.

کلاس‌های مجازی با هر شرایط زندگی

وی در پاسخ به این سؤال که کلاس‌های مجازی را فرصت یا تهدید می‌دانید؟ گفت: منکر نیستم که کلاس‌های حضوری یکسری خصوصیات مهمی دارند که شاید در کلاس مجازی نباشد؛ از جمله حضور در کلاس، حضور در جمع، رو در رو بودن با استاد و ...، ولی کلاس مجازی نیز می‌تواند یکسری خصوصیات خاص خود را داشته باشد، به طور مثال بعضی از شرکت‌کنندگان کلاس‌های ما شاغل یا دانشجو هستند، شرکت در کلاس‌های مجازی می‌تواند گزینه مناسبی برای این افراد باشد که فرصت حضور در کلاس‌های دیگر را ندارند، حتی بعضی از افراد به دلیل ناتوانی جسمی نمی‌توانند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند و از این لحاظ کلاس‌های مجازی فرصتی برای این افراد است تا استعدادشان با هر شرایط و سبک زندگی که دارند شکوفا شود. کلاس‌های مجازی مزایای بیشتری نسب به معایبش دارد.

وی در رابطه با نتایجی که مؤسسه از این آموزش‌ها دریافت کرده است، عنوان کرد: رضایت قرآن‌آموزان مطلوب بوده که باعث شده کلاس‌های جدید با سهولت بیشتری برگزار شود، اساتید مجموعه نیز در این راستا تلاش بسیاری دارند و ما مفتخر به حضور ایشان هستیم.

رحیمی در رابطه با نقش آموزش‌های مجازی در دوران پساکرونا، گفت: با توجه به اینکه بیماری کرونا کل جهان را تحت تأثیر خود قرار داده و باعث مختل شدن بسیاری از امور شده اما آموزش مجازی در این دوره باعث شد که بسیاری از افراد به کلاس‌های مجازی اعتماد کنند؛ کما اینکه با وجود اینکه مؤسسات بسیاری بازگشایی شده و به صورت حضوری کارشان را انجام می‌دهند ولی همچنان قرآن‌آموزان می‌توانند از این فضا استفاده کنند، آموزش مجازی برای کسانی که محدودیت دارند فرصت خیلی خوب و مفیدی است و بعد از بیماری کرونا نیز همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که محتواسازی مناسب که بخشی از آموزش مجازی است، نیاز به اطلاعات فنی دارد، به چه نحوی با این چالش روبه‌رو شدید؟ اظهار کرد: سعی کردیم با استفاده از مشاورانی که می‌شناسیم پیشرفت خوبی داشته باشیم و همچنین با مطالعه نکات آموزشی، متن‌ها، کتب مرتبط و شرکت در کلاس‌هایی که به این منظور برگزار شده تلاش کردیم تا بهترین مطالب و اطلاعات را از منابع استخراج و در اختیار شرکت‌کنندگانمان قرار دهیم، برای به‌روز بودن محتواها نیز سعی می‌کنیم از منابع و مطالب جدیدی که وجود دارد استفاده کنیم.

علاقه‌مندان به منظور بهره‌مندی از کلاس‌های مجازی این مؤسسه می‌توانند به شناسه qurankarim114 در پیام‌رسان ایتا پیام دهند یا با شماره 09305123209 تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha