تأکید بر نقش‌آفرینی رهبران ادیان در حفظ محیط زیست
کد خبر: 4038212
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
دومین گفت‌وگوی دینی ایران و ژاپن برگزار شد

تأکید بر نقش‌آفرینی رهبران ادیان در حفظ محیط زیست

دومین دور گفت‌وگوی دینی ایران و ژاپن با موضوع «محیط زیست در اسلام و شینتو» با حضور نمایندگان و مسئولان دینی و فرهنگی دو کشور برگزار و در آن بر نقش‌آفرینی رهبران ادیان در حفظ محیط زیست تأکید شد.

برگزاری دومین گفت‌وگوی دینی ایران و ژاپن/ تأکید بر نقش‌آفرینی رهبران ادیان در حفظ محیط زیستبه گزارش ایکنا؛ این نشست امروز، سوم اسفندماه به همت رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن و با همکاری مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جینجا هونچو سازمان معابد شینتوئی، دانشگاه کوگاکان و معبد ایسه و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قهرمان سلیمانی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ساتوشی کاوانو، رئیس دانشگاه کوگاکان مهمترین مرکز تربیت و آموزش شینتوئی در ژاپن و آتسوشی اوشیئو، رئیس ارتباطات جینجاهونجو (سازمان معابد شینتوئی) این کشور به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.

همچنین در این برنامه، شخصیت‌های مختلفی از ایران و ژاپن همچون حجج اسلام محسن الویری، استاد دانشکده مطالعات تاریخی و سیاسی دانشگاه باقرالعلوم، سید حسن اسلامی اردکانی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب، ابراهیم (تاتسوایچی) ساوادا، معاون پژوهشی جامعةالمصطفی(ص) شعبه ژاپن و علی مشهدی، استاد حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه قم، رحیمی، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن وحسین دیوسالار، رایزن سابق فرهنگی ایران در ژاپن از کشورمان حضور و به ایراد سخن پرداختند.

رهبران ادیان خارج از منفعت‌طلبی‌‌ها عمل کنند

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست تبدیل کردن موضوع حفظ زیست بوم به بخشی تزلزل ناپذیر از اعتقادات وجدانی، دینی و آیینی را روزنه نجاتی برای کره زمین دانست و گفت: رهبران ادیان و آیین‌‌ها باید جامعه جهانی را خارج از منفعت طلبی‌‌ها برای رسیدن به این مقصود بسیج کنند.

وی افزود: طبیعت اگر تا نیم قرن پیش، منبع فیاض ثروت و مکنت بود و آنان که بیشتر از آن بهره‌برداری می‌کردند، ثروتمندتر و خوشبخت‌تر محسوب می‌شدند در فاصله نیم قرن گذشته تبدیل به بستری برای دغدغه‌های مشترک انسانی و حیات و زیست معقول و منطقی انسانی شده است.

ایمانی پور تصریح کرد: در چشم ساکنان زمین، آنان که دست اندازی بیشتری به طبیعت می‌کنند، متجاسرین و متعدیان به هستی جامعه انسانی محسوب می‌شوند و می‌توان گفت نگاه به طبیعت و در نتیجه، تنظیم رابطه انسان و طبیعت و اداکردن حق طبیعت، وظیفه اولیه هر ساکن زمین به شمار می‌آید و مجموعه‌ای بزرگ از سازمان‌ها و نهادهای جهانی شکل گرفته و قوانین بسیار هم در سطح جهانی و هم در سطح قانونگذاران کشوری وضع شده تا رابطه انسان و طبیعت را به حالت درست و منطقی آن برگردانند و تعدی به طبیعت را که به مثابه تجاوز به حقوق جامعه انسانی است، پایان ببخشند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: گفت‌وگوی امروز ما نیز تأکیدی بر همین مدعاست تا دریابیم برای حفظ حقوق طبیعت چه کرده‌ایم و چه باید بکنیم و بسترهای دینی و فرهنگی و اجتماعی این حقوق کجا هستند؟

رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفت‌وگوی ادیان ایران بیان کرد: در دین مقدس اسلام، طبیعت «آیت» و نشانه خداست. هر آن کس که بخواهد به حوزه خداشناسی وارد شود، باید از نگاه به طبیعت و شگفتی‌های آن شروع کند. این شروع سهل الوصول‌ترین و پیچیده‌ترین و شگفت‌انگیزترین قلمروی است که تجلی و بازتاب ذات اقدس خداوند را می‌توان در آن دید.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور همچنین ادامه داد: درآمدن بهار پس از زمستانی سرد و خسته کننده و رویش پس از نیستی حیات در بهار، بیان کننده رستاخیزی است که در جهان دیگر حادث می‌شود و آدمی نابود شده دوباره در محضر خداوند حاضر خواهد شد و حیات معنوی آن جهانی را آغاز می‌کند.

وی تأکید کرد: مولای پارسایان علی(ع) فرموده است: انسان‌ها مورد سؤال قرار می‌گیرند، حتی درباره زمین‌ها و چهارپایان. به دیگر سخن، در نگرش و باور معصوم خسارت به طبیعت و زیست بوم جزای ابدی خداوند را در پی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین، بیان کرد: قرآن کریم در آیه 204 سوره مبارکه بقره هنگامی که می‌خواهد لجوج‌ترین، خبیث‌ترین و سرسخت‌ترین دشمنان خدا را نام ببرد از کلمه «أَلَدُّ الْخِصَامِ» استفاده و خصوصیّاتی برای آن ذکر می‌کند که یکی از آنها فساد در زمین است: اِذا تَوَلّی‌ سَعی‌ فِی الاَرضِ لِیُفسِدَ فیها وَ یُهلِکَ الحَرثَ و النَّسل وَاللَّهُ لايُحِبُّ الفَسادَ؛ این دغدغه‌های عمیق انسانی که قرنها پیش بیان شده راهنمای عملی و روشن زندگی امروز ماست.

توجه به نخستین نشست در نشریه امور دین ژاپن

در ادامه ساتوشی کاوانو، رئیس دانشگاه کوگاکّان در سخنرانی خود بیان کرد: باور دارم که ارتباط فرهنگی ایران و ژاپن که در غرب و شرق آسیا قرار داشته و فرهنگ خاص خود را شکل داده‌اند، عامل پیوند روابط دو کشور و امری بسیار ارزشمند در فهم مشترکات اقوام آسیا و آشکار کردن ویژگی‌های خاص هر کدام از آنهاست و نتایج بسیار ارزشمندی به همراه خواهد داشت.

وی به برگزاری نخستین دور گفت‌وگوی دینی ایران و ژاپن در دانشگاه کوگاکّان اشاره کرد و افزود: آن اجلاس به حدی توجهات نخبگان و شخصیت‌های فرهنگی را به خود جلب کرد که شماره 125 «نشریه امور دین» هم به آن پرداخت. نشریه‌ای که توسط اداره امور دین سازمان فرهنگ ژاپن منتشر می‌شود.

کاوانو با اشاره به اهمیت محیط زیست در اسلام و شینتو بیان کرد: دور دوم این نشست فرصتی برای اندیشیدن به مسائل محیط زیست است و به نظر می‌رسد، بررسی موضوع محیط زیست و طبیعت از منظر اسلام و شینتو یکی از دستاوردهای بسیار بزرگ این اجلاس خواهد شد.

وی در پایان سخنانی ابراز امیدواری کرد که این نشست منجر به تعمیق بیش از پیش روابط دوستانه دو کشور ایران و ژاپن و مراودات علمی میان آنها شود.

تأکید بر اخلاق محیط زیستی در آیین شینتو

همچنین هیتوشی اوکاایچی، رئیس بخش تحقیقات جشن‌ها در پژوهشکده جامع انجمن ایزدکده‌های ژاپن به عنوان دیگر سخنران نشست مقاله «آیین شینتو و اخلاق محیط زیستی» را ارائه و تصریح کرد: در آیین شینتو، دعا در چهارچوب تشریفاتی موسوم به «سایشی» انجام می‌شود و ژاپنی‌ها از قدیم‌الایام با انجام سایشی، دعای آرامش، سلامتی و وفور نعمت می‌کردند.

اوکاایچی افزود: در حال حاضر در ایزدکده‌ها مطابق خواست زیارت‌کنندگان دعاهایی چون موفقیت تحصیلی و رونق کسب و کار که در آن سود و منفعت شخصی هدف است، زیاد انجام می‌شود. با این همه سایشی اصلی، دعایی نبود که تنها به منظور سود و منفعت شخصی انجام شود، بلکه دعایی برای عموم یعنی برای جامعه و اجتماعی بود که خود متعلق به آن بودند.

رئیس بخش تحقیقات جشن‌ها در پژوهشکده جامع انجمن ایزدکده‌های ژاپن اظهار کرد: آیین شینتو ارتباطی بسیار تنگاتنگ با محیط زیست طبیعی و نیز دیدگاه ژاپنی‌ها در مقابل محیط زیست دارد و سبک زندگی که ژاپنی‌ها براساس همزیستی با طبیعت کسب کردند در دیدگاه اخلاقی نسبت به محیط زیست آشکار است.

احترام به امانت‌های خدا واجب است

تاتسوایچی ساوادا، معاون پژوهشی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه شعبه ژاپن و مترجم قرآن کریم نیز گفت: برای نگاه به طرز فکر اسلام درباره طبیعت و محیط زیست، لازم است نخست داستان خلقت جهان را در اسلام ببینیم.

وی ادامه داد: در اسلام همه آن چه در این دنیا وجود دارد و از جمله حیات ما، امانتی از سوی خداوند به حساب آورده می‌شود. آن چه انسان باشد، چه حیوان، چه گیاه، چه دریا و کوه باشد، علاوه بر آن که مخلوق خداست، متعلق به خداوند و امانتی بسیار مهم از جانب خداوند هست.

این مترجم قرآن کریم افزود: طبیعتا لازم است که مادامی که این امانات در دست ما هستند و تا زمانی که امانت هستند، با احترام و آن طوری با آنها برخورد کنیم که صاحب واقعی‌اش دستور داده است. در واقع، امانت چیزی است که همزمان که از آن لذت می‌بریم از ما خواسته می‌شود، در نگهداری از آن نهایت دقت را بکار ببریم.

ساوادا تأکید کرد: در اسلام این قاعده که باید با طبیعت با احترام و دقت رفتار کرد و حفاظت از محیط زیست، کاملا پذیرفته شده است.

یادآور می‌شود؛ نخستین دور گفت‌وگوی دینی ایران و ژاپن، به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با نودمین سالگرد آغاز روابط رسمی دو کشور ایران و ژاپن در بهمن‌ماه 1397 با عنوان «خانواده در اسلام و شینتو» با حضور شخصیت‌های علمی دو کشور در شهر مقدس ایسه از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن برگزار شد.

انتهای پیام
captcha