پای کار حمایت؛ از جهادگران تا توانیابان هنرمند
کد خبر: 4038489
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۵
بر خط جامعه؛

پای کار حمایت؛ از جهادگران تا توانیابان هنرمند

بررسی چهار دهه فعالیت‌های جهادی در کشور و حمایت از جهادگران و برپایی جشنواره همام و حمایت از هنرمندان توانیاب از مهم‌ترین اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهای تلاش برای حل و فصل پرونده‌های قضائی به کمک سادات، قبوض آب، برق و گاز مددجویان کمیته امداد رایگان شد، گنجینه ملی پوشش ایران راه‌اندازی شد، «سعید مقیسه» رئیس ساترا شد، رسالت هنری سازمان‌های مردمی نهاد در قبال ۱۲ درصد مردم ایران، برگزاری مراسم گرامیداشت سی و دومین سالگرد تأسیس کانون‌های فرهنگی تربیتی، ایجاد ساز و کارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب با جذب فرهنگیان در بسیج، برگزاری نشست خبری دومین جشنواره ملی همام(ویژه آثار هنری توانیابان کشور)، برگزاری همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی، برگزاری ششمین گردهمایی شعب مرکز ایسپا، برگزاری نشست بررسی فعالیت‌ گروه‌های جهادی طی سال‌های گذشته در ایکنا، خبر خوش واکسنی/ آیا کرونا دست‌ساز است؟، اعلام فراخوان دعوت از تهرانی‌ها برای اهدای خون در آستانه سال نو، اعلام فراخوان کنفرانس بین‌‌المللی «رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری»، برگزاری نهمین پیش همایش از همایش ملی انقلاب اسلامی، برگزاری مراسم رونمایی از جدیدترین محصول فرهنگسرای رسانه در ایکنا و تصویب کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تلاش برای حل و فصل پرونده‌های قضائی به کمک سادات

سیدسجاد میرکاظمی، وکیل دادگستری و دبیر کارگروه صلح و سازش مجمع جهانی سادات در خصوص دلایل تشکیل این کارگروه، گفت: در راستای سیاست‌ها و اساسنامه مجمع جهانی سادات و در تلاش برای کاهش پرونده‌های قضائی کشور، کارگروه صلح و سازش در این مجمع تشکیل شد.

دبیر کارگروه صلح و سازش مجمع جهانی سادات از تشکیل این کارگروه خبر داد و گفت: اعضای این کارگروه قضات و وکلای برجسته کشوری به خصوص قضات و وکلای سادات هستند تا در راستای حل اختلاف‌های مردم و به ویژه سادات، گام برداریم.

قبوض آب، برق و گاز مددجویان کمیته امداد رایگان شد

سیدابوالفضل پرپنچی، مدیر کل کمیته امداد استان تهران از رایگان شدن و تخفیف قبوض مددجویان تحت حمایت خبرداد و گفت: طرح رایگان شدن یا تخفیف قبوض آب، برق و گاز ویژه مددجویان کمیته امداد اجرایی شد.

وی افزود: مددجویان این نهاد می‌توانند با مراجعه به سامانه سها به نشانی soha.emdad.ir کد اشتراک قبوض آب، برق و گاز خود را ثبت کنند تا از طرح رایگان پرداخت قبوض بهره‌مند شوند.

گنجینه ملی پوشش ایران راه‌اندازی شد

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور جهت تهیه مجموعه غنی و ارزشمند در عرصه مد و لباس ایران، گنجینه ملی پوشش ایران را راه‌اندازی کرد.

این کارگروه برای تکمیل و غنی‌تر کردن منابع این گنجینه ملی از تمامی نهادهای دولتی و غیر دولتی، متخصصان و علاقه‌مندان دعوت به همکاری کرده است. برای ارتباط با این گنجینه ملی با شماره ۶۶۷۲۲۳۱۲ داخلی ۳۰۹ تماس بگیرید.

جمعه/////بررسی چهار دهه فعالیت جهادی در کشور

«سعید مقیسه» رئیس ساترا شد

پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی، در حکمی سعید مقیسه را به سمت «معاون رئیس صداوسیما و رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» منصوب کرد.

در بخش‌هایی از این حکم آمده است: «برادر گرامی جناب آقای مهندس سعید مقیسه
نظر به‌مراتب تعهد، دانش، تخصص و شناخت سازمانی جنابعالی، به موجب این حکم، به سمت «معاون رئیس سازمان صداوسیما و رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» منصوب می‌شوید.

تنظیم‌گری، تدوین و ابلاغ آیین‌نامه‌ها، مقررات و دستورالعمل‌ها، ساماندهی و صدور مجوز برای فعالیت‌های رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، پایش، نظارت و هدایت تولید، انتشار محتوا و خدمات مرتبط و استانداردسازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم از اهم مأموریت‌های جنابعالی است».

رسالت هنری سازمان‌های مردمی نهاد در قبال ۱۲ درصد مردم ایران

محمدرضا مشهدی، دبیرکل جشنواره ملی هنری همام(ویژه آثار هنری توانیابان)، در گفت‌وگو با ایکنا یکی از اهداف مهم این جشنواره را ایجاد انگیزه و خودباوری بیشتر بین توانیابانی دانست که توان خلق آثار هنری را دارند و گفت: ۱۲ درصد جامعه ایران را توانیابان تشکیل می‌دهند؛ این رقم بزرگی است و جامعه موظف است برای به منصه ظهور رساندن توانمندی‌های این قشر تلاش کند.

وی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر شاهد فعالیت چندین هنرمند مطرح که علی‌رغم داشتن معلولیت جسمی ـ حرکتی توان خلق آثار هنری خوبی را دارند، بودیم، گفت: همین مسئله ما را در خیریه متوسلین به امام رضا(ع) به فکر کشف و توانمندتر کردن استعدادهای هنری توانیابان در کل کشور انداخت و احساس کردیم این یکی از مسئولیت‌های اجتماعی و رسالت‌های هنری سازمان‌های مردمی نهاد است.

برگزاری مراسم گرامیداشت سی و دومین سالگرد تأسیس کانون‌های فرهنگی تربیتی

مراسم گرامیداشت سی و دومین سالگرد تأسیس کانون‌های فرهنگی تربیتی با حضور اصغر باقرزاده، سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛ علی حجرگشت، سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش استان البرز؛ فرشته فهمیده، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش البرز امروز یکشنبه یکم اسفندماه در کانون فرهنگی تربیتی شهید فهمیده کرج برگزار شد.

اصغر باقرزاده، سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این مراسم از ضرورت به روزرسانی فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی تربیتی متناسب با نیاز بچه‌ها سخن به میان آورد و گفت: اگر ارتباط بین کانون و دیگر اجزای آموزش و پرورش شکل گیرد، نقش تربیتی معلم‌ها تقویت می‌شود.

ایجاد ساز و کارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب با جذب فرهنگیان در بسیج

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته گذشته نسبت به انتشار گفت‌وگویی با شاپور محمدزاده، فرمانده بسیج فرهنگیان وزارت آموزش‌ و پرورش در مورد فعالیت فرهنگیان بسیجی در ایام کرونایی و همچنین نقش بسیجیان در تحقق سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش اقدام کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است: «در بسیاری از زمینه‌ها بسیجیان می‌توانند به پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت به‌خصوص اهداف تعیین‌ شده در سند تحول بنیادین کمک شایانی کنند. علاوه بر این فرهنگیان بسیجی می‌توانند در پیاده‌سازی اجرای بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری نقش مؤثری ایفا کنند و بسیاری از امور را در آموزش‌ و پرورش به اتمام برسانند. با پتانسیلی که بسیجیان فرهنگی دارند، صد درصد می‌توانند در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و همین‌طور اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش مثمرثمر باشند.

بسیجیان در هر نقطه از کشور که دچار بحران می‌شود، همیشه پای‌ کار هستند و مشکلات را حل‌وفصل می‌کنند؛ در حوزه تعلیم و تربیت نیز به همین صورت است، برای مثال در بازسازی مدارس همواره بسیجیان فرهنگی پای‌کار بودند و یا در اجرایی شدن سند تحول آموزش و پروش می‌توانیم از ظرفیت بسیجیان استفاده کنیم. بسیجیان در هر ساعت از شبانه‌روز خالصانه حضور دارند و پای‌کار هستند. در وزارتخانه آموزش‌وپرورش مصمم هستیم تا بسیاری از امور را به بسیجیان واگذار کنیم».

برای مشاهده کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

جمعه/////بررسی چهار دهه فعالیت جهادی در کشور

برگزاری نشست خبری دومین جشنواره ملی همام

نشست خبری دومین جشنواره ملی همام(ویژه آثار هنری توانیابان کشور) روز سه‌شنبه، سوم اسفندماه با حضور هادی مظفری، نائب رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری و مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد؛ حبیب‌الله صادقی، عضو هیئت داوران جشنواره همام و محمدرضا مشهدی، دبیر دومین جشنواره ملی هنری همام در سالن کنفرانس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

در این نشست، مظفری در خصوص پیدایش این جشنواره، گفت: ایده برگزاری این جشنواره از نمایشگاه آثار هنری که به همت مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) ویژه توانیابان برگزار شده بود، شکل گرفت. وقتی آثار هنری توانیابان را مشاهده کردیم به این نتیجه رسیدیم که نمایشگاه را به جشنواره تبدیل کنیم.

برگزاری همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی

همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی پس از برگزاری چندین پیش همایش، سوم اسفندماه با تقدیر از مقالات برگزیده برگزار ‌شد.

محمدحسین رجبی دوانی، دبیر علمی همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی در ابتدا به تبیین تعریفی از تمدن پرداخت و اظهار کرد: تمدن اگرچه از منظر دانشمندانی که در این خصوص اظهارنظر کردند با یک نگاه مادی نگریسته می‌شود و دستاورد ذوق و شعور بشر است اما اساساً پیامبران الهی تمدن‌سازان بشر بودند.

رجبی دوانی افزود: مسلم است که تمدن، رابطه مستقیمی با قدرت و حاکمیت دارد و انبیایی که قدرت و حکومت داشتند، در این عرصه موفق‌تر بوده‌اند. برای مثال حضرت موسی(ع) قدرت و حکومت داشت و توانست تا تمدن جدید بسازد. البته تمدن‌سازی وظیفه انبیا نبوده بلکه وظیفه اصلی ایشان هدایت بشر برای رسیدن به کمال بوده است.

رجبی دوانی با بیان اینکه ۱۱۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد، اظهار کرد: ۴۷ مقاله از کل این مقالات به عنوان مقالات پذیرفته شده در همایش مد نظر قرار گرفته شده است که چکیده مقالات نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

برگزاری ششمین گردهمایی شعب مرکز ایسپا

ششمین گردهمایی شعب مرکز ایسپا، سوم اسفند ۱۴۰۰ با حضور جمال رحیمان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ مهدی رفیعی بهابادی، رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران؛ سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و جواد پورکریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در سالن جلسات ایسپا برگزار شد.

جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در این گردهمای با بیان اینکه پیمایش‌ها و افکارسنجی های علمی ما می‌تواند زمینه ساز تحقق عدالت اجتماعی در کشور باشد اظهار کرد: موفقیت جهاد دانشگاهی را می‌توان در ۳ نکته بیان کرد. نکته اول، روحیه و فرهنگ جهادی سبب موفقیت جهاد دانشگاهی است.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ جهادی و جهادگری نبود شاهد موفقیت پژوهشگاه‌ها، مراکز علمی و دانشگاهی جهاد دانشگاهی نبودیم. نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی در دی ماه سال جاری برگزار شد و برخی مسئولان از این نمایشگاه بازدید کردند؛ دستاوردهای جهاد دانشگاهی برای آنها شگفت‌انگیز بود.

برگزاری نشست بررسی فعالیت‌ گروه‌های جهادی طی سال‌های گذشته در ایکنا

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته گذشته نسبت به انتشار گزارشی از نشست بررسی فعالیت‌ گروه‌های جهادی طی سال‌های گذشته اقدام کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است: «ایکنا با برپایی نشستی، به بررسی فعالیت‌ گروه‌های جهادی طی سال‌های گذشته پرداخت. این نشست با حضور ضرغام پرنیان، دبیر مجمع ملی جهادگران کشور، علی ایل‌بیگی، مسئول مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی سازمان بسیج سازندگی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین درستکار، دبیر مجمع جهادگران استان فارس و بهنام خاکزاد رستمی، مسئول جهادگران استان مازندران در سالن جلسات خبرگزاری ایکنا برگزار شد تا ابعاد مختلف فعالیت‌ها و مشکلات گروه‌های جهادی کشور بررسی شود.

پرچم‌داری اصلی جریان جهادی در تفکر، امام(ره) و در میدان عمل مقام معظم رهبری هستند. لذا هدایت گروه‌های جهادی از نگاه اندیشه دینی نشئت می‌گیرد. یعنی طبق دستورات دینی هرجا که انسان نسبت به جامعه احساس مسئولیت کند، بندگی خود را کامل کرده است. این مسئله از زیبایی‌های انقلاب اسلامی است. فعالیت گروه‌های جهادی فی‌نفسه کار گفتمانی است. یعنی فردی که دانشجوی نمونه بوده و در دانشگاه‌های خوب تعلیم دیده و یا تدریس می‌کند، حتماً با یک منظومه گفتمانی در حال حرکت است و فعالیت او صرف کار بنایی و یا خدماتی نیست. این جهادگران طبق اندیشه ناب دینی احساس تکلیف کرده و وارد میدان شده‌اند. پس از انحلال جهاد سازندگی، یک عده از جوانان به صورت خودجوش نسبت به انجام حرکت‌های جهادی اقدام کردند. این حرکت به گوش مقام معظم رهبری رسید و ایشان این پدیده را پدیده‌ای مبارک دانسته و در سال ۷۹ دستور ایجاد بسیج سازندگی جهت هدایت، صیانت و پشتیبانی از جریان جهادی را صادر کردند».

برای مشاهده کامل گزارش این نشست اینجا کلیک کنید!

جمعه/////بررسی چهار دهه فعالیت جهادی در کشور

خبر خوش واکسنی/ آیا کرونا دست‌ساز است؟

نشست خبری علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران روز شنبه ۳۰ بهمن‌ماه برگزار و طی آن عملکرد بخش آزمایشگاهی کشور به ورود ویروس کرونا به ایران تشریح شد.

وی با اشاره به اینکه دی‌ماه ۱۳۹۸ اولین اخبار مربوط به کرونا از چین مخابره شد، گفت: در پی این اتفاق جلسات مقدماتی را برگزار و تمرکز خود را بر روی راه‌های تشخیص کووید ۱۹ گذاشتیم و قبل از اینکه اولین موارد ابتلا در کشور اتفاق بیفتد، راه‌های تشخیصی در ایران راه‌اندازی شد. در آن زمان سه آزمایشگاه، توانایی تشخیص موارد ابتلا را داشت.

رئیس انستیتو پاستور ایران از انتشار خبری خوب در خصوص واکسن کرونا در هفته آینده خبر داد و گفت: نه از نظر ریالی و نه ارزی به اندازه‌ای که نیاز داشتیم ارز در اختیار نداشتیم که کارهای خرید مواد و تجهیزات را انجام دهیم.

اعلام فراخوان دعوت از تهرانی‌ها برای اهدای خون در آستانه سال نو

محمدرضا مهدی‌زاده، مدیرکل انتقال خون استان تهران از مردم برای حضور در مراکز اهدای خون به دلیل نگهداشت ذخایر خون مورد نیاز بیماران و مراکز درمانی در آستانه عید نوروز و ماه مبارک رمضان دعوت کرد.

وی با تأکید بر ضرورت حضور مردم در مراکز اهدای خون و به طور ویژه در روزهای پایانی سال، اظهار کرد: امیدواریم با همدلی و مشارکت بیشتر مردم مهربان پایتخت در این مدت زمانی باقیمانده تا نوروز ۱۴۰۱، به میزان مطلوب ذخایر خون و فرآورده‌های خون دست پیدا کنیم.

اعلام فراخوان کنفرانس بین‌‌المللی «رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری»

فراخوان نخستین کنفرانس بین‌المللی «رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری» در محورهای «بنیان‌های نظری حکمرانی سایبری؛ فلسفه، اخلاق و مبانی شناختی»، «فرهنگ، جامعه و حکمرانی سایبری؛ خانواده، کودک، جامعه»، «سیاستگذاری و حکمرانی سایبری؛ حقوق، سیاست و نهاد قدرت»، «اقتصاد و حکمرانی سایبری؛ اقتصاد رسانه، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد فرهنگ و هنر» و «نهاد آموزش، سوادهای نوین و حکمرانی سایبری؛ سوادهای رسانه‌ای، ارتباطی، مالی، تحلیلی» منتشر شد.

علاقه‌مندان برای ارسال چکیده و اصل مقاله می‌توانند در محورهای زیر از طریق سایت این رویداد به نشانی mcgconf.ir اقدام کنند.

برگزاری نهمین پیش همایش از همایش ملی انقلاب اسلامی

نهمین پیش همایش از همایش ملی انقلاب اسلامی، ۳۰ بهمن‌ماه با موضوع «اداره رسانه‌ها در ایران» به همت پژوهشکده شهید صدر و باهمکاری دانشگاه صداوسیما در محل این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این همایش پیام تصویری محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد. بخش‌هایی از متن پیام تصویری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:

«در ابتدا ایام ماه رجب را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و امیدواریم عزیزان به نفحات این ماه الهی دست پیدا کنند. خوشحال هستم این توفیق رادارم که در این همایش در محضر اساتید گرامی هستیم. در بحث اداره رسانه و الزامات ساختار اداره رسانه در ایران باید مقدمه‌ای عرض کنم».

همچنین، وزیر ارشاد در پیامی به آخرین پیش همایش از همایش ملی انقلاب اسلامی با موضوع مسئله اداره رسانه‌ها در ایران، به سیاه نمایی رسانه‌ای غرب و جزیره‌ای عمل کردن حوزه‌های مدیریت رسانه و «وی. او. دی»‌ها اشاره کرد.

جمعه/////بررسی چهار دهه فعالیت جهادی در کشور

برگزاری مراسم رونمایی از جدیدترین محصول فرهنگسرای رسانه در ایکنا

مراسم رونمایی از جدیدترین محصول فرهنگسرای رسانه با محوریت مجموعه موشن‌گرافیک‌های سواد رسانه‌ای با عنوان «با هم یاد بگیریم» با حضور مهدی شکیبایی، رئیس فرهنگسرای رسانه، محمدحسین حسنی، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا و رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور،‌ محمدصادق افراسیابی، معاون مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و امیرعباس صادقی، معاون فرهنگ و رسانه فرهنگسرای رسانه در ایکنا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مهدی شکیبایی، رئیس فرهنگسرای رسانه طی سخنانی ضمن قدردانی از مجموعه خبرگزاری ایکنا در برگزاری این مراسم، اظهار کرد: مأموریت اصلی فرهنگسرای رسانه ترویج آموزش مسائل مربوط به رسانه یا همان آموزش سواد رسانه‌ای برای شهروندان است. به همین منظور مجموعه «با هم یاد بگیریم» در فرهنگسرای رسانه طراحی و تهیه شد که اولین بخش آن نیز مربوط به رده سنی کودکان و نوجوانان است؛ چراکه این گروه سنی در معرض خطرات فراوان فرهنگی و هجمه‌های رسانه‌ای قرار دارد. در همین زمینه و پس از بررسی موضوع در کمیته محتوایی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران، ۱۲ موضوع به عنوان آسیب‌های بخش رسانه‌های نوپدید در حوزه کودکان و نوجوانان مدنظر قرار گرفت و محصول جدید فرهنگسرای رسانه در این راستا تهیه شد.

برای مشاهده کامل گزارش این مراسم اینجا کلیک کنید!

انتهای پیام
captcha