زلنسکی از پوتین درخواست مذاکره کرد
کد خبر: 4038679
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
تحولات اوکراین؛

زلنسکی از پوتین درخواست مذاکره کرد

گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت اوکراین از هکرهای زیرزمینی این کشور برای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی و انجام مأموریت‌های جاسوسی سایبری علیه نیروهای روسی درخواست کمک کرده است.

به گزارش ایکنا؛ خبرگزاری رویترز اعلام کرد: همزمان با حمله نیروهای روسی به شهرهای سراسر اوکراین، درخواست کمک از داوطلبان در تالارهای گفتمان هکرها از صبح پنجشنبه آغاز شده است.

جمله درخواستی برای کمک گرفتن از هکرها در تالارهای گفتمان آنها از این قرار است: «جامعه سایبری اوکراین! وقت آن است که در دفاع سایبری کشورمان شرکت کنیم.»

از هکرها و کارشناسان امنیت سایبری خواسته شده تا از طریق Google Docs درخواست خود را ارسال و تخصص‌های خود مانند توسعه بدافزار را فهرست کنند.

اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه از سوی ژاپن

«فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن که در واکنش به برسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک توسط روسیه تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال کرده بود، گفت که توکیو به دلیل اقدام نظامی مسکو علیه کی‌یف تحریم‌های بیشتری علیه مسکو وضع می کند.

به گزارش خبرگزاری کیودو، کیشیدا روز جمعه با اعلام این‌که ژاپن بخاطر حمله روسیه به اوکراین تحریم‌های بیشتری علیه مسکو اعمال خواهد کرد، به کشورهای تحریم کننده روسیه پیوست.

توافق رهبران اروپا برای تحریم‌های گسترده علیه روسیه

رهبران اتحادیه اروپا توافق کردند که بخش‌های مالی، انرژی و حمل و نقل روسیه را به دلیل حمله این کشور به اوکراین هدف تحریم‌های «شدید» قرار دهند.

شبکه خبری یورونیوز در این راستا اعلام کرد: رهبران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در پی تهاجم روسیه به اوکراین، نشستی اضطراری در بروکسل برگزار کردند و بر سر تحریم‌هایی که برای تحمیل «عواقب گسترده و شدید» بر مسکو طراحی شده بود، توافق کردند.

در نتیجه‌گیری نشست اضطراری رهبران اروپایی آمده است: این تحریم‌ها بخش مالی، بخش‌های انرژی و حمل‌ونقل، کالاهای با کاربرد دوگانه و همچنین کنترل صادرات و تأمین مالی صادرات، سیاست روادید، فهرست‌های دیگری از اشخاص روسی را دربرمی‌گیرد. روسیه به دلیل این اقدام و تمام ویرانی‌ها و تلفات جانی ناشی از آن، پاسخگوی اعمال خود خواهد بود.

جزئیات اقدامات اروپا علیه روسیه تا روز جمعه در دسترس نخواهد بود. شورای اروپا اعلام کرد که پیشنهادهای آماده شده توسط کمیسیون و دیپلمات ارشد را «بدون تأخیر» تصویب خواهد کرد. همچنین یک بسته تحریمی دیگر برای اقدامات علیه بلاروس پیشنهاد شده است.

درخواست لبنان برای توقف فوری حمله روسیه به اوکراین

وزارت امورخارجه لبنان پنجشنبه شب در بیانیه‌ای در واکنش به جنگ اوکراین، از مسکو خواست که فوراً حمله به آن کشور را متوقف کند.

شبکه خبری روسیا الیوم گزارش داد: در بیانیه، وزارت امور خارجه لبنان آمده است: نظر به اینکه در تاریخ معاصر، لبنان شاهد یورش‌های نظامی در خاک خود بوده است و کشور و مردم ما شاهد بزرگ‌ترین خسارت‌ها بوده‌اند که سالیان متمادی بر ثبات و شکوفایی این کشور تأثیر گذاشته است، لبنان یورش به خاک اوکراین را محکوم می‌کند.

کشته شدن 2 معلم در دونباس

شبکه خبری روسیا الیوم از کشته شدن 2 معلم در جریان گلوله باران یک مدرسه در شهر گورلووکا در منطقه دونباس از سوی ارتش اوکراین خبر داد.

ایوان پریخودکو، مدیریت شهر گورلووکا گفت: نیروهای اوکراین صبح امروز جمعه شهر گورلووکا و مناطق مسکونی جمهوری دونتسک را هدف حمله قرار دادند که در جریان این حملات 2 معلم مدرسه جان باختند.

بنا به گفته وی، بمباران روز گذشته این شهر به کشته شدن 2 شهروند غیرنظامی و زخمی شدن 6 نفر دیگر منجر شد.

تیراندازی شدید نزدیک ساختمان هیئت دولت اوکراین

بنابر برخی گزارش‌ها، صدای تیراندازی‌های شدید نزدیک ساختمان هیئت دولت اوکراین شنیده می‌شود.

همچنین بر اساس آخرین خبرها دست‌کم گروهی از نیروهای روسیه وارد کی‌یف شده‌اند و نیروهای بیشتر از دو محور در حال نزدیک شدن به پایتخت این کشور هستند.

در عین حال از خارکف هم خبر می‌رسد که نبرد توپخانه‌ای شدید جریان دارد و صداهای انفجار متعددی از این شهر شنیده شده است.

نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل تحت کنترل نیروهای روسیه

سخنگوی وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای به کنترل کامل نیروهای روسیه بر نیروگاه هسته‌ای آسیب دیده چرنوبیل اشاره کرد.

این نیروگاه هسته‌ای را کماندوهای نیروی هوابرد روسیه تحت کنترل در آورده‌اند و آنها با دسته نیروهای اوکراینی محافظ این مرکز هسته‌ای آسیب دیده برای محافظت از نیروگاه همکاری می‌کنند.

نظامیان روسیه به شمال کی‌یف رسیدند

با ورود نظامیان روسیه به کی‌یف و افزایش صدای انفجار و تیراندازی، وزارت دفاع اوکراین در صحفه فیسبوک خود از غیرنظامیان خواست تا با ساختن کوکتل مولوتف مانع هجوم نیروهای روسیه به شهر شوند و همچنین درباره تحرکات نیروهای روس به این وزارتخانه اطلاع دهند.

 نیروهای روسیه از روز پنجشنبه با یگان بالگردی، وارد فرودگاه شهر «اوبولونسکی» در حومه شمالی کی‌یف شدند و در حال پیشروی به سمت پایتخت هستند.

زلنسکی از پوتین در خواست مذاکره کرد

به گزارش اسپوتنیک اسپوتنیک، ولودیمر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با انتشار پیامی تصویری در کانال تلگرامی خود، خواستار مذاکره با ولادیمیر پوتین همتای روس شد.

تحولات اوکراین؛ زلنسکی از پوتین درخواست مذاکره کرد

وی در این باره گفت: بار دیگر از رئیس جمهور روسیه می‌خواهم که برای ممانعت از مرگ و میر مردم، پای میز مذاکره بیاید.

حمایت بشار اسد از روسیه

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، امروز جمعه به صورت تلفنی با«ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود گفت‌وگو کرد. دو طرف در این تماس تلفنی در خصوص آخرین تحولات اوکراین رایزنی کردند.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور سوریه در این تماس تلفنی از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت کرد. او خطاب به پوتین گفت: از آنجایی که عملیات نظامی روسیه در اوکراین با هدف حمایت از غیرنظامیان در دونباس انجام میشود، دمشق از آن حمایت میکند.

تماس تلفنی رؤسای جمهور چین و روسیه

شی‌جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در تماس تلفنی با همتای روس، از حل و فصل مناقشه اوکراین با روش گفت‌وگو و مذاکره حمایت کرد.

در مقابل، پوتین هم از آمادگی برای مذاکره با اوکراین در بالاترین سطح سخن گفت.

انتقاد اردوغان از ناتو

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی گفت: ناتو باید گام‌های قاطع‌تری بر می‌داشت. نه اتحادیه اروپا و نه تمام ذهنیت‌های غرب‌گرایانه متأسفانه موضع جدی و قاطعی (درباره اوکراین) اتخاذ نکردند.

تحولات اوکراین؛ زلنسکی از پوتین درخواست مذاکره کرد

وی افزود: غرب که تا کنون مرتب اوکراین را نصیحت می‌کرد، اکنون نیز به این کار ادامه می‌دهد.

پوتین: ارتش اوکراین قدرت را به دست بگیرد

همزمان با نزدیک شدن ارتش روسیه به دروازه های کی یف، رئیس جمهور روسیه از ارتش اوکراین خواست از فرمان دولت «زلنسکی» سرپیچی کرده و قدرت را به دست بگیرد.

پوتین در همین رابطه خطاب به ارتش اوکراین گفت: تحت تأثیر نازی‌ها قرار نگیرید و اجازه ندهید که کودکان و خانواده‌ها به عنوان سپر استفاده شوند. ملی‌گرایان در اوکراین تحت فرمان کارشناسان خارجی و در درجه اول مشاوران آمریکایی می‌جنگند.

وی گفت: اگر قدرت واقعی در دست ارتش اوکراین باشد، توافق آسان خواهد بود و در توضیح این مطلب افزود: به نظر می‌رسد مذاکره با شما برای ما راحت‌تر از این باند معتادان و نئونازیست‌ها است.

انتهای پیام
captcha