امام کاظم(ع) از دیدگاه اهل سنت
کد خبر: 4039211
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
یادداشت

امام کاظم(ع) از دیدگاه اهل سنت

آیت‌الله محمدجعفر طبسی در یادداشتی به توصیف برجسته‌ترین صفات امام کاظم(ع) از نگاه اهل سنت پرداخته است.

ممحمدجعفر طبسی به گزارش ایکنا، بیست و پنجم رجب سال 183قمری، روز شهادت امام کاظم(ع) است. آیت‌الله محمدجعفر طبسی در یادداشتی به توصیف برجسته‌ترین صفات امام کاظم(ع) از نگاه اهل سنت پرداخته است. گوشه‌هایی از صفات حميده، شخصیت والا و مرتبت عالی آن امام همام در منابع اهل سنت انعکاس یافته است که در این نوشتار به برخی از آنها اشاره می‌شود.

مورد اعتماد و بسیار راستگو

عبدالرحمان بن أبی حاتم (م 327) در کتاب «الجرح و التعدیل» (ج 8، ص 139) می‌گوید: «وقتی از پدرم درباره امام کاظم(ع) سؤال شد، پاسخ داد: «او مورد اعتماد، بسیار راستگو و پیشوایی از پیشوایان مسلمانان است.»

بنده صالح

خطیب بغدادی حنفی مذهب (م 463) در کتاب «تاریخ بغداد» (ج 13، ص 27) به نقل از یحیی بن حسن بن عبید الله بن الحسین بن علی بن الحسین می‌­گوید: «آن حضرت به سبب عبادت و تلاش در راه خدا، بین مردم به «بنده صالح» معروف شده بود.»

کظم غیظ (فروبردن خشم)

سبط ابن جوزی حنفی مذهب (م 654) در کتاب تذکرة الخواص (ص 312) آن حضرت را با این القاب توصیف می­‌کند: فروبرنده خشم (کاظم)، امانت­دار، پاکیزه، بزرگ، معروف به بنده صالح به سبب عبادت و تلاش و نماز شب، با سخاوت و بردبار. ابن جوزی در ادامه، می­‌گوید: علت نامیده شدن ایشان به کاظم این بود که وقتی کسی به او آزاری می­‌رساند، با فرستادن هدیه­ای برای او، پاسخ می­‌داد.

باب الحوائج

ابن طلحه شافعی (م 652) در کتاب «مطالب السؤول» (ص 83) برای توصیف شخصیت امام کاظم (ع) تعابیری را استفاده می­‌کند که عبارتند از: «امام گران قدر، عظیم الشأن، مجتهد، پر تلاش، مشهور به عبادت، مراقبت کننده نسبت به واجبات، معروف به کرامت‌­ها، عبادت کننده در طول شب با نماز و سجده، روزه دار و صدقه‌دهنده در روز، کسی که به خاطر شدت بردباری و بخشیدن گنهکاران به کاظم معروف شده، پاسخ گنهکار را با احسان می­‌داد، جنایتکار را عفو می‌­کرد، بنده صالح، کسی که در عراق به «باب الحوائج» معروف شده، شخصی که عقول از کرامات او متحیّر مانده‌­اند.

گام‌های درست و استوار او نزد خدا نلغزید ….» ابن طلحه در ادامه می‌نویسد: «تنها کسی می‌تواند به این گونه مقامات، کرامات، مناقب، زینتها و صفات عالی دست یابد که سرشار از عنایت ربّانی و انوار تأیید الهی، و همچنین از توفیق و تقرّب به ذات مطهّر و مقدّس برخوردار باشد، و به تعبیر قرآن کریم: «…وَ ما یُلَقَّاها إِلاَّ ذُو حَظٍّ عَظیمٍ» (فصلت: ۳۵)

کرامت و سخاوت

ابن جوزی (م ۶۰۳) در کتاب مرآة الجنان (ج ۱، ص ۳۹۴) در توصیف امام کاظم (ع) ایشان را شخصی صالح، عابد، بخشنده، بردبار و والا برشمرده و اضافه کرده است که در اعتقاد امامیه، او از ائمه معصوم دوازده‌گانه است که از شدت عبادت، اجتهاد، کرامت و سخاوت به «عبد صالح» شهرت یافته است.

سخی‌ترین شخص

ابن حجر مکّی (م ۸۷۴) در الصواعق المحرقة (ص ۱۲۱) شخصیت آن امام شهید را این‌گونه بیان کرده است: «او از حیث علم و معرفت و کمال و فضل، وارث صادق (ع) است … و در میان مردم آن زمان، عالمترین، سخی‌ترین و عابدترین افراد بوده است.»

عابدترین شخص

ابن صبان مالکی مذهب در بیان شخصیت آن حضرت نوشته است: «او عابدترین شخص در زمان خودش بوده و بزرگ عالمان سخاوتمد به حساب می‌آید که از شدت بردباری و همچنین گذشت از خطای دیگران، به «کاظم» ملقّب شده است.» (اسعاف الراغبین ص ۲۴۷).

بابی از باب‌های الهی

محمد خواجه بخاری در کتاب فصل الخطاب بنا به نقل قندوزی در «ینابیع المودّة» (ص ۳۸۳) می‌گوید: «امام صادق (ع) ضمن اشاره به فرزندانش فرمود: او (امام کاظم) بزرگ آنها و دری از درهای الهی است که نوری در میان مردم و بهترین مولود است.»

سجده‌های طولانی

ذهبی (م ۷۴۸) در سیر أعلام النبلاء (ج ۶، ص ۲۷۰) درباره آن حضرت می‌نویسد: «او امام، رهبر، سید ابوالحسن علوی و پدر امام رضا (ع) است. اصحاب نقل کرده‌اند که در ابتدای شب وارد مسجد پیامبر (ص) شد و به سجده رفت و تا هنگام فجر این ذکر را در سجده تکرار کرد: «عظم الذنب عندی فلیحسن العفو من عندک، یا أهل التقوی و یا أهل المغفرة».

نتیجه‌بخشی توسل کنار مرقد امام کاظم (ع)

خطیب بغدادی حنبلی مذهب (م ۴۶۳) با سندی از احمد بن جعفر بن حمدان قطیفی نقل کرده که از حسن بن ابراهیم ابوعلی خلّال شنیدم که می‌گفت: «هرگاه مشکلی برایم پیش می‌آمد نزد مرقد موسی بن جعفر (ع) می‌رفتم و به او متوسّل می‌شدم و به این واسطه، خداوند هر آنچه دوست داشتم را به من عطا می‌کرد.» (ابن جوزی، المنتظم، ج ۹، ص ۸۹).

محمد جعفر طبسی

انتهای پیام
captcha