غیبت مسئولان و حضور دانش آموزان
کد خبر: 4040094
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
حاشیه‌نگاری دومین شب مسابقات بین المللی قرآن؛

غیبت مسئولان و حضور دانش آموزان

این روز‌ها مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور در تراز بین‌المللی در حال برگزاری است و نکته مهمی که در چند روز ابتدایی مسابقات و نیز شب دوم آن بیش از هر موضوعی خود را نشان داد، عدم حضور مسئولان کشوری و حتی مسئولان فرهنگی_قرآنی کشور در سالن مسابقات بود.

به گزارش ایکنا، نهم اسفندماه سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران، با برگزاری مراسم افتتاحیه رسما کار خود را آغاز کرد و از دهم اسفند کار پخش فایل‌های تصویری شرکت‌کنندگان برای گروه داوری نیز آغاز شده است. ارزیابی اجرای شرکت‌کنندگان تا سیزدهم اسفندماه ادامه دارد و نتایج این دوره و نفرات برتر نیز در مراسم اختتامیه که ۱۴ اسفند برگزار می‌شود، معرفی خواهد شد. در ادامه تلاش شده است تا نگاهی به اتفاقات و حاشیه‌های شب دوم این رقابت قرآنی داشته باشیم.

این روز‌ها مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور در تراز بین‌المللی در حال برگزاری است و به نوعی مسابقات قرآن ایران در کنار مسابقات مالزی جزء برترین رویداد‌های قرآنی جهان اسلام است. این درحالی است که در مسابقات مالزی شاهد حضور عالی‌ترین مقامات این کشور هستیم که ساعت‌ها پای استماع قرآن می‌نشینند، اما متاسفانه در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران چنین چیزی نیست و جای گلایه وجود دارد.

نکته مهمی که در چند روز ابتدایی مسابقات و شب دوم آن بیش از هر موضوعی خود را نشان داد، عدم حضور مسئولان کشوری و حتی مسئولان فرهنگی_قرآنی کشور در سالن مسابقات بود. این درحالی است که شب گذشته تنها شاهد حضور برخی از چهره‌های قرآنی از جمله مصطفی صدرزاده؛ مدیر اسبق رادیو قرآن، اصغر باقرزاده؛ سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آمورش و پرورش، محمدحسین حسنی؛ رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، قبادی از فعالان قرآنی و سیدمیعاد صالحی؛ مدیرعامل شرکت راه آهن بودیم. معمولا در سال‌های گذشته شاهد حضور بیشتری از سوی مسئولان در مسابقات بوده‌ایم و انتظار می‌رفت حضور مسئولان دلگرم کننده‌تر باشد.

حضور و همراهی مهدی محرم‌زاده و ساعدی دو استاد هنرمند، خطاط، نقاش و حافظ کل قرآن برای خلق آثار هنری در کنار دو مجری توانمند احمد نجف و محمدهادی صلح‌جو از موارد اجرا شده شب دوم بود که اثر این هنرمندان، هر شب به نمایش گذاشته می‌شود و این آثار هنری در پایان مسابقات به شخصیت برجسته جهان اسلام اهدا خواهد شد.

شایعات حضور رئیس جمهور در مراسم اختتامیه مسابقات نیز هنوز به قوت خود باقی است که البته هیچکدام از برگزارکنندگان مسابقات تا این لحظه آن را تأیید یا رد نکرده‌اند. اگر رئیس جمهور در این مراسم حضور پیدا کند شاهد حضور بالاترین مقام اجرایی کشور پس از غیبتی چندساله در یک رویداد مهم قرآنی کشور خواهیم بود.

نکته دیگر تناسب ظرفیت سالن نسبت به حضور مردم در شب دوم بود که همچون شب گذشته رعایت نشده بود. این درحالی است که قبل از شروع مسابقات اعلام شده بود که تنها ۲۵ درصد ظرفیت سالن در اختیار مردم و مستمعین قرار خواهد گرفت، اما مشاهدات ما حاکی از این است که این تناسب رعایت نشده و پراکندگی جمعیت در کل سالن و طبقه بالا بیش از ظرفیت اعلام شده بود.

برگزارکنندگان رویداد بین‌المللی مسابقات هرچند زحمات زیادی برای جذب علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان این رویداد بین‌المللی کشیده‌اند، اما شب گذشته شاهد حضور دانش‌آموزان دختر و پسر و برخی از نیرو‌های انتظامی به عنوان مستمع در این مسابقات بودیم. جدا از چرایی و دلایل این اقدام که نیاز به بحث و بررسی دارد، این روند در برخی از ساعات شب دوم به حدی افزایش پیدا کرد که سالن به صورت کامل پر شده بود و این حضور نوعی عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی را هم نشان می‌داد.
حاشیه‌نگاری دومین شب مسابقات بین المللی قرآن ایران

شب دوم مسابقات بین‌المللی نیز در حالی برگزار شد که خالی از هرنوع نوآوری بود و همچنان انتظار می‌رود خلاقیت در اجرای این برنامه تقویت شود، اما در هر صورت نباید تلاش‌های عوامل اجرایی مسابقات برای رعایت احترام و تکریم حاضران در سالن مسابقات را نادیده گرفت.

یادآوری می‌شود مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران تا ۱۳ اسفندماه هر شب از ساعت ۱۹ تا ۲۲:۳۰ در سالن حوزه هنری درحال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha