مسابقات بین‌المللی قرآن بستری برای نمایش وحدت اسلامی است
کد خبر: 4040383
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۲
داوران خارجی سی و هشتمین رقابت‌های قرآنی ایران:

مسابقات بین‌المللی قرآن بستری برای نمایش وحدت اسلامی است

داوران رشته‌های صوت و تجوید از کشورهای پاکستان و افغانستان در سی و هشتمین رقابت‌های بین‌المللی قرآن ایران با تمجید از برگزاری این مسابقات تصریح کردند: برگزاری این مسابقات ظرفیت و بستری مناسب برای نمایش وحدت اسلامی و گسترش روحیه اتحاد بین مسلمانان جهان است.

سابقات بین‌المللی قرآن جایی برای ترویج وحدت بین مسلمین باشد

مرحله نهایی سی‌و‌هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در روزهای نهم تا چهاردهم اسفند به‌صورت غیرحضوری برگزار شد و در این مسابقات قاریانی از ۲۹ کشور و در بخش‌های مختلف حضور داشتند. غیرحضوری بودن این رقابت‌ها با وجود محدودیت‌ها، مانع شرکت قاریان برجسته نشد و این رقابت‌ها به گفته حاضران از کیفیت خوبی برخوردار بوده است. خبرگزاری ایکنا با دو نفر از داوران خارجی این دوره رقابت‌ها گفت‌وگو کرده است که مشروح آن در ادامه می‌آید.


بیشتر بخوانید:


ابرار حسین عرفانی، استاد برجسته قرآن و مدیر جامعه مدینة القرآن پاکستان و داور رشته صوت سی‌و‌هشتمین مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تأکید بر سطح بالای این مسابقات علی‌رغم غیرحضوری بودن آن گفت: با وجود اینکه به دلیل شیوع کرونا در جهان، مسابقات مشابه‌ در کشورهای دیگر لغو شده اما در ایران این مسابقات برگزار شده و این نکته مثبتی در جهت ترویج فرهنگ قرآن است.

ابرار حسین عرفانی در پاسخ به سؤالی در مورد سطح صوت افراد شرکت کننده و مشکلاتی که به دلایلی مانند ضعف ارتباط اینترنتی به وجود می‌آید، گفت: حضوری بودن این مسابقات فواید زیادی دارد، در حالی که مشکلاتی مانند ارتباط با کیفیت در آنلاین بودن مسابقات قرآن وجود دارد. برخی از شرکت‌کنندگان به دلیل اینترنت ضعیف کشور خود نتوانستند توانایی خود را به‌طور کامل نشان دهند. با این همه بیشتر شرکت‌کنندگان از 69 کشور جهان سطح خوبی داشتند.

این داور رشته صوت، در مورد اینکه شرکت‌کنندگان فیلم قرائت خود را ضبط شده فرستادند و این ممکن است بی‌عدالتی در نمره را به همراه داشته باشد، این موضوع را رد و تصریح کرد: این بی‌عدالتی نیست زیرا وجود مشکلات فنی به‌راحتی قابل رؤیت و تشخیص است. با این همه و با وجود برخی ضعف‌ها، مشکلی در مورد قرائت بیشتر شرکت‌کنندگان دیده نشد. امیدوارم به‌زودی با مرتفع شدن همه‌گیری کرونا مسابقات به صورت حضوری برگزار شود.

مصاحبه داوران

وی حضور گروه‌های مختلف در این مسابقات اعم از طلاب، روشندلان، بانوان و تنوع در رشته‌ها را مورد تمجید قرار داد و گفت: این نکته بسیار مثبتی است زیرا به جای اینکه مسابقات منحصر به افراد خاصی از نظر سن و جایگاه شود، از گروه‌هایی متنوع در آن شرکت می‌کنند.

استاد قرائت و حفظ قرآن پاکستان، برپایی مرحله نهایی این مسابقات را همزمان با مبعث پیامبر(ص) بسیار مناسب دانست و گفت: انتخاب این روز خوش‌سلیقگی از سوی برگزارکنندگان این رقابت‌ها بوده زیرا نزول قرآن مصادف با بعثت پیامبر(ص) است و این نقطه عطفی برای وحدت مسلمین جهان در سایه قرآن است. اگر مسلمانان بر اساس بعثت و قرآن عمل و در نکاتی که مورد قبول همه هست تمرکز کنند دست بدخواهان اسلام از جامعه مسلمانان کوتاه خواهد شد.

مسابقات بین‌المللی قرآن بستری برای نمایش وحدت اسلامی است

وی در مورد فعالیت‌های قرآنی در کشور متبوع خود گفت: در پاکستان نسبت به مسائل قرآنی عشق و علاقه زیادی دیده می‌شود و حافظان قرآن زیادی در این کشور وجود دارند. شخصاً با بیشتر این افراد همکاری دارم و این کار را به مدت 15 سال است که ادامه می‌دهم. در پاکستان مؤسسه‌ جامعه مدینة‌القرآن در بخش‌های مختلف مانند حفظ و قرائت آموزش می‌دهد. این مؤسسه همچنین کار آموزش اساتید را برای دارالقرآن‌های مختلف کشور انجام می‌دهد. در پاکستان هم برخی فعالیت‌های قرآنی در سایه کرونا به مانند سایر بخش‌های جهان تحت تأثیر قرار گرفت و برخی برنامه‌های قرآنی تعطیل، محدود و یا مجازی شد اما در حال حاضر وضعیت عادی است و مسابقات قرآن سراسری نیز برگزار می‌شود.

این داور بخش صوت در مورد میزان استفاده از مقامات از سوی شرکت‌کنندگان و متناسب بودن استفاده از آن با معانی آیات قرآن گفت: افراد حاضر در این مسابقات واقعاً مسلط و حرفه‌ای بودند و تلاوت آنها مطلوب بود.

ابرار حسین عرفانی در پایان خاطرنشان کرد: در مسابقات، شرکت‌کنندگان با تمام توان خود به میدان می‌آیند. مسابقات باعث افزایش انگیزه افراد می‌شود با این همه فکر و ذهن افراد نباید تنها معطوف به کسب رتبه برتر باشد و داوران نیز باید در مورد تعصبات مذهبی و منطقه‌ای محتاط باشند و این مسائل را در قضاوت خود دخالت ندهند. قرآن از ما برادری، تقوا و عدالت می‌خواهد و این مسابقات فرصتی برای نمایش اتحاد اسلامی به جهان است. در بین شرکت‌کنندگان نیز نمایندگان افغانستان، پاکستان و اندونزی قرائت خوبی داشتند.

گزارش ایکنا حاکی است، عبدالکبیر حیدری، داور رشته تجوید از افغانستان، دیگر داور این دوره رقابت‌های بین‌المللی قرآن ایران بود که به سؤالات ایکنا پاسخ داد.

حیدری در مورد برگزاری این مسابقات در سایه همه‌گیری کرونا تصریح کرد: خوشحالم که در بخش تجوید به عنوان داور حضور داشتم و این فرصت بزرگی برای من بود. این ابتکار بسیار خوب و جدیدی از سوی ایران بود که با وجود شیوع کرونا مسابقات را برگزار کرد و تلاش شد که از طریق آنلاین شرکت‌کنندگان توانمندی‌های خود را به منصه ظهور برسانند. به نظر من کشورهای اسلامی هر طور هست باید در اینگونه رقابت‌ها چه به صورت مجازی و چه حضوری شرکت کنند تا اتحاد و همدلی بین مسلمین بیشتر شود.

مصاحبه داوران

این داور اهل افغانستان در پاسخ به سؤالی در مورد سطح رعایت قواعد تجوید از سوی شرکت‌کنندگان با تأکید بر توانمندی خوب شرکت‌کنندگان گفت: عموماً تلاوت‌های خوبی اجرا شد، گرچه برخی قاریان نیاز به تلاش بیشتری دارند ولی در کل شرکت‌کنندگان حضور خوبی در این رقابت‌ها داشتند.

وی مشکل کیفیت فایل ضبط شده قاریان و تأثیرگذاری آن در نمره شرکت‌کنندگان را از جمله نکات منفی دانست و گفت: برخی مشکلات مشاهده شد و به همین خاطر در مواردی از شرکت‌کننده خواستیم تا فایل تلاوت خود را مجدداً ارسال کند. مسلماً مجازی بودن مسابقات نسبت به حضوری بودن مشکلاتی را با خود به همراه دارد و بر کیفیت رقابت‌ها تا حدی تأثیر داشته است.

حیدری در پایان تصریح کرد: با توجه به نیاز جامعه اسلامی به برپایی چنین رقابت‌هایی برگزاری این مسابقات به هر نحو ممکن (مجازی یا حضوری) به نفع مسلمانان و ظرفیت و بستری مناسب برای نمایش وحدت اسلامی و گسترش روحیه اتحاد بین مسلمانان جهان است.

انتهای پیام
captcha