از آرزوی تربیت حافظان عامل به قرآن تا ثبت تلاوت‌های ماندگار + صوت
کد خبر: 4040468
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
در برنامه رادیویی افق مطرح شد؛

از آرزوی تربیت حافظان عامل به قرآن تا ثبت تلاوت‌های ماندگار + صوت

برنامه امروز رادیو قرآن با دعوت از محمدرضا جاهدی‌نیا، نماینده ایران در رشته حفظ کل قرآن و مریم سبزه‌زاری، راهیافته به هفتمین دوره مسابقات دانش‌آموزان جهان اسلام در رشته قرائت همراه بود. آنها از آرزوی کارکردن بر روی آموزش و تربیت حافظان عامل به قرآن و همچنین ثبت تلاوت‌های ماندگار و زیبا سخن گفتند.

برنامه افقبه گزارش ایکنا، برنامه رادیویی افق، امروز، 14 اسفندماه، پس از پایان سی ‌و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با موضوع این مسابقات به روی آنتن رفت. این برنامه با دعوت از دو متسابق این دوره همراه بود.

محمدرضا جاهدی‌نیا، نماینده جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ کل قرآن کریم بود. وی متولد سال 1373 است. او از حدود پنج سالگی، آموزش قرآن را با روخوانی شروع کرده است و از حدود 8 سالگی با حفظ قرآن آشنا شده است. جاهدی‌نیا با اشاره به اینکه بازه زمانی حفظش طولانی شد، اظهار کرد: حفظ اصلی‌ام را طی بازه زمانی 14 تا 17 سالگی انجام دادم و موفق به حفظ کل شدم.

وی ادامه داد: اما از 8 تا 14 سالگی توانستم اندکی بر روی قرائت و فراگیری فنون قرائت کار کنم که در حُسن قرائتم بسیار تأثیرگذار بوده است. حدود 11 دوره نیز در مسابقات سراسری اوقاف و امور خیریه شرکت کردم که در دوره‌های نخست در رشته‌های قرائت، حفظ 10 و 20 جزء و پس از آن در حفظ کل به صورت مداوم، شرکت کردم.

جاهدی‌نیا درباره نحوه ارسال فایلش، بیان کرد: فیلم تلاوت حدود سه هفته پیش با همراهی استاد معتز آقایی، هادی حفاظ طی ارتباط تلفنی و همزمان ضبط ویدئویی، انجام شد.

جاهدی‌نیا، در خوشاب یکی از شهرهای سبزه‌وار، معلم آموزش و پرورش است و دینی و قرآن تدریس می‌کند. وی در کنار آن کلاس‌های حفظ دارد و گفت: کلاس‌هایم هم در خوشاب است و هم در سبزه‌وار. جامعه مخاطب کلاس‌های کودکان و نوجوانان در سطح حرفه‌ای هستند.

این حافظ کل از اساتیدی چون رحیمی، رشیدی، یزدان فر، رسولیان، محدث و حسنی یاد کرد که در مقابل آنها زانوی تلمذ زده است. وی همچنین از محضر استاد معتز آقایی نیز در فضای مجازی بهره‌مند شده است.

این حافظ کل در بار اینکه آیا برگزاری مسابقات به صورت حضوری بهتر است یا غیر حضوری؟ بیان کرد: در ابتدا زمانی که قرار شد مسابقات به صورت غیرحضوری برگزار شود، خوشحال شدم که استرس کمتری را خواهد داشت و راحت‌تر می‌توانم به اجرای برنامه بپردازم اما روز مسابقه ذهنم یاری‌ام نمی‌کرد که در فضای مسابقات بین‌المللی هستم.

برنامه رادیویی افق

میهمان دیگر حضوری این برنامه مریم‌ سبزه‌زاری، دانش‌آموز نخبه خوزستانی نماینده کشورمان در هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزان اسلامی در رشته قرائت بود. وی متولد سال 1384 است و در حال حاضر مشغول به تحصیل در پایه دهم تجربی است.

سبزه‌زاری از سن هفت سالگی با تشویق‌های پدرش که خود از قاریان قرآن بود، شروع به خواندن قرآن می‌کند و از هشت سالگی در مسابقات قرآن آموزش و پرورش شرکت می‌کند و رتبه نخست را کسب می‌کند . وی پس از ورود به مرحله متوسطه اول و پشت سر گذاشتن مراحل منطقه‌ای و استانی مسابقات به مرحله کشوری مسابقات راه پیدا می‌کند و سرانجام در سی‌و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی در سال 98 حائز رتبه می‌شود و در سی و هشتمین دوره این مسابقات در سال 99 رتبه نخست رشته قرائت را کسب می‌کند و به عنوان قهرمان قهرمانان شناخته می‌شود و در سی و نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز امسال نیز در رشته ترتیل شرکت می‌کند.

وی سرانجام پس از کسب موفقیت در رقابت انتخابی بین رتبه‌های اول و دوم سال 98 و 99 مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی، به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به مرحله بین‌المللی راه پیدا می‌کند.

کد

سبزه‌زاری از آرزویش برای اینکه بتواند به عنوان یک قاری برتر در جهان اسلام شود، گفت و اظهار کرد: حضور در مسابقات بین‌المللی اول راه است. آرزویم اینست که در آینده مثل اساتیدی چن مصطفی اسماعیل باشم تا تلاوت‌های ماندگار و زیبایی داشته باشم و راه پیشرفت خوبی داشته باشم و به نوعی صاحب سبک باشم.

وی مهمترین استاد خود را در عرصه قرائت پدرش می‌داند و در کنار آن نیز در کارگاه‌هایی شرکت کرده است. سبزه‌زاری نیز معتقد است استرس مسابقات غیر حضوری بیشتر از حضوری است آن هم به دلیل جنبه‌هایی چون اطلاع‌رسانی و استرس و فشارهایی که از مدت زمان اجرابر روی متسابق است.

کد

این قاری دانش‌آموز با حضور در اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان به ضبط فایل تصویری خود پرداخته است.

میهمان دیگر این برنامه، طی ارتباط تلفنی حمید مجیدی‌مهر، رئیس ستاد مسابقات و مرکز امور قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه بود. وی با تأکید بر اینکه مراسم اختتامیه به صورت رسمی، ساعت 19:30 آغاز می‌شود، به ارائه جزئیات برنامه پایانی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و افزود: در بخش تجلیل از برگزیدگان، خدمت نمایندگان جمهوری اسلامی ایران هستیم، بنابر این این بخش از مراسم به صورت مختصر انجام خواهد شد و آیین اختتامیه پس از سخنرانی ریاست محترم جمهور با دعای ختم قرآن پایان می‌یابد.  

از دیگر بخش‌های این برنامه توضیحاتی درباره بخش‌های مختلف سی و هشتمین دوره  مسابقات بین‌المللی قرآن بود.

برنامه افق، كاری از گروه اطلاع‌رسانی به تهیه‌كنندگی فاطمه رحمانی و كارشناس مجری جواد نصیری، روزهای شنبه از ساعت 14:1۰ از شبكه رادیویی قرآن بر روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام
captcha