جهادی برای ارتقای سواد قرآنی کودکان خسروشاه
کد خبر: 4040627
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵

جهادی برای ارتقای سواد قرآنی کودکان خسروشاه

آموزش قرآن شاید برای خانواده‌های شهری یک مقوله عادی باشد که در مساجد و یا مؤسسات قرآنی به راحتی در دسترس است اما برای خانواده‌ها و به خصوص کودکان مشتاق که در مناطق محروم زندگی می‌کنند می‌تواند بسیار سخت‌تر از چیزی که به نظر می‌رسد باشد.

جهاد سواد قرآنی، کودکان، خسروشاه، آذربایجان شرقیآموزش قرآن شاید برای خانواده‌های شهری یک مقوله عادی باشد که در مساجد و یا مؤسسات قرآنی به راحتی در دسترس است اما آموختن قرآن و خواندن آیات الهی نهفته در آن برای خانواده‌ها و به خصوص کودکان مشتاق که در مناطق محروم زندگی می‌کنند می‌تواند بسیار سخت‌تر از چیزی که به نظر می‌رسد باشد. آیات الهی و مفاهیم عمیقی که در قرآن کریم وجود دارد، روشنگر زندگی انسان‌ها بوده و راه هدایت‌گری را بر بندگان خداوند متعال باز می‌گشاید. حال آموختن این زبان الهی که می‌تواند علاوه بر تقویت بنیه معنوی انسان‌ها، بر زندگی تحصیلی هم تأثیر بسزایی داشته باشد با یک اقدام جهادی در منطقه محروم خسروشاه در حال انجام است.

جهاد، کلمه‌ای چهار حرفی اما با عمق و درکی بی‌پهنا است که هر کسی به آن چنگ زند، نمک‌خور همیشگی‌اش می‌شود. حال اگر این جهاد با فرهنگ همراه باشد، چه بسا آنقدر وسعت پیدا می‌کند که دل‌های محروم را به یکدیگر گره می‌زند. همان کاری که عده‌ای از اهالی تبریز با راه انداختن قرارگاه جهادی فرهنگی در منطقه محروم خسروشاه انجام می‌دهند.

مؤسسه رهپویان قرآن و عترت یاس، پایه‌گذار یک قرارگاه جهادی است که در دوران شیوع ویروس کرونا، فعالیت خود را به منظور آموزش قرآن در خسروشاه آغاز کرده و رفته رفته گستره‌ فعالیت خود را بدون درآمدزایی و تنها با هدف توسعه‌ سواد فرهنگی کودکان و نوجوانان خسروشاه افزوده است.

آموزش قرآن کریم تحت یک اقدام جهادی آن هم برای نونهالان و کودکان منطقه محروم، می‌تواند گامی بزرگ در تقویت معنویت و استحکام‌بخشی زندگی آینده آن‌ها باشد. نونهالان شش ساله‌ای را می‌توان در این مؤسسه مشاهده کرد که می‌توانند قرآن بخوانند و حتی برخی ترجمه آیات الهی را نیز به زبان‌های ترکی آذری و انگلیسی بیان کنند. یکی از این نونهالان، سوره «اقرا» را با زبان عربی، دیگری با زبان فارسی و یا با زبان ترکی آذری و نونهال آخری با زبان انگلیسی قرائت می‌کند. تعدادی از آن‌ها فقط طی چندین ماه آموزش در این مؤسسه در همان جلسات ابتدایی کلاس اول مدرسه توانسته‌اند بدون کمک کتاب بخوانند.

راحله وظیفه‌فرد، مربی قرآن این کودکان به ایکنا آذربایجان شرقی، گفت: پس از شناسایی کودکانی که علاقه‌مند به قرائت قرآن هستند، آموزش قرآن با استفاده از بازی انجام می‌شود و نونهالان کوشا می‌توانند پس از ۱۲ ماه، قرآن بخوانند و چون این کودکان سواد خواندن قرآن را یاد می‌گیرند، می‌توانند کلمات و جملات فارسی را نیز بدون کمک بخوانند.

وی به همراه تعدادی دیگر از مربیان مؤسسه هر روز از شهر تبریز به خسروشاه آمده و به کودکان و نوجوانان قرائت قرآن، هنر، عکاسی، گرافیک، عروسک‌سازی و سرودخوانی یاد می‌دهند. فعالیت خالصانه با نیت حضرت زهرا(س) در این مؤسسه باعث شده تا تعدادی از بانوان بومی منطقه که از قضا فرزندانشان در این مؤسسه جهادی قرآن می‌آموزند به کار عروسک‌سازی مشغول شوند. دو شخصیت عروسکی مختص این مؤسسه با نام‌های آراز و آیناز توسط دستان زحمتکش این بانوان بر روی پارچه‌های نمدی شکل می‌گیرد. تهیه‌ لوازم‌التحریر این دو شخصیت که برگرفته از سبک ایرانی ـ اسلامی است و توزیع آن‌ها بین کودکان مناطق محروم، تهیه و توزیع ۱۰۰۰ بسته‌ معیشتی و ۱۰ هزار پرس غذای گرم از جمله فعالیت‌های فرهنگی رهپویان قرآن است.

گروه سرود توانمند متشکل از کودکان هفت تا ۱۵ ساله، عکاسان با استعداد نوجوان که با استفاده از دوربین‌های پیشرفته تمرین می‌کنند، تصویرسازانی که با امکانات خوب این مؤسسه و بدون پرداخت هزینه‌ای می‌توانند شخصیت‌سازی کرده و به سمت انیمیشن‌سازی گام بردارند، همگی جزو خدماتی است که بدون دریافت هزینه به کودکان و نوجوانان خسروشاه ارائه داده می‌شود.

فریدحسن‌پور، مسئول مؤسسه رهپویان قرآن و عترت یاس در خصوص فعالیت‌های این مؤسسه به ایکنا، می‌گوید: تمامی فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی با مربیگری خادمان قرارگاه جهادی در دو قالب دختران و پسران و با هدف تربیت و توانمندسازی نخبگان فرهنگی از دل مناطق محروم انجام می‌شود. کودکان و نوجوانان در این مؤسسه بدون پرداخت هزینه‌ و با استفاده از امکانات عالی و دستگاه‌هایی مثل لپ تاب‌، دوربین‌ عکاسی، سیستم تصویرسازی و ... که به‌صورت امانی تهیه شده‌اند، مهارت می‌آموزند.

وی در پایان افزود: برای آموزش هر گروهی از کودکان و یا نوجوانان، آموزش‌ ۱۴ گام تعریف شده است تا با آموختن مهارت هنری و فرهنگی در هر گام بتوانند در کمترین زمان ممکن، انواع مهارت‌ها از جمله عکاسی با دوربین و گوشی، قرائت قرآن و ... را کسب کنند. طی یک سال اخیر که فعالیت رهپویان قرآن به صورت رسمی انجام می‌شود، ۵۰۰۰ خانوار تحت پوشش جهاد فرهنگی قرار گرفته‌اند. وجود چنین ظرفیت‌ بالایی برای ارتقای سطح فرهنگی منطقه محروم خسروشاه و استقبال کودکان و نوجوانان بومی از آن، می‌تواند الگویی برای سایر گروه‌‍‌های جهادی باشد که دغدغه‌ی فعالیت در زمینه‌ی فرهنگ و هنر را دارند و چقدر خوب می‌شود که این‌گونه اقدامات با گستره‌ بیشتری در سایر مناطق محروم و به خصوص شهرستان چاراویماق (محروم ترین منطقه‌ی آذربایجان شرقی) تداوم یابد. کودکان و نوجوانانی که در این مؤسسه قرآن می‌آموزند با اشتیاق از مربی خود یاد می‌کنند و با تمام توان در پی کسب مهارت‌هایی هستند که شاید پیش از این، تصور به دست گرفتن دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای و یا تصویرسازی شخصیت‌ها را نمی‌کردند.

انتهای پیام
captcha