رونمایی از سه کتاب اسلامی در قزاقستان + عکس
کد خبر: 4040710
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹

رونمایی از سه کتاب اسلامی در قزاقستان + عکس

سه کتاب دینی ـ اسلامی به همت اداره دینی مسلمانان قزاقستان در سی‌وسومین نشست شورای علما در شهر «آلماتی» این کشور رونمایی شد.

رونمایی از سه کتاب اسلامی در قزاقستان + عکسبه گزارش ایکنا، در نشست سی و‌سوم  شورای علما در آلماتی، کتاب «فرهنگ لغت و اصطلاحات دینی به زبان قزاقی» توسط «مفتیات» قزاقستان انتشار یافته است، رونمایی شد و اعضای این شورا به ریاست مفتی اعظم «نوروزبای حاجی تاغان اولی» در این مراسم شرکت کردند.

مفتی اعظم قزاقستان در این مراسم گفت: «ادبیات دینی، ترجمه‌ها، آثار علمی، شبکه‌های اجتماعی و حتی آثاری که با تأیید اداره دینی مسلمانان قزاقستان و در وب‌سایت‌های اداره دینی مسلمانان این کشور منتشر شده‌اند، نشان از تناقض در املای واژه‌ها و اصطلاحات دینی پس از استقلال قزاقستان دارد».

وی افزود: تأثیر زبان‌های عربی، ترکی، فارسی و روسی به ویژه در ترجمه آثار مذهبی مشهود است. با توجه به این موضوع، اداره دینی مسلمانان قزاقستان به منظور یکسان‌سازی املای واژه‌ها و اصطلاحات در زمینه دین، مطابق با قوانین زبان قزاقستان، اقدام به تدوین فرهنگ املای لغات و اصطلاحات دینی کرده است. این اولین فرهنگ املای کلمات مذهبی به زبان قزاقی است.

نوروزبای حاجی تاغان اولی تصریح کرد: بیش از 500 اثر مذهبی و ادبی، کتاب درسی، مقالات علمی، مطالب رسانه‌ای و سایت‌های رسمی مذهبی به زبان قزاقی در تدوین فرهنگ لغت استفاده شده است.

رونمایی از «شریعت در جداول»

همچنین در این مراسم کتاب «شریعت در جداول» رونمایی شد، این کتاب اشاره مختصری به مکتب حنفی دارد که مسلمانان به انجام آن مکلف شده‌اند.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان، این کتاب پاسخی جدولی به سؤالات مهم مسلمانان در خصوص نماز، روزه، زکات و حج ارائه می‌دهد و توسط محقق اسلامی «انسگان عبدالرحمان» گردآوری و منتشر شده است.

کتاب درسی «تاریخ اسلام در قزاقستان»

بنا براین گزارش، «تاریخ اسلام در قزاقستان» دیگر کتاب رونمایی‌شده در این مراسم بود، این اثر یک کتاب درسی است که با مسئولیت مفتی اعظم جمهوری قزاقستان منتشر شده است.

این کتاب به ارائه باورهای سنتی مردم قزاقستان - تاریخ گسترش اسلام در آسیای مرکزی می‌پردازد و در آن احادیث خلفای راشدین و روابط مسالمت‌آمیز آنها با ترکان، سازماندهی لشکرکشی‌های بنی امیه بر ضد ترکان، دفاع، فتح و شکست حاکمان ترک، تاریخ ایالات سامانی، غزنوی، طاهری، گوری، مأمونی، آلتونتاش، قراخان، خوارزمشاه، خزریه، بلغارهای ولگا و هورد طلایی که به گسترش اسلام در میان ترکان کمک کرده‌اند، به تفصیل مورد تحلیل قرار گرفته است.

این کتاب موجب افزایش اطلاعات دینی، معنوی و تاریخی طلاب مدارس، مراکز سوادآموزی و سالمندی، دانشجویان مقاطع کارشناسی، دکتری و عموم مردم کشور خواهد شد.

انتهای پیام
captcha