جنجال در مصر بر سر اظهارات السیسی درباره ساخت کلیسا در کنار مساجد
کد خبر: 4041874
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰

جنجال در مصر بر سر اظهارات السیسی درباره ساخت کلیسا در کنار مساجد

جنجال در مصر بر سر اظهارات رئیس جمهور این کشور عبدالفتاح السیسی درباره لزوم ساخت یک کلیسا در کنار هر مسجد جدید در پروژه‌های ملی مسکن این کشور بدون توجه به تعداد مسیحیان در آن مناطق، ادامه دارد.

کلیسا در مصر

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، سخنرانی السیسی جنجال‌ها بر سر مسئله مسیحیان قبطی در مصر را تازه کرد. عمده انتقادها در این زمینه درباره تعداد واقعی مسیحیان در مصر، تردیدها بر سر نیاز به وجود کلیساهای جدید و همچنین تردید بر سر اولویت این موضوع در جامعه کنونی مصر مطرح شده است. از طرفی مدافعان رئیس‌جمهور مصر آن را اقدامی شایسته و در راستای تقویت وحدت ملی در این کشور ارزیابی کرده‌اند.

هفته گذشته، سیسی در جریان افتتاح چند طرح مهم ملی در حوزه مسکن، رشته سخنان وزیر مسکن خود، عاصم الجزایر را قطع و بر لزوم ساخت یک کلیسا در کنار هر مسجد جدید در تمام طرح‌های ملی مسکن تأکید کرد.

وزیر مسکن سعی کرد موضوع را به سیسی توضیح دهد و گفت که این کار در طرح‌های بزرگ انجام می‌شود، اما در طرح‌های کوچک تنها یک نمازخانه کوچک برای مسیحیان ساخته می‌شود. وی دلیل این اقدام را تعداد کم مسیحیان در برخی از مناطق عنوان کرد.

اما سیسی بر لزوم ساخت کلیسا در هر مسجد جدید تأکید کرد، حتی اگر تعداد مسیحیان فقط 150 نفر باشد و افزود: این اقدام بهتر از آن است که یک شهروند مسیحی خانه خود را به کلیسا تبدیل کند.

 بحث بر سر این اظهارات رئیس‌جمهور مصر از هفته گذشته تاکنون همچنان در شبکه‌های اجتماعی ادامه دارد. برخی از طرفداران وی این اقدام را گامی شایسته برای حفظ وحدت ملی مصر و مبارزه با تبعیض مذهبی ارزیابی کرده‌اند. از طرفی منتقدان سیسی معتقدند که با توجه به اختلاف قابل‌توجه جمعیت مسلمانان و مسیحیان در مصر، این ادعا بی‌مورد بوده و در صورت اجرا تنها باعث تبعیض به سود مسیحیان خواهد شد.

از سویی این موضوع مناقشه قدیمی تعداد واقعی مسیحیان قبطی در مصر را نیز دوباره مطرح ساخته است. مسئولان کلیسای قبطی مصر همواره تعداد پیروان خود در این کشور را بین 13 تا 15 درصد از کل جمعیت مصر اعلام کرده‌اند، حال آنکه برخی تصریح کرده‌اند، در آخرین سرشماری انجام شده بر اساس ادیان در اواسط دهه هشتاد میلادی مسیحیان قبطی تنها 5 درصد از جمعیت مصر را تشکیل می‌داده‌اند، پس از آن تاریخ سرشماری بر اساس دین از سوی سازمان ملل ممنوع اعلام شده است.

 از طرفی برخی از منتقدان سیسی تصریح کرده‌اند که این اظهارت تنها برای جلب رضایت کشورهای غربی برای چشم‌پوشی از وضعیت نامناسب حقوق بشر و سرکوب‌های سیاسی و مذهبی علیه اکثریت مسلمان مصر مطرح شده است. به گفته این منتقدان با توجه به وضعیت نامناسب آزادی‌های مذهبی و سیاسی در نزد اکثریت مسلمان، سخنان سیسی تنها یک نمایش سیاسی برای شانه خالی کردن از تغییرات اساسی است.

انتهای پیام
captcha