از آمادگی اوکراین برای مذاکره تا احتمال تشکیل جمهوری‌های جدید
کد خبر: 4042434
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲

از آمادگی اوکراین برای مذاکره تا احتمال تشکیل جمهوری‌های جدید

وزیر امور خارجه اوکراین از تمایل خود برای مذاکره با طرف روسی و پایان جنگ خبر داد. از طرف دیگر، مقامات روس تلاش دارند که با برگزاری همه‌پرسی، مناطق اشغال شده را به عنوان کشورهای مستقل اعلام کنند.

به گزارش ایکنا، با افزایش درگیری‌ها در اطراف شهر کی‌یف و احتمال سقوط این شهر به دست نیروهای روسی، برخی از مقامات اوکراینی از تمایل خود برای مذاکره سخن گفتند. این در حالی است که برخی از اخبار منتشر شده حاکی از تلاش برای همه‌پرسی برای جداسازی بخش‌هایی از اوکراین با حمایت روسیه است.

وزیر خارجه اوکراین: برای مذاکره آماده هستیم

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد که کی‌یف آماده مذاکره برای پایان جنگ است، اما تسلیم نمی‌شود.

به گزارش رویترز، کولبا روز شنبه در یک سخنرانی مجازی که توسط سازمان «تجدید ابتکار دموکراسی» صورت گرفت، گفت که اگر اوکراین جنگنده و هواپیماهای تهاجمی برای تخریب ستون‌های بزرگ ارتش را داشت،  زندگی غیرنظامیان نجات پیدا می‌کرد.

از آمادگی اوکراین برای مذاکره تا تلاش برای تشکیل جمهوری‌های جدید در اوکراین

کولبا در این سخنرانی مجازی با اشاره به اینکه روسیه درخواست‌های غیرقابل قبولی را پیشنهاد داده، بیان کرد: به مبارزه ادامه می‌دهیم. آماده مذاکره هستیم اما اولتیماتوم‌ها را نپذیرفته و تسلیم نمی‌شویم.

وزیر خارجه اوکراین همچنین درباره شهر ماریوپول در جنوب اوکراین گفت که این شهر در محاصره بوده اما همچنان تحت کنترل اوکراین است.

روسیه و تلاش برای تشکیل کشورهای جدید در اوکراین

مقامات اوکراینی، روسیه را به تلاش برای تشکیل جمهوری خلق در منطقه خرسون اوکراین از طریق یک همه‌پرسی متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود نوشت: روس‌ها اکنون در تلاش برای سازماندهی یک همه‌پرسی دروغین با هدف تشکیل جمهوری خلق قلابی در خرسون هستند.

نیروهای روسیه شهر بندری خرسون را با ۲۹۰ هزار نفر جمعیت در ۳ مارس پس از یک محاصره سه روزه تصرف کردند. این نخستین شهر بزرگی بود که پس از تهاجم مسکو سقوط کرد.

کولبا مدعی شد که با توجه به عدم حمایت مردمی چنین همه‌پرسی کاملاً صحنه‌سازی می‌شود.

وی افزود: در صورت ادامه این کار، تحریم‌های شدید علیه روسیه باید اعمال شود. خرسون، برای اوکراین است و همیشه خواهد بود.

وزیر خارجه اوکراین این حرکت ادعایی را مانند الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در دریای سیاه در سال ۲۰۱۴ دانست؛ زمانی که پس از استقرار نیروها در آنجا یک همه‌پرسی برای پیوستن به روسیه برگزار شد.

لیودمیلا دنیسوا، مدعی‌العموم (آمبودزمان) اوکراین نیز در تلگرام نوشت که نیروهای روسیه با قانونگذاران مجلس محلی تماس می‌گیرند و از آنها می‌خواهند به این طرح رأی دهند.

گفت‌وگوی زلنسکی و بِنِت در مورد پایان جنگ در اوکراین

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین روز شنبه با نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرد.

زلنسکی بامداد روز یکشنبه از ادامه گفت‌وگوهای تلفنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد که با بنت در مورد تهاجم روسیه و چشم‌انداز مذاکره‌های صلح صحبت کرده است.

از آمادگی اوکراین برای مذاکره تا تلاش برای تشکیل جمهوری‌های جدید در اوکراین

وی بار دیگر بر توقف سرکوب غیر نظامیان تأکید کرد و از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواست تا به آزادی شهردار ملیتوپول و شخصیت‌های دیگر کمک کند.

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که این مکالمه بیش از یک ساعت به طول انجامید و راه‌های پایان جنگ در اوکراین و و تلاش‌هایی که تل‌آویو برای این مسئله انجام می‌دهد، مطرح شد.

این تماس تلفنی پس از آن صورت گرفت که زلنسکی پیش‌تر گفته بود که به بنت پیشنهاد داده که اسرائیل میزبان مذاکرات آتش‌بس بین اوکراین و روسیه باشد و همچنین عنوان کرده که اسرائیل می‌تواند نقش مهمی در تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ ایفا کند.

کانال ۱۲ به نقل از منابع دولتی رژیم صهیونیستی که نامشان فاش نشد، گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در حال بررسی این پیشنهاد است.

اتحادیه اروپا در اوکراین مداخله نظامی نخواهد کرد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه شب گفت که این اتحادیه برای جلوگیری از به راه افتادن یک جنگ تمام‌عیار در اوکراین، مداخله نظامی نخواهد کرد.

بورل در گفت‌وگو با شبکه CNN Turk افزود: از یک طرف تلاش می‌کنیم از اوکراین حمایت کنیم و از طرف دیگر تلاشمان این است که از وقوع یک جنگ بزرگ جلوگیری‌ کنیم.

وی که در حاشیه نشست دیپلماتیک آنتالیا سخن می‌گفت، تصریح کرد: روسیه می‌تواند فعالیت‌های نظامی خود را گسترش دهد که این مسئله می‌تواند علیه یکی از کشورهای ناتو یا هر کشور دیگری باشد. نگرانی‌های جدی در این خصوص وجود دارد.

بورل گفت: باید روسیه را از جامعه بین‌المللی منزوی و از اوکراین حمایت کنیم.

وی اظهار کرد که باید به اقتصاد روسیه ضربه زد و این مسئله را امری ضروری دانست و گفت که باید این کار صورت گیرد تا مسکو نتواند به عملیات نظامی در اوکراین ادامه دهد.

انتهای پیام
captcha