به گزارش ایکنا، طحاننظیف، سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز، سهشنبه 24 اسفند، در آغاز آخرین نشست خبری خود، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: میلاد حضرت علیاکبر(ع) را به جوانان عزیز کشورمان و میلاد امام زمان(عج) را به همه مردم تبریک میگویم. همچنین پیشاپیش فرارسیدن سال جدید را به ایرانیان تبریک و تهنیت میگویم.
طحان نظیف در ادامه گزارشی از عملکرد شورای نگهبان در سال 1400 ارائه کرد و گفت: بررسی 82 مصوبه مجلس در 53 عنوان؛ شامل 27 لایحه و 26 طرح، که 29 عنوان بین مجلس و شورا در رفت و برگشت بود، از جمله اقدامات ما در این سال بود که از این تعداد 13 مورد در مرحله اول در شورا تأیید شد و 18 مورد پس از اصلاح مجلس مورد تأیید قرار گرفت و 21 مورد همچنان بین مجلس و شورا در رفت و آمد است.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین از دریافت 20 اساسنامه از دولت و تأیید 16 مورد آن خبر داد و گفت: 2 اساسنامه منتظر اصلاحات دولت است و 2 مورد دیگر نیز در دستور رسیدگی قرار دارد.
وی افزود: امسال شورای نگهبان 129 جلسه برای بررسی مصوبات برگزار کرد که 86 جلسه خود شورای نگهبان و 43 جلسه فقهای شورا بود.
طحاننظیف در ادامه به تشریح 4 مصوبه شورای نگهبان پرداخت و گفت: لایحه موافقتنامه خدمات هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان با ایراد مواجه شد که استفاده از واژگان غیرفارسی در این لایحه بود که برای اصلاح به مجلس ارسال شد. مصوبه بعدی لایحه نظامرتبهبندی معلمان بود تأیید شد و دیروز هم ابلاغ شد. مصوبه دیگر طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه ورزش است که خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و در نهایت مصوبه آخر لایحه بودجه سال 1401 بود که در ادامه به تشیح آن میپردازم.
وی درباره لایحه بودجه سال 1401 کل کشور گفت: این لایحه تقریبا همزمان با مجلس در پژوهشکده شورای نگهبان و به طور غیر رسمی در شورای نگهبان بررسی میشد تا اینکه پنجشنبه گذشته به طور رسمی متن موصبه مجلس را دریافت کردیم و به طور فشرده و چندشیفته جلساتی برگزار شد و شب گذشته اعضای شورا مشغول بررسی مصوبه بودند و کار به اتمام رسید و نظر نهایی شورا در حل اماده شدن است و همین امروز نظر نهایی شورا اعلام و به مجلس ارسال میشود.
سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: بودجه اساسا نقشه راه کشور و برنامه مالی دولت در یکسال آینده است و لذا از جهت انضباط مالی و اولویتبندی مسائل کشور و همینطور به لحاظ حقوقی بسیار اهمیت دارد. نکته مورد توجه این است که زمانبندی بررسی بودجه نیازمند اصلاح جدی است. رسیدگی به قانونی با این اهمیت با این زمانبندی چندان منطقی نیست و باید رویه یا قانون آن اصلاح شود. زیرا فرصت شورای نگهبان برای اعلام نظر ده روز است که یک ده روز دیگر هم قابل تمدید است اما ما در عمل بودجه را در 5 روز به طور رسمی بررسی کردیم.
وی تصریح کرد: زمانبندی قانونی بررسی بودجه در شورای نگهبان باید مراعات شود و این حداقل زمان باید لحاظ شود در حالی که اگر امسال این زمانبندی مبنا قرار میگرفت بودجه به سال آینده نمیرسید و سعی کردیم در کمترین زمان ممکن بررسیهای دقیق خود را انجام دهیم.
طحاننظیف در خصوص دیگر موارد مدنظر شورای نگهبان در بودجه گفت: سقف و ردیف منابع و مصارف حتما باید در بودجه ذکر شود در حالی که در برخی موارد ذکر نمیشود و در سقف کلی نمیآید، لذا عدم درج منابع و مصارف به صورت کامل در سقف کلی همواره مورد ایراد شورای نگهبان بوده است و مغایر اصل 52 قانون اساسی است.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: مسئله دیگر بحث گردش خزانه است. تمام دریافتها باید به خزانه برود و تخصیصها هم باید از انجا داده شود و اگر این گردش خزانه اتفاق نیفتد مغایر اصل 53 قانون اساسی است. اینها مواردی است که در بودجه امسال و سالهای گذشته مکرر تکرار شده است.
وی یادآور شد: مورد پرتکرار دیگر ذکر احکام غیر بودجهای در قانون بودجه است. این مسئله بودجه را فربه میکند و فرآیند بودجه را طولانی کرده و در جاهایی نظام حقوقی ما را دچار مشکل میکند زیرا به هر حال بودجه قانون یکساله است و معمولا چنین چیزی منطقی نیست که احکام دائمی در آن ذکر شود. نکته دیگر این است که در بودجه باید نحوه دقیق هزینهکرد مصارف و منابع مشخص شود.
طحاننظیف اظهار کرد: یک سری موارد اشکالات و ابهامات شورا در برسی لایحه بودجه 1401 این بود که بعضی موضوعات دقیق و روشن بیان نشده بود مانند برخی اصلاحات در بودجه که معلوم نبود با رعایت مقررات مربوطه است یا میخواهد ترتیبات جدیدی را حاکم کند. همچنین برخی ابهامات جنبه اصلاح عبارتی یا ویرایشی داشت و متن گویا نبود. ایراد اصل 15 و استفاده از واژگان غیر فارسی هم طبق روال وجود داشت.
وی افزود: دیروز هم نامه هیئت عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص بررسی لایحه بودجه 1401 را دریافت کردیم که آنها هم موارد متعددی را به شورا اعلام کردند که مغایر سیاستهای کلی بود که ما آن را به مجلس ارسال میکنیم تا اصلاحات انجام شود.
سخنگوی شورای نگهبان درباره احکام راجع به حقوق و دستمزد در تبصره 12 گفت: میزان افزایش حقوق و مزایا در این تبصره برای همه کارمندان 10 درصد در نظر گرفته شده بود که در شورای نگهبان نسبت به این موضوع ابهام ایجاد شد؛ از این جهت که با توجه به دریافتیهای مختلف افراد و تغییراتی که امسال در پلههای مالیاتی انجام شد، آیا این روش عادلانه هست یا خیر. لذا این ابهام را به مجلس منتقل میکنیم.
وی در ادامه به بند الحاقیه 1 تبصره 20 راجع به تبدیل وضعیت ایثارگران گفت: از این حیث که تکلیف کسانی که در سال 1400 به کار گرفته میشوند روشن نیست، لذا با ابهام شورای نگهبان مواجه شد زیرا عادلانه نبود که فقط نسبت به کسانی که تا انتهای سال 1399 به کار گرفتند این موضوع اجرا شود.
طحاننظیف درباره افزایش سقف بودجه مدنظر دولت در مجلس و توجه شورای نگهبان نسبت به تحققپذیری بودجه گفت: آنچه برای شورای نگهبان بسیار مهم است این است که همه منابع و مصارف در سقف کل ذکر شود اما اینکه سقف کلی افزایش پیدا کرده یا نکرده بحث میان دولت و مجلس است و ما ورودی به آن نداریم مگر اینکه این سقف آنقدر بالا برود که شاکله بودجه به هم بریزد.
وی در خصوص واقعی بودن درآمدها گفت: شورا در حد توان کارشناسی خود موضوعاتی را که به آن دست پیدا کردیم به مجلس منتقل کردیم ولی برخی موضوعات کاملا کارشناسی است و کارشناسان دولت و مجلس بر روی آن بحث دارند.
سخنگوی شورای نگهبان درباره معافیت مشمولان دو فرزندی بالای ۳۰ سال تصریح کرد: همانطورکه عرض کردم اینها احکام غیر بودجهای هستند. فرآیند تصمیم گیری در باره سربازی یک فرایند مشخصی است و باید با ستادکل نیروهای مسلح هماهنگی صورت گرفته و ترتیبات قانونی طی شود که به دلیل عدم رعایت این ترتیبات قانونی به مجلس برگشت خورد.
طحان نظیف درباره مستثنی شدن مجلس، مجمع و شورا از ثبت حقوق و مزایا گفت: در این مصوبه به ماده ۶۶ قانون محاسبات عمومی کشور ارجاع شده که در جلسه شورای نگهبان مغایر قانون اساسی شناخته و به مجلس اعلام میشود که امیدواریم ساماندهی و اصلاح صورت گیرد.
سخنگوی شورای نگهبان درباره ضرورت اصلاح نظام بودجه ریزی اظهار کرد: نظام بودجه ریزی نیازمند اصلاح از ابعاد گوناگون اقتصادی و حقوقی و بهروزرسانی است و قانون برنامه و بودجه که حدود ۵۰ سال از تصویب آن گذشته، نظام حقوقی ما را با خدشه روبه رو میکند. ما هم در شورای نگهبان اعلام آمادگی میکنیم اگر مجلس بخواهد قانون یا روندهای بودجه ریزی را اصلاح کند به لحاظ حقوقی کمک کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه چند درصد از الحاقیههای مجلس ایراد دارد، گفت: معمولا الحاقیههای مجلس با ایرادات زیادی مواجه است و گاهی همین موارد در سقف درج نمیشود و بودجه را فربه و فرایند رسیدگی را طولانی میکند.
طحان نظیف درباره نظر شورای نگهبان پیرامون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: این بحث کارشناسی است و ما به سیاستهای اقتصادی دولت ورود نمیکنیم اما سعی کردیم نظر دولت و مجلس را بشنویم هرچند هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره نظریاتی دارد که مجلس باید آنها را تأمین و اصلاحاتی داشته باشد.
وی درباره مصوبه مجلس درخصوص آزادسازی واردات خودرو گفت: هیئت عالی نظارت همچنان بر موضع خود باقی است و این امر را مغایر سیاستهای کلی میداند. البته مجلس مجددا مفادی را در بودجه درخصوص بحث واردات خودرو آورده که شورا هم نسبت به آن ابهاماتی دارد.
سخنگوی شورای نگهبان درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: اصلاح قانون انتخابات معمولا نزدیک انتخابات انجام میشود که مطلوب نیست. با توجه به اینکه حدود دو سال تا انتخابات زمان داریم، الان فرصت کافی برای مباحث کارشناسی برای اصلاح قانون انتخابات وجود دارد.
انتهای پیام