برگزاری مراسم جشن نیمه شعبان و نوروز در باکو
کد خبر: 4044048
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۲

برگزاری مراسم جشن نیمه شعبان و نوروز در باکو

مراسم جشن نيمه شعبان و عید نوروز در محل خانه فرهنگ شهريار وابسته به رايزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ايران در باكو برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان، روز پنجشنبه 26 اسفندماه، مراسمی با حضور 500 نفر از پيروان اهل بيت(ع) به مناسبت روز ولادت حضرت حجت(عج) و نيز عيد نوروز در محل خانه فرهنگ شهريار وابسته به رايزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ايران در باكو برگزار شد.

در اين مراسم كه با قرائت آياتی از كلام الله مجيد آغاز شد، پورمرجان رايزن فرهنگی كشورمان در باكو ضمن تبريک ولادت امام زمان(عج) عيد نوروز را هم به حضار تبريک گفت.

وی افزود: شب نيمه شعبان بر اساس روايات وارد شده، بعد از شب قدر برترين شب‌ها شناخته شده و در بين اهل سنت هم روايات متعددی در اين زمينه وارد شده است و بر فضيلت اين شب معتقدند. 

رايزن فرهنگی كشورمان در باكو گفت: سال 1400 هجری شمسی دو عيد نيمه شعبان را در خود ديد و اين امر ممكن است در چندين سال بعد تكرار شود و ما مفتخريم كه هم آغاز سال شمسی باسالگرد ولادت حضرت حجت بود و هم سال هجری شمسی را با اين مناسبت به پايان می‌رسانيم و اميدواريم از فيوضات و فضيلت‌های اين شب بهره كافی را برده باشيم.

پورمرجان اضافه كرد: در فرهنگ و ادبيات ما هم نيمه شعبان جايگاه خاصی دارد و در ادبيات كهن ايران‌زمين شب برات ناميده شده است و آنرا همان نيمه شعبان خوانده‌اند.

حافظ شيرازی هم در كنار كلمه برات از تعبير شب قدر برای آن استفاده كرده است.

 آن شب قدر كه اين تازه براتم دادند       چه مبارک سحري بود و چه فرخنده شبی

پورمرجان ادامه داد: علی‌رغم همه اختلافاتی كه وجود دارد ولی اتفاق نظر است كه دوره‌ای می آيد كه دنيا با يك معصوم اداره می‌شود. ائمه ما هم نگران آخرالزمان بودند و امام علی(ع) اشک می‌ريخت و می‌فرمود اين‌ها امام خود را نمی‌بينند و شايد دين خود را از دست بدهند.

پيامبر اكرم(ص) هم در حق برادران خود دعا می‌كرد يعنی كساني كه امام خود را نمی‌بينند ولی از روی كتاب (قرآن و روايات) دين خود را نگه می‌دارند. اين امر نشان دهنده اهميت انتظار و نگه داشتن ايمان در دوره انتظار است.

رايزن فرهنگی كشورمان در باكو بر ضرورت فاصله گرفتن از خرافات و برخی حرف‌های بی اساس در مورد رويت امام زمان(ع) و استفاده ابزاری از آن گفت: تعيين وقت برای ظهور حضرت حجت مذموم است و علمای دین آنرا مردود می‌دانند ولی توصیه شده است که برای تعجیل در ظهور حضرت دعا کنیم و در عمل هم بدان نزدیک شویم.

در این مراسم که با حضور تعداد زیادی از عاشقان و شیفتگان اهل بیت(ع) برگزار شد، سیدعباس موسوی سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت صاحب‌­الزمان(عج) گفت: باعث افتخار من است که در این محفل صمیمی و نورانی در حضور شما هستم. سال گذشته در این محفل نورانی ما شاهد حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر اجاق­نژاد نماینده محترم ولی فقیه در جمهوری آذربایجان بودیم که انشاالله تمامی موانع حضور دوباره وی رفع خواهد شد و از وجود پربرکت ایشان بهره مند خواهیم شد.

من فرصت را غنیمت می شمارم و این عید باسعادت و همچنین عید نوروز را که عید مشترک هر دو کشور است، تبریک می‌گویم و همچنین می‌توان این سال را، سال مهدوی نامگذاری کرد و دعا می‌کنیم تا حضرت صاحب الزمان در این سال ظهور کنند. اگرچه تمامی ادیان به ظهور اعتقاد دارند اما آخر دنیا با اعتقادات ما شیعیان که حضرت مهدی موعود(عج) ظهور می‌کند به واقعیت می‌پیوندد و ما نیز به لطف این مجلس مهدوی شاهد ظهور آقا خواهیم بود.

سید المان از علمای فرهیخته جمهوری آذربایجان نیز ضمن تبریک ولادت حضرت حجت، گفت: مسلمانان و تمامی ادیان از جمله یهودیان، مسیحیان و غیره بشارت به ظهور مصلح جهانی دارند. قرآن کریم نیز وعده می‌دهد که منجی خواهد آمد. ظهور حضرت مهدی‌(عج) به نفع تمامی بشریت خواهد بود و تمامی مسلمانان که در قبله و پیامبر اتفاق نظر دارند، به ظهور منجی‌ای که با ظهورش تمامی انسان‌های با ایمان را آزاد و به معرفت می‌رساند، هم فکرند.

پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد(ص) می‌فرماید: «قرآن و اهل بیت جدا نشدنی است» و قرآن هست اما اهل بیت کجاست؟ پس می‌توان نتیجه گرفت که شخصی از اهل بیت‌(ع) یعنی مهدی موعود(عج) کسی است که ظهور خواهد کرد. ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) چنان مسئله مهمی است که پیامبر نیز با افتخار فرموده است آن شخص از ما است و ظهور خواهد کرد.

در عصر ما که عقاید و اعتقادات جعلی و ساختگی مختلفی را در بین مردم رواج داده‌اند کسانی که راه راست را پیدا کنند و در این راه ثابت قدم باشند، پاداش آنها بسیار بیشتر از افرادی که هم عصر با پیامبر و امامان بوده‌اند، خواهد بود.

وی در ادامه همچنین با اشاره به احادیث و روایات، به بررسی ابعاد ولادت حضرت مهدی (عج) پرداخت.

در ادامه مراسم همچنین حجت الاسلام میر سلام معاون نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان طی سخنانی گفت: در هیچ یک از ادیان ما اشتراک نداریم نه در قبله و نه در کتاب آسمانی ولی در یک مورد اشتراک داریم و آن این است که منجی خواهد آمد یعنی شخصی ظهور می کند و بشریت را نجات می‌دهد.

در یهودیت می‌گویند از ماست، مسیحیان نیز اعتقاد دارند که حضرت مسیح ظهور خواهد کرد. زرتشتیان، بودائیان و تمامی ادیان به ظهور اعتقاد دارند مثل اینکه خداوند متعال در فطرت ما انسان ها اعتقاد به ظهور را نهاده است.

شخصی که برای نجات بشریت ظهور می کند، بنده ای برگزیده خواهد بود که متعلق به تمام بشریت و عالم می باشد. حتی اهل سنت نیز معتقد به ظهور است با این تفاوت که آنها می‌گویند منجی هنوز متولد نشده است.

وی در ادامه افزود: حدیثی است که می فرماید: کسی می آید و زمین را با عدل پر می کند، زمانی که ظلم در دنیا بیداد می‌کند. با ظهور امام زمان (عج) نه تنها عدالت بلکه بسیاری از مشکلات برطرف و سختی‌ها سهل و آسان می‌گردد و ما نیز قرآن را بهتر درک خواهیم کرد و همچنین با ظهور آقا آنچنان اتفاقاتی در انسان رخ می‌دهد که انسان‌ها نیز در معنویت به امامان نزدیک می‌شوند.

همچنین در این مراسم شاعران اهل بیت(ع)، مداحان و گروه‌های تواشیح از جمله گروه هلال و درویشان با اجرای زیبای خودشان در مدح حضرت ولیعصر(عج) حال و هوای خاصی به این مراسم پرفیض بخشیدند.

سفره هفت سین نوروزی که زینت بخش این مراسم بود مورد توجه میهمانان آذری قرار گرفت.

برگزاری مراسم جشن نیمه شعبان و نوروز در باکو

برگزاری مراسم جشن نیمه شعبان و نوروز در باکو

برگزاری مراسم جشن نیمه شعبان و نوروز در باکو

انتهای پیام
captcha