سنت‌های نوروز در کشمیر
کد خبر: 4044466
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶

سنت‌های نوروز در کشمیر

نوروز فقط مختص کشور ایران نیست بلکه کشورهای مختلف دیگری مثل کشورهای آسیای میانه و قفقاز و بخش هایی از بالکان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، افغانستان، کوزو، آلبانی، قزاقستان، آذربایجان و... این جشن بزرگ را گرامی می‌دارند؛ عید نوروز در دره کشمیر نیز با آیین خاصی جشن گرفته می‌شود.

سنت‌های نوروز در کشمیربه گزارش ایکنا از کشمیر، جشن نوروز با شلوغی شدید در امتداد مناطق شیعه‌نشین کشمیر همراه است و اهالی محل برای دید و بازدید و تبریک عید نوروز به خانه اقوام می‌روند؛ کودکان نیز با پوشیدن لباس‌های نو از جشن سال نو لذت می‌برند.

جدای از شیرینی و تنقلات، غذاهای ویژه‌ای در هر خانواده به مناسبت عید نوروز تهیه می‌شود؛ ماهی و نادرو (ساقه گیاهی مخصوص در کشمیر که با ماهی طبخ می‌شود) از جمله غذاهای مخصوص عید است که در هر خانواده در نوروز تهیه می‌شود.

شیعیان کشمیری نوروز را به امیرالمومنین امام علی (ع) نسبت می‌دهند و با گفتن شاه سند مبارک به یکدیگر، عید را گرامی می‌دارند.

مردم سفره عید (سفره هفت سین) را با ۷ غذای مختلف تزئین می‌کنند که یکی از آنها ماهی است و در حال خواندن دعا منتظر ساعت تحویل می‌شوند؛ شباهت‌های تاریخی و فرهنگی باعث شده‌است که مردم به کشمیر لقب ایران کوچک را بدهند.

عکاس: بشارت آخون

نوروز در کشمیر چگونه برگزار می‌شود؟

نوروز در کشمیر چگونه برگزار می‌شود؟

نوروز در کشمیر چگونه برگزار می‌شود؟

نوروز در کشمیر چگونه برگزار می‌شود؟

انتهای پیام
captcha