پیام تبریک نوروزی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
کد خبر: 4044194
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳

پیام تبریک نوروزی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با صدور پیامی، فرارسیدن نوروز و آغاز سال 1401 را به ایرانیان مقیم خارج از كشور، دولتمردان و شهروندان حوزه تمدنی نوروز تبریک گفت.

پیام تبریک نوروزی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیبه گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به شرح زیر است:

نوروز، بهانه نو شدن و رویش‌های جدید و فرصتی برای همبستگی ملی و عمق‌دهی به دوستی با دیگران به ویژه در حوزه‌ همسایگان است.

نوروز و آداب و سنن دیرینه آن نزد ملل و اقوام زیست‌بوم «ایران فرهنگی» که شامل کشورهای منطقه فرهنگی اکو، مصر، سوریه و برخی نقاط شبه قاره و فدراسیون روسیه می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و برگزاری آئین‌های نوروز، این میراث کهن بشری، به صورت یک رفتار فرهنگی در سنت‌های مردمان این سرزمین‌های باستانی نمود یافته است.

نوروز از ظرفیت ایجاد یک اتحادیه فرهنگی ـ تمدنی در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز و غرب آسیا برخوردار است؛ موضوعی که کمتر به آن توجه شده است.

همچنین، همجوشی آن با معارف الهی و توصیه‌های پیشوایان دینی مذاهب اسلامی باعث شده این سنت فرهنگی، صبغه دینی به خود گرفته و در میان ملل و اقوام منطقه، تعمیق بیشتری پیدا کند.

جذابیت‌های نوروز که بر محور شادی، صلح و دوستی استوار است، می‌تواند موجب شکل‌گیری همکاری‌های گسترده فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در میان کشورهای این حوزه تمدنی شود.

تکرار همه ساله مراسم نوروز، فرصتی بی‌نظیر برای تعمیق همدلی و همزیستی مسالمت‌آمیز در میان کشورهای منطقه است و این جشن کهن و به جامانده از دوران باستان، یک عامل مهم و تأثیرگذار در ایجاد همگرایی و تعاملات منطقه‌ای بوده و می‌تواند دستمایه ترویج یک سبک زندگی خاص در گستره تمدن نوین اسلامی شود.

توجه به فرهنگ و تاریخ مشترک مردمان فرهیخته حوزه تمدنی نوروز که دارای آداب و رسوم، و در برخی مناطق و اقوام، زبان و گویش مشترک هستند، می‌تواند ضامن ایجاد اتحاد، همکاری و همگرایی در جهت تأمین اهداف مشترک این منطقه جغرافیایی باستانی باشد.

اشتراکات فرهنگی و آئینی موجود می‌طلبد دستگاه‌‌‌های دیپلماسی عمومی کشورهای این حوزه تمدنی، حداکثر توان خود را در راستای تعمیق و گسترش هرچه بیشتر روابط فرهنگی بکار بندند.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان متولی روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با جهان، به منظور تحقق این مهم، در نظر دارد از ظرفیت این سنت کهن و باستانی مردمان این سرزمین‌ها، بهره‌گیری کرده و مقدمات تولید و ترویج ادبیات مشترکی را فراهم آورد تا در آینده نزدیک، بستر لازم برای هم‌آوایی و پیوستگی هر چه افزون‌تر ملت‌های این زیست بوم فرهنگی فراهم آید.

ملت‌هایی که هر چند در كشورهای مختلف به‌سر می‌برند، لیکن از یک گذشته فرهنگی غنی و مشترک برخوردار هستند و این اشتراکات عمیق، توانایی رقم زدن فرداهایی بهتر را در سایه همدلی و هم افزایی در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، علمی، اقتصادی، گردشگری و ... خواهد داشت.

در پایان، فرارسیدن نوروز و آغاز سال 1401 خورشیدی را به ایرانیان مقیم خارج از كشور و دولتمردان و شهروندان حوزه تمدنی نوروز تبریک گفته و سالی پُر از خیر و بركت برایشان آرزومندم.

انتهای پیام
captcha