حجت الاسلام والمسلمین محمد کرباسی(کلباسی)، مدیر مرکز تألیف، مستندسازی و نشر نجف اشرف در گفتوگو با ایکنا با بیان این مطلب گفت: وعده محکم از سوی خداوند داده شده که روزی برای مستضعفان خواهد بود، که آنان مالک زمین و وارثان آن هستند و آن حكومت حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه) در عصر ظهور است كه خداوند حكومت ایشان را كه همان حكومت مستضعفين است در سراسر گيتى گسترش خواهد داد و كره زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد.
وی افزود: پیامبران و اولیای الهی در راه دفاع از این وعده الهی و تحقق آن در برابر حیات مستکبران تلاش کردند، زیرا مستکبران همه هم و غم خود را وقف ناکام گذاشتن آمال و آرزوهای مستضعفان کرده بودند؛ بنابراین این کشمکش و رویارویی هم قدیمی و هم تازه است و تا زمان تحقق رسالت آسمانی و امید مستضعفان یعنی ظهور امام زمان(عج) که همه امید بشریت به اوست، ادامه دارد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد کرباسی(کلباسی) با اشاره به آیه پنج سوره قصص «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» (وخواستيم بر كسانى كه در آن سرزمين فرو دست شده بودند منت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم] گردانيم و ايشان را وارث [زمين] كنيم)، گفت: يكی از آياتی كه دلالت بر ظهور امام زمان(عج) دارد همین «آيه استضعاف» است و مصداق كامل آیه، حكومت حضرت مهدى(عج) در عصر ظهور است.
این استاد حوزه علمیه نجف با بیان اینکه انتظار برای ظهور حضرت حجت(عج) نباید تنها از نظر اعتقادی باشد، گفت: باید آمادگیهای عملی در رفتار یک مؤمن منتظر وجود داشته باشد و برای تحقق این وعده باید به وظایف متعدد خود عمل کند.
شیخ کرباسی از جمله بایستهها و وظایف منتظران امام مهدی(عج) را در چند چیز برشمرد، نخست آمادهشدن برای ظهور مبارک ایشان و دوم ایجاد پایگاهی مناسب برای قیام شرافتمندانه امام زمان(عج) و سوم این که منتظران باید تلاش کنند برای تصدیق، حمایت و دفاع از مولا آماده باشند.
وی به فرازی از دعای عهد اشاره کرد که در آن میخوانیم: «اللهم اجعلني من أنصاره وأعوانه والذابين عنه والمسارعين إليه في قضاء حوائجه والممتثلين لأوامره والمحامين عنه والسابقين إلى إرادته والمستشهدين بين يديه»(خدایا مرا، از یاران و مددکاران و دفاعکنندگان از او قرار ده و از شتابندگان به سویش، در برآوردن خواستههایش و اطاعتکنندگان اَوامرش و مدافعان حضرتش و پیشگیرندگان به سوی خواستهاش و کشتهشدگان در پیشگاهش).
مدیر مرکز تألیف، مستندسازی و نشر نجف اشرف در ادامه به فرازی هم از دعا در غیبت امام زمان (عج) اشاره کرد که در آن آمده است: «واجعلنا يا رب من أعوانه ومقوية سلطانه والمؤتمرين لأمره والراضين بفعله والمسلمين لأحكامه...»( قرار ده پروردگارا ما را از گروه ياران و تقويت كننده سلطنتش و فرمانبرداران فرمانش و خوشنودان از كارش و تسليم شوندگان احكام و دستوراتش).
این روحانی برجسته شیعی در ادامه فرج و گشایش در انتظار رهاورد را یک وظیفه و عمل دانست و گفت: در مسیر انتظار باید تلاش کرد و از مال و جان خود فدا کرد و باید درصدد بود اسلام را به دلها و ذهنها نزدیک کرد تا فرامین خدا و پیشوایان دینی را به درستی پیاده کنیم.
شیخ کرباسی با بیان اینکه منتظر واقعی هیچ وقتی از اوقات از یاد و نام محبوب خود غافل نمیشود و انتظار قدوم مبارک او را میکشد، گفت: باید عقیده انتظار به تمام معنا در دل و جان ما ریشه داشته باشد و اظهار شیدایی و اشتیاق به ملاقات با محبوب از ویژگیهای بارز منتظران است.
وی اضافه کرد: در همین راستا امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی به منظور از یاد نرفتن نام حضرت ولی عصر(عج) از دل مؤمنان، روز ولادت امام زمان(عج) را روز نکوداشت ایشان قرار داد تا اصول و مفاهیم انتظار منجی در اندیشه بشریت مستحکم شود و انگیزه را برای عمل به آن بیشتر کند.
شیخ کرباسی گفت: دو حکمت در نکوداشت نیمه شعبان و دیگر روزهای منسوب به امام زمان(عج) نهفته است، نخست تقویت این ارزش که مستضعفان وارث زمین هستند و باید از طریق مبارزه با استکبار برای رسیدن به این هدف تلاش کرد.
استاد حوزه علمیه نجف اشرف در خصوص دومین حکمت برای نکوداشت این روز گفت: چون امام مهدی(عج) منجی بشریت است، این یک امر عقلی است که امام خمینی(ره) روز نیمه شعبان را روز جهانی مستضعفان نامید تا این مهم را یک واقعیت عملی بداند که حکومت حضرت ولیعصر(ع) همه دنیا را از چنگ ظالمان نجات میدهد و همین حالا نیز باید برای باز کردن گرهی از مستضعفین کاری کنیم.
وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) به همین منوال روز آخر ماه مبارک رمضان را نیز روز جهانی قدس نامیده است، گفت: اینکه چرا تأکید بر انتخاب روز مشخصی برای این مفاهیم وجود دارد، باید گفت برپایی مناسبتهای بزرگداشت و نکوداشت شخص یا اشخاص یک عرف بینالمللی شناختهشده نزد خردمندان است که وقتی از چیزی شاد میشوند شادی خود را برای مثال با نصب یک یادمان یا اختصاص یک روز به آن مناسبت نشان میدهند. این امر در عرف کشورها مانند روز زمین، روز درختکاری یا روز سلامت رایج است که از طریق آن، مفاهیم و ارزشها با تمرکز بر شعارهای آن احیا میشود.
وی افزود: همانطور که در قرآن هنگامی كه حواريون از عيسی بن مريم(ع) درخواستی داشتند، آورده است: «رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عيداً لِأَوَّلِنا وَآخِرِنا».(عيسى پسر مريم گفت بار الها پروردگارا از آسمان خوانى بر ما فرو فرست تا عيدى براى اول و آخر ما باشد و نشانهاى از جانب تو و ما را روزى ده كه تو بهترين روزىدهندگانى).
حجت الاسلام والمسلمین محمد کرباسی(کلباسی) گفت: پس وقتی نزول سفره موهبت الهی و لطف الهی دلیلی برای نکوداشت آن است و ولادت امام زمان (عج) همچون موهبت الهی است برای ما عید محسوب میشود و ما یاد آن را زنده نگاه میداریم؛ همانطور که خداوند در آیه 57 سوره بقره نیز فرمود: «وَأَنْزَلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَىٰ ۖ كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ ۖ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَٰكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ»(و مرغ بریان و ترانگبین را بر شما فرستادیم و گفتیم از این روزیهای پاک که به شما دادیم تناول کنید ولی (شکر این نعمت را به جا نیاوردند) نه به ما بلکه به خود ستم کردند).
این استاد حوزه علمه نجف افزود: خداوند متعال از ما خواسته است که او را بپرستیم و از همین رو برای پرستش عناصری مادی نظیر کعبه و حجرالاسود را قرار داده است که از جنس سنگ هستند، پس اسلام از طریق این ابزارهای مادی و ملموس ما را با مفاهیم توحیدی و اعیاد شرعی پیوند میدهد.
وی با بیان اینکه مفاهيم اخلاقی در اسلام از طريق تکریم و نکوداشت بعضی روزها تجسم میيابد، گفت: مسلمانان روز مبارک عید فطر را به خاطر پيروزی بر نفس و روزهداری جشن ميگيرند و در عيد قربان و روز جمعه نيز همين گونه است.
این روحانی شیعی عراق افزود: در مورد عید غدیر نیز ما در این روز مفهوم و ارزش ولایت را احیا میکنیم؛ بنابراین تعیین روزهایی خاص برای تقویت ارزشهای دینی امری عقلی و منطقی است.
وی تأکید کرد: از همین رو اقدام امام خمینی(ره) در تعیین نیمه شعبان بهعنوان روز مستضعفان بر اساس رویکرد عقلانی ـ اسلامی بوده تا با تجدید پیمان با آرمانهای امام راحل بهعنوان یکی از تکالیف ظهور به یاد امام زمان خود(عج) باشیم و برای فرج ایشان و فراهم کردن زمینه ظهور و تشکیل حکومت ایشان که پیروزی مستضعفان بر مستکبران را رقم میزند، تلاش کنیم.
شیخ کرباسی در پایان با دعای «اللهم اجعلنا من انصاره واعوانه» سخنان خود را به پایان رساند و گفت: از درگاه خداوند متعال میخواهیم که به ما در مسیر انتظار صبر و بردباری و پرهیزگاری و تزکیه نفس عنایت کند والحمد لله رب العالمين.
گفتوگو: الهام مؤذنی
انتهای پیام