به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش؛ یوسف نوری، وزیر آموزشوپرورش در جلسه مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزشوپرورش استانها که بهصورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد، در خصوص شعار «تولید؛ دانشبنیان، اشتغال آفرین» اظهار کرد: بیتردید آموزشوپرورش، «پیشران جامعه دانشبنیان» است؛ اگر در حوزههای دانشبنیان، عوامل را به دودسته پیش برنده و بازدارنده تقسیم کنیم، بهیقین میتوان گفت آموزشوپرورش نقش بیبدیلی در عوامل پیش برنده تسهیم دانش دارد.
نوری با اشاره به اینکه تحقیقات بسیاری در خصوص نقشآفرینی آموزشوپرورش در جوامع مختلف انجامشده که همگی تأثیر دستگاه تعلیم و تربیت را اثبات کرده است، افزود: برای رسیدن به «ایران قوی» باید به نتایج تحقیقات و پژوهشهای انجامشده، دقت کنیم. البته در حال حاضر هم شاهد ظهور و بروز نیروهای قوی و کاردان انسانی در حوزههای مختلف و پیشرفت فناوری در کشور، هستیم و من معتقدم اگر اینها نبود امروز، دارای کشوری پیشرفته و صاحب علم و فناوری نبودیم.
وی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱، تصریح کرد: بدون تردید، تولید دانشبنیان میتواند منجر به اشتغال آفرینی حداکثری شود. برای مثال در حالت عادی بازگشت سرمایه در خوشبینانهترین زمان، در حدود ۳۰ درصد است درحالیکه وقتی تولید، دانشبنیان میشود بازگشت سرمایه به ۱۰۰ درصد و گاهی بیشتر هم خواهد رسید و این مسئله را در دوران کرونا در شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات تجربه کردهایم که این شرکتها با تولید محتوا، بیش از چندین برابر سرمایه اولیه سود کردهاند و این نشان میدهد که در تولید دانشبنیان، بهرهوری بهصورت کامل اتفاق میافتد.
عضو کابینه دولت سیزدهم تأکید کرد: در مسیر تحقق شعار سال باید در درجه اول بپذیریم که هر یک از ما نقش «پیش برنده و محور» راداریم و برای ایفای نقش خود از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.
وی گفت: اگر بخواهیم جامعهای دانشبنیان داشته باشیم، باید در مصوبات جلسات و فعالیتهای برنامهریزیشده در هر حوزه، بیش از هر مسئلهای به علم، دانش و آموزش توجه کنیم.
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه یکی از مؤلفههای اقتصادی «تولید ناخالص داخلی» است که دارای سه رکن «نرخ بازگشت سرمایه»، «شاخصهای انسانی» و «شاخصهای عدالت» است، بیان کرد: امروزه بر اساس تحقیقات انجامشده در تولید ناخالص داخلی و ارکان آن، تمام محققان و صاحبنظران بر بازگشت سرمایه و ارزشافزوده در آموزشوپرورش اعتقاد داشته و بر این نکته واقفاند که اگرچه پیشازاین نرخ بازگشت سرمایه در آموزشوپرورش در حدود ۱۰ درصد تخمین زدهشده بود، ولی در دنیای امروز، خیلی بیشتر از اینها ثابتشده است.
نوری با تأکید بر اینکه دستگاه تعلیم و تربیت باید «دانشبنیان» باشد، تصریح کرد: امروزه، تنها پوشش تحصیلی دانشآموزان، ما را به هدف مطلوب تعلیم و تربیت نمیرساند بلکه «پوشش تحصیلی باکیفیت» مطرح است و یکی از راههای رسیدن مطلوب به این هدف، انجام فعالیتهای دستگاه تعلیم و تربیت بر پایه دانش است.
وی افزود: تلاش کنیم، هر کاری که در حوزه آموزشوپرورش انجام میشود؛ دارای فلسفه و روش «دانشپایه» باشد. نظام آموزشی امروز، تنها مبتنی بر «شبه تربیت» است و برای دانشپایه شدن آن، باید نظام آموزشی را مبتنی بر فلسفه، استعداد و تواناییها کنیم و برای آن برنامهای درست و منطقی داشته باشیم که اگر اینطور شود به دانشآموزانی در تراز سند باتربیتی تمام ساحتی خواهیم رسید.
نوری با اشاره به اینکه باید در طول زمان با ایجاد زمینه مناسب و لازم دانشآموزان را به این نقطه برسانیم، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: «فلسفه را در آموزشوپرورش در هر موضوعی روشن کرده و بگویید»، لذا دانشآموزان باید چیستی، چرایی و فلسفه هر مسئلهای را در حوزههای آموزشی و درسی خود بدانند چراکه در این صورت بسیاری از مشکلاتشان حلشده و درنهایت دانشآموز با ارتقای مهارتهای زندگی، کارآفرین و خلاق خواهد شد.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: درجایی دیگر رهبر معظم انقلاب فرمودند: «آموزشوپرورش میتواند اشتغال آفرینیهای زیادی ایجاد کند»، این سخن رهبری تنها به استخدام نیرو در دستگاه تعلیم و تربیت و حوزههای ذیربط اشاره نمیکند بلکه منظور ایشان از این فرمایش این است که آموزشوپرورش میتواند با پرورش درست دانشآموزان، باعث تربیت نسلی خلاق، ایده پرداز و کارآفرین شود و از این طریق در جامعه اشتغالآفرینی را افزایش دهد.
وی با تأکید به نقش آموزشهای ترکیبی و مهارتی در کارآفرینی و ایجاد اشتغال، بیان کرد: یکی از اهداف آموزشی در هنرستانها، بهبود تواناییهای فردی و تخصصی هنرجویان است. آموزشهای هنرستانی میتواند از طریق افزایش دانش و مهارت در هنرجویان، باعث ارتقای سطح اشتغالزایی و کارآفرینی در جامعه شود.
نوری با اشاره به برخی از طرحهای اجراشده در مدارس گفت: یکی از این طرحها که از سالهای قبل در ایام نوروز توسط دانشآموزان اجرا میشود؛ «طرح پلیس همراه» بود که شاهد تأثیر مثبت آن در کاهش آمار تصادفات جادهای در ایام تعطیلات بودیم و یا طرح محافظت از محیطزیست که در آن هر دانشآموزان، مسئولیت محافظت از محیطزیست و طبیعت را در گردشهای خانوادگی بر عهده داشت. اجرای اینگونه طرحها بهنوعی بیانگر نقش درآمدزایی آموزشوپرورش در کشور است.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه علم برای یک کشور، سرمایه بیپایان و تمامنشدنی است، گفت: وقتی جامعهای دانشبنیان میشود، به قدرت اقتصادی، رشد اقتصادی و کاهش وابستگی به درآمد ارزی کشور، خواهد رسید در چنین جامعهای افراد بهجای بهرهبرداری از درآمدهای مالی کشور نظیر نفت و ... خود خالق شده و خلق درآمد میکنند که دستیابی به چنین جامعهای و استقرار جامعه دانشبنیان، جامعه فرهیخته و توانا علاوه بر مطالبه رهبری، در اسناد تحولی و بالادستی ما نیز نظیر سند چشمانداز ۱۴۰۴ آموزشوپرورش، سند برنامه ششم توسعه سیاستهای علم و فناوری، بیانیه گام دوم انقلاب، نقشه جامعه ملی کشور و ... مورد تأکید قرارگرفته است.
نوری گفت: یکی از راههای رسیدن به آموزشوپرورش دانشبنیان، شناخت آینده و آیندهپژوهی است. با ظهور و بروز فناوریهای جدید، جهان دائماً در حال تغییر است؛ لذا باید تلاش کنیم مسیرهای آینده را بشناسیم، زیرا که آینده دانشآموزان در دستان ماست و نمیتوان از این مسئله بهراحتی عبور کرد و خطای ما در این مسیر میتواند منجر به آسیب اجتماعی دانشآموزان گردد.
وی بابیان اینکه ضروری است مسئولان، مدیران و معلمان دستگاه تعلیم و تربیت با مفاهیم جدید اجتماعی-فرهنگی آشنا شوند، بیان کرد: تسلط بر باورها، ارزشها و رفتارها بهعنوان مفاهیم اجتماعی- فرهنگی و درک این مطلب که بروز هر رفتار تابع یک ارزش است، باعث میشود بتوانیم بفهمیم که چرا یک رفتار خاص در شرایط ویژه ظهور میکند و برای کنترل آن چهکاری باید انجام دهیم؟ و پس از شناسایی این موضوع میتوانیم با استفاده از ظرفیت دانشآموز و بهرهبرداری از الگوهای نوین، بهترین و مناسبترین روش را برای برخورد با آن انتخاب و اجرا کنیم.
نوری گفت: شهید باهنر فرمودند: «در امر آموزش، از آنجایی شروع کنیم که متربی میخواهد و بهجایی ختم کنیم که نظام تعلیم و تربیت میخواهد»، این جمله یعنی آرامآرام دانشآموزان را به سمت تربیت تمام ساحتی و اهداف اسناد بالادستی که مطالبه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در اجرایی سازی سند تحول بنیادین بهعنوان نقشه راه دستگاه تعلیم و تربیت است، هدایت کنیم و پس از تحلیل شرایط آینده و درک بهتر موانع، راهبردها را تدوین کرده و بهطور سنجیده و گامبهگام اجرا کنیم تا درنهایت به هدف مطلوب برسیم.
انتهای پیام