تفسیر پرتوی از قرآن جزء روزآمدترین تفاسیر قرآن است
کد خبر: 4046775
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۸
مدرس دانشگاه:

تفسیر پرتوی از قرآن جزء روزآمدترین تفاسیر قرآن است

پژوهشگر دین و جامعه گفت: تفسیر پرتوی از قرآن، امروزی‌ترین و روزآمدترین مباحث را در بر دارد و نسبت به بسیاری از تفاسیر تراز اول دلنشین‌تر، خواندنی‌تر، ذوق‌انگیزتر و راهگشاتر است.

تفسیر پرتوی از قرآن جزء روزآمدترین تفاسیر قرآن استبه گزارش ایکنا، سیدمحمدرضا دین‌پرور، مدرس دانشگاه و پژوهشگر دین و جامعه 15 فروردین ماه در جلسه تفسیر سوره مبارکه علق بر اساس تفسیر پرتوی از قرآن آیت‌الله طالقانی، گفت: این کتاب (پرتوی از قرآن) نثر فاخر و اصطلاحات عربی و تخصصی زیادی دارد و به همین دلیل و برای سهولت در استفاده همگانی، ویرایش مجددی از آن را منتشر کردیم.

وی افزود: حدود 400 لغت که سخت و سنگین بود، ساده‌تر و روان‌تر شد و اخیرا چاپ شده و استاد خرمشاهی هم تقریظ و مقدمه‌ای بر آن نوشتند از جمله اینکه در این باره فرموده‌اند: مهمترین اثر مکتوب آیت‌الله طالقانی تفسیر مردم‌پسند پرتوی از قرآن است و اضافه کرده‌اند که سیاسی‌ترین و علمی ـ اجتماعی‌ترین تفسیر است که از این منظر در میان تفاسیر منحصر به فرد است.

دین پرور ادامه داد: همچنین خرمشاهی تاکید دارد مطالب این تفسیر همدلانه و مهرانگیزانه است و انسان را به سمت اخلاق قرآنی و پرهیز از هر نوع بداخلاقی و بی اخلاقی دعوت می‌کند. این تفسیر مردمی‌ترین وخوش‌خوان‌ترین تفاسیر قرآن کریم است.

وی بیان کرد: تفسیر پرتوی از قرآن، امروزی‌ترین و روزآمدترین مباحث را در بر دارد و نسبت به بسیاری از تفاسیر تراز اول دلنشین‌تر، خواندنی‌تر، ذوق‌انگیزتر و راهگشاتر است. 

وی اضافه کرد: همچنین سیدمحمدمهدی جعفری، که گفتار آیت‌الله طالقانی در زندان را به رشته تحریر درآورده‌اند، گفته است هدف ایشان از این تفسیر برانگیختن جوانان به تفکر و تدبر در آیات قرآن است تا مستقیما با خود قرآن در داد و ستد و تعامل باشند و حقایق قرآن را با خرد خود بسنجند و در نهایت با آهنگی استوار و اندیشه روشن به انتخاب بنشینند.  

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: پنج آیه اول این سوره اولین آیاتی است که بر پیامبر(ص) نازل شد، قبل از اینکه وحی صریح و آمرانه بر حضرت نمایان شود، ایشان رؤیاهای روشنی مانند سپیده صبح می‌دید و صداهایی به گوش او می‌رسید و بعد از شنیدن این نداهای صائب و صادق در خلوتگاه غار حرا، نجوای آشنا و صادقی را شنید.

وی اضافه کرد: پیامبر(ص) سال‌ها قبل از آنکه به پیامبری مبعوث شوند، در حرا خلوت گزید تا به بررسی، تأمل و اندیشه بنشیند و در برابر قدرت و عظمت خالق جهان، خشوع، عبادت و تفکر کند. گویی تخته سنگ‌ها در پس زلزله‌ای سنگین بر هم ریخته و غاری تشکیل داده‌اند که همه کس را به آن راه نیست. در این کوه ندایی درآمد که بخوان و به او آموخت آنچه را نمی‌دانست و او همانطور که عرق از سراسر بدنش جاری بود، از کوه پایین آمد در حالی که صخره و سنگ و همه چیز بر او سلام می‌دادند.

این پژوهشگر دین و جامعه بیان کرد: فرشته وحی بالهای خود را افق در افق گشوده بود و با اشتیاق به پبامبر می‌نگریست و رستاخیزی در جان و قلب پیامبر (ص) ایجاد شد و به او گفت تو پیامبر خدا شده‌ای و من جبرئیل این بشارت را به تو می‌دهم.

انتهای پیام
captcha