پیشنهاد رئیس جمهور برای تشکیل اتاق فکر اقتصاد اسلامی در دولت + صوت
کد خبر: 4048849
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
روایت توتونچیان از جلسه اقتصاددانان با حجت‌الاسلام رئیسی؛

پیشنهاد رئیس جمهور برای تشکیل اتاق فکر اقتصاد اسلامی در دولت + صوت

معاون اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره جزئیات جلسه اساتید اقتصاد اسلامی با رئیس جمهور گفت: علاوه بر اینکه حجت‌الاسلام رئیسی از اساتید اقتصاد اسلامی درخواست کرد از کلی‌گویی پرهیز کنند و طرح عملیاتی ارائه دهند، گفت که اتاق فکر اقتصاد اسلامی در دولت تشکیل می‌شود.

ایرج توتونچیان

ایرج توتونچیان، معاون اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی و استاد بازنشسته دانشگاه الزهرا(س) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره جزئیات جلسه اخیر رئیس جمهور با 30 استاد اقتصاد اسلامی گفت: برای دومین بار است که عده‌ای اقتصاددان با آقای رئیس جمهور دیدار می‌کنند. احساس من این است که جلسه اخیر صمیمانه و آرام‌تر بود، چون در جلسه نخست مباحثی که مطرح شده بود کمی پراکنده بودند و از انسجام کافی برخوردار نبود و بعضی‌ها خلق‌الساعه شروع به بیان مطالبی می‌کردند.

وی افزود: در نتیجه می‌خواهم بگویم که جلسه اخیر یک جلسه آرام، صمیمی و به نظر من دوست‌داشتنی بود و کسانی‌که ادعایی درباره اقتصاد اسلامی داشتند، حاضر بودند. آقای رئیسی خیلی بادقت تمام موارد را گوش می‌دادند بدون اینکه کلام کسی را قطع کنند.


بیشتر بخوانید:


کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه رئیس جمهور از پیشنهادات سخنرانان استقبال گرمی کرد، افزود: آقای رئیسی این را هم افزود که تمام پیشنهادات خوب است اما طرح عملیاتی به دولت ارائه دهید، ما عملیاتی هستیم و تمام این صحبت‌هایی که درباره گرفتاری‌ها و مشکلات مطرح می‌کنید، در جریانش هستیم.

توتونچیان درباره چکیده‌ای از سخنان خود درا ین نشست گفت: در این جلسه من گفتم حتی اگر بگوییم بانک‌ها ربوی عمل نمی‌کنند، تمام آثار نکبت‌بار اقتصاد ربوی را دارند. طرحی برای اجرای واقعی بانکداری بدون ربا تدوین کرده‌ایم که به صورت آزمایشی در یک بانک اجرایی شود. نظام بانکی ربوی کنونی به جای اینکه پول را در تولید ببرد و یا در مسیر دانش‌بنیانی قرار دهد، وارد سفته‌بازی شده است؛ باید از سفته‌بازی ۹۹ درصد مالیات گرفت. با از بین رفتن بهره‌وری پول، بهره‌وری کالاهای بادوام از جمله نرخ بهره مسکن از بین نمی‌رود، راه علاج ریشه‌کنی بهره و سفته‌بازی است.

وی افزود: وجود برخی از عناصر لیبرال در سند تحول دولت و رها کردن علوم دانشگاهی باعث شده تا شرایط بد اقتصادی تشدید شود. من به دولت پیشنهاد کردم که از اساتید اقتصادی اسلامی برای تدوین برنامه هفتم توسعه استفاده شود.

معاون اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره نکات مطرح‌شده از سوی رئیس جمهور گفت: علاوه بر اینکه رئیس جمهور از اساتید اقتصاد اسلامی درخواست کرد از کلی‌گویی پرهیز کنند و طرح عملیاتی ارائه دهند،  گفت که اتاق فکر اقتصاد اسلامی در دولت تشکیل می‌شود. این اتاق فکر می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های دولت کمک کند. حتی او به اساتید اقتصاد اسلامی پیشنهاد داد که مطالب به صورت طرح به دولت ارائه شود و دولت از آن استقبال می‌کند.

 توتونچیان اضافه کرد: همچنین رئیس جمهور در این نشست گفت که دین اسلام برای انسان در هر عرصه‌ای برنامه دارد و دولت عزمش را جزم کرده که اقتصاد اسلامی را در کشور اجرایی سازد و همچنین گفت که در این مسیر باید اساتید اقتصاد اسلامی طرح‌های عملیاتی ارائه دهند. ریشه‌کنی فقر مطلق یکی دیگر از موضوعاتی بود که رئیس جمهور بر آن تأکید کرد و گفت که دولت تصمیم دارد با توزیع عادلانه ثروت‌ و منابع، فقر مطلق را ریشه‌کن کند.

وی بیان کرد: ظاهراً در اتاق فکری که رئیس جمهور از آن سخن گفته درباره سند تحول هم صحبت خواهد شد و نظام بانکی هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. رئیس جمهور بر ضرورت تقویت تعاونی‌ها تأکیداتی را داشت و معتقد بود که بدون تعاونی‌ها نمی‌توان به توسعه دست یافت و تعاونی‌ها بخشی از اقتصاد اسلامی است.

کارشناس مسائل اقتصادی در پایان گفت: اصلاح نظام بانکی در این جلسه مورد تأکید قرار گرفت و رئیس جمهور هم با نظر ما اساتید اقتصاد اسلامی موافق بود که باید نظام بانکی اصلاح شود و بسترهای لازم برای تأسیس بانک‌های بدون ربا فراهم شود.

کد
انتهای پیام
captcha