تهمت‌هایی که به ام‌المومنین(ع) زده شد
کد خبر: 4048957
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
حجت‌الاسلام علوی تهرانی بیان کرد:

تهمت‌هایی که به ام‌المومنین(ع) زده شد

حجت‌الاسلام علوی تهرانی ضمن اشاره به اینکه لقب «مبارکه» در انجیل به حضرت خدیجه داده شده است تصریح کرد: در روایت داریم ایشان اولین کسی است که به خدا و رسول خدا ایمان آورد و تمام آنچه پیامبر آورد تصدیق کرده است و در امر رسالت پیامبر را کمک کرده است.

به گزارش ایکنا، مراسم سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی ظهر امروز، بیست و سوم فروردین‌ماه مصادف با دهم ماه رمضان و وفات حضرت خدیجه در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد.

گزیده مباحث این جلسه را در ادامه می‌خوانید؛

در زمانی که قرآن می‌فرماید: «وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِيمٌ يَتَوَارَى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَيُمْسِكُهُ عَلَى هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرَابِ أَلَا سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ»، در همان دوره وقتی حضرت خدیجه در این خاندان به دنیا آمد نه تنها خانواده‌اش خشمگین نشدند بلکه نوع نامگذاری این بانو نشان می‌دهند از چه سطحی برخوردار هستند. خانواده نام ایشان را خدیجه می‌گذارند. خدیجه به معای بیگانه از ناروایی‌ها است. لقب ایشان را طاهره می‌گذارند. لقب دیگر ایشان را مبارکه می‌گذارند یعنی بانوی پربرکت. در انجیل از ایشان یاد شده است. زمانی که جناب عیسی به پیامبر بعد از خودش بشارت می‌دهد قطعه‌ای از آن بشارت به نام ایشان است، آنجا که خدا خطاب به مسیح فرمود آن حضرت در زندگانی خویش همسرانی را برمی‌گزیند و با این وصف نسل او در شمار زیاد نخواهد بود، نسل ماندگار و بلندآوازه او از زن مبارکه‌ای است که در بهشت دارای سرایی است که نه در آن رنج و دردی خواهد بود و نه گرفتاری و ناخوشایندی. پس لقب مبارکه در انجیل به ایشان داده شده است.

در وصف زنان رسول خدا در قرآن کریم، بیان حضرت حق این است که شما ام‌المومنین هستید ولی این بیان مختص حضرت خدیجه است که پیامبر(ص) فرمود تو بهترین مادران اهل ایمان و برترین آنها و سیده نساء العالمین هستی. در زیارتنامه پیامبر(ص) وقتی نوبت به همسران ایشان می‌رسد این‌طور سلام وارد شده است «السلام علی ازواجک الطاهرات» ولی جز یک نفر از کسی نام برده نمی‌شود و آن حضرت خدیجه است و ایشان را به مراتب از دیگران فاصله می‌دهند.

در روایت داریم ایشان اولین کسی است که به خدا و رسول خدا ایمان آورد و تمام آنچه پیامبر آورد تصدیق کرده و در امر رسالت پیامبر را کمک کرده است. من سوال می‌کنم، ایشان در مقابل چه استدلالی اسلام آورده است؟ در مقابل دیدن چه معجزه‌ای ایمان آورد؟ نه معجزه از رسول خدا طلب کرده و نه استدلال و برهان، این نشان دهنده سطح بالای فهم و خرد است. اوحدی از مردم اینگونه ایمان می‌آورند. شخصیت دیگری که اینگونه ایمان آورد امیرالمومنین است.

مباهات خداوند به حضرت خدیجه

رسول خدا فرمودند خداوند به وجود نازنین تو بارها در یک روز به ملائکه مباهات می‌کند. این عظمتی است. ایشان از ناحیه جبرئیل مورد سلام قرار گرفته است. وقتی جبرئیل خدمت حضرت ختمی مرتبت شرفیاب می‌شود، می‌گوید سلام خدا و سلام من را به او برسان و به ایشان بشارت بده به خانه‌ای در بهشت که نه رنج و ناآرامی وجود دارد و نه نگرانی. این مخصوص وجود نازنین خدیجه کبری(س) است.

پیامبر(ص) خطاب به دخترشان می‌فرمایند: اولین کسانی که از امت ما به خدا و رسولش ایمان آوردند علی بن ابی طالب(ع) و مادر تو هستند. ایمان حضرت خدیجه یک ایمان کامل بود. وقتی ایشان ایمان آوردند پیامبر(ص) فرمودند باید این عبارت را هم بگویی که این علی(ع) مولای تو و مولای همه اهل ایمان است و امام بعد از من است. حضرت خدیجه هم سخن پیامبر(ص) را تصدیق کردند. این نحوه مواجهه ایشان با ولایت علی بن ابی طالب(ع) است. بنابراین بیعت ایشان با امیرالمومنین(ع) در اول ایمانش به اسلام بود.

در باب ایشان از حضرت رسول اکرم(ص) نقل شده است برترین زنان بهشت خدیجه است. در ذیل آیه «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ» امام بیان می‌کند السابقون چند نفر هستند رسول خدا(ص)، امیرالمومنین(ع) و فاطمه(س) و خدیجه(س). چهارمین شخصیت حضرت خدیجه کبری است. پیامبر(ص) در روایت دیگر می‌فرمایند: من عاشق خدیجه هستم و از خدا خواستم در بهشت بین من و او یک جا قرار دهد.

در تاریخ خیلی نسبت‌های ناروا نسبت به خدیجه بیان شده است. اولا می‌گویند ایشان هنگام ازدواج با رسول خدا(ص) چهل سال سن داشتند، این دروغ محض است. ثانیا می‌گویند ایشان قبل از ازدواج با پیامبر(ص) دو ازدواج دیگر هم داشتند، این حرف‌ها درست نیست ولی اگر افتخاری در ازدواج با زنان دوشیزه است برای مردم عادی است. در عظمت حضرت خدیجه کبری همین بس که این بانوی عظمی از چنان اوجی برخودار است که می‌تواند ظرف به وجود آوردن فاطمه زهرا(س) باشد. دیگر اهمیت ندارد 20 سال سن داشته باشد یا 90 سال، این مقام این بانو است.

در تاریخ علیه دو نفر توطئه زیاد شده است یکی خدیجه و یکی امام حسن مجتبی(ع) که گفته می‌شود چهارصد زن را طلاق دادند در حالی که در تاریخ اسم چهار نفر را هم نمی‌آورند. این امر به خاطر ضربه‌ای است که بنی‌العباس از قیام‌های حسنی خورده، لذا می‌خواهند چهره ایشان را مخدوش کنند. همین‌طور گفته می‌شود خدیجه قبل از پیامبر دو ازدواج داشته است، دو اسم را هم در تاریخ ذکر کردند. این در حالی است که این دو نفر در تاریخ مجهول هستند.

انتهای پیام
captcha