سازمان مراکز اسلامی اروپا قرآن‌سوزی در سوئد را محکوم کرد
کد خبر: 4050190
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸

سازمان مراکز اسلامی اروپا قرآن‌سوزی در سوئد را محکوم کرد

سازمان مراکز اسلامی اروپا با صدور بیانیه‌ای هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد و خواستار احترام به مقدسات دینی مسلمانان شد.

به گزارش ایکنا به نقل از عمون نیوز، سازمان مراکز اسلامی اروپا در بیانیه‌ای قرآن‌سوزی در سوئد را محکوم کرد.

این سازمان تأکید کرد: با نگرانی شدید آنچه را که در سوئد در خصوص حادثه پاره کردن و سوزاندن نسخه‌‌ای از  قرآن کریم در ماه مبارک توسط گروهی از فعالان راست افراطی صورت گرفته  دنبال می‌کند و این اقدام را عامل تحریک آشکار احساسات زنان و مردان مسلمان جهان می‌داند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این گروه افراطی در همه کشورهای غربی هیچ کاری جز گسترش و ترساندن مسلمانان در غرب و اختلاف‌افکنی در بین طیف‌های مختلف جامعه و تحریک احساسات مسلمانان ندارد. آنها باعث ایجاد درگیری بین پلیس و جوانان معترض به توهین به مقدسات اسلامی به‌ویژه قرآن کریم می‌شوند.

این سازمان اسلامی رفتارهای غیرمتمدنانه این گروه افراطی را که به‌صورت دوره‌ای تکرار می‌شود، به شدت محکوم می‌کند و این امر را اقدامی می‌داند که ناقض اصول حقوق بشر در آزادی دینی، احترام به ادیان آسمانی و همزیستی بین شهروندان است که مورد تأیید کلیه قوانین بین‌المللی و موازین تمدنی است.

سازمان مراکز اسلامی اروپا تأکید کرد که در نگرانی جامعه مدنی، نهادهای دینی و دولت‌های اسلامی در مورد این اقدامات هدفمند شریک است. ما نمی‌دانیم چه زمانی قانونی برای جلوگیری و مجازات حمله به مقدسات اسلامی از طریق سوزاندن، پاره کردن قرآن و یا توهین به نمادهای دینی مانند کاریکاتور تصویب می‌شود.

در پرتو این سناریوی تکراری، ما در سازمان اروپایی مراکز اسلامی:

1)  از نهادهای مختلف رسمی و مدنی اروپا می‌خواهیم که به مقدسات دینی پیروان ادیان الهی بویژه مقدسات مسلمانان احترام بگذارند.

2) ما بی‌طرفی پلیس در هنگام تعرض به کتاب مقدس مسلمین را با آگاهی قبلی و در جلوی چشم آنها محکوم می‌کنیم.

3) نسبت به دمیدن در آتش نفرت و نژادپرستی در جوامع غربی هشدار می‌دهیم. این امر ممکن است انسجام شهروندان جامعه را از هم بپاشد، ارزش‌های همزیستی و صلح را تضعیف و صلح اجتماعی را در کشورهای مختلف اروپایی تهدید کند.

4) از جوانان مسلمانی که در ایمان، عواطف و احساسات خود صادق هستند، می‌خواهیم که وارد بازی خرابکاری و خشونت برای رسیدن به اهداف راست افراطی نشوند.

5) از دولت‌های اسلامی و نهادهای دینی می‌خواهیم که از مجاری دیپلماتیک برای مقابله با پدیده جریحه‌دار کردن احساسات مسلمانان و گسترش سطح اسلام‌هراسی استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha