شکرگزاری بهترین هدیه است + فیلم
کد خبر: 4052549
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
«آیه آیه بندگی»/ 24

شکرگزاری بهترین هدیه است + فیلم

اگر می‌خواهید از کسی تشکر کنید باید هدیه‌ای را به او بدهید که مورد پسندش است و آن را دوست می‌دارد. خدای متعال نماز و روزه و محبت به بندگانش و راستی و صداقت را دوست دارد و در نهایت بهترین هدیه به خدای تعالی، بندگی اوست.

حجت الاسلام آقاتهرانی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتار‌هایی که با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر برپایه آیات قرآن کریم پرداخته است.

بخش بیست‌وچهارم درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام «شکرگزاری» به شرح ذیل است:


بیشتر بخوانید:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ محمد.

«وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاکِرينَ- آل عمران آیه 144» خدا انسان‌های شاکر را جزا می‌دهد.

چقدر خوب است که انسان شاکر باشد. اگر کسی به شما خدمت و محبتی کرد زبان شکر داشته باشید. گاهی اوقات شکرگزاری به زبان است و گاهی هم به عمل. مثلاً فرض کنید یکی از دوستان ما بیمار شده و باید به عیادتش برویم و یا اینکه یکی از دوستانمان فوت کرده و باید در مراسم تشییع او حضور پیدا کنیم، به خانواده‌اش تسلیت بگوییم و فاتحه‌ای بخوانیم. همه این موارد نوعی شکرگزاری عملی است.

متأسفانه بعضی‌ها این‌طور نیستند و این واقعاً عملی ناپسند است. انسان باید شاکر باشد و خداوند شاکرین را دوست می‌دارد، چون شاکر یکی از صفات خدای تعالی است و کسی که برای او کاری انجام دهد قطعاً پاسخش را خواهد داد، بنابراین نسبت به بندگان خدا هم باید شاکر بود. همچنین نسبت به پدر و مادر و معلمان باید شاکر بود.

اگر دقت کرده باشید، وقتی غذایی را به حیوانات می‌دهیم، به نحوی از ما تشکر می‌کنند. اما متأسفانه گاهی اوقات بعضی از انسان‌ها این‌گونه نیستند و این خیلی بد است.

شاکر همسران خود باشید، افرادی هستند که وقتی با او صحبت می‌کنیم، می‌گویند همسر من هیچ خوبی ندارد، درصورتی‌که 10 سال یا بیشتر با او زندگی کرده است و شکرگزار نیست.

در قیامت افرادی که شکرگزار نیستند را وارد دوزخ می‌کنند، بندگان خدا می‌پرسند خدایا تو هر نعمتی را داده‌ای من شکرگزاری کرده‌ام و خداوند پاسخ می‌دهد شکرگزار بندگان من که به تو محبت کرده‌اند، نبودی. ما باید نسبت به آنهایی که در کشور امنیت ایجاد کرده‌اند شاکر باشیم و همچنین باید شاکر مسئولی که خدمتگزار مردم است، بود و یا نسبت به انقلاب، نماز جمعه و اصلاً نسبت به خود خدای تعالی.

عبادت کردن و نماز خواندن نوعی شکرگزاری است. خداوند به حضرت موسی(ع) می‌فرمایند: «اگر می‌خواهی یادم کنید و یا شکرگزار من باشید، بایست و نماز بخوان.» نماز را باید طوری خواند که خداوند دستور داده است.

اگر می‌خواهید از کسی تشکر کنید باید هدیه‌ای را به او بدهید که مورد پسندش است و آن را دوست می‌دارد. خدای متعال نماز و روزه و محبت به بندگانش و راستی و صداقت را دوست دارد و در نهایت بهترین هدیه به خدای تعالی، بندگی اوست.

انتهای پیام
captcha