رفتار خوب؛ موجب رضایت خدا + فیلم
کد خبر: 4053204
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
«آیه آیه بندگی»/ ۲6

رفتار خوب؛ موجب رضایت خدا + فیلم

عده‌ای در زندگی رضایت خدا را در نظر می‌گیرند و رفتار و کردار خود را طبق خواست خدا تنظیم می‌کنند و این رویه سبب می‌شود تا خدا او را دوست بدارد.

حجت الاسلام آقاتهرانی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتار‌هایی که با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر برپایه آیات قرآن کریم پرداخته است.

مباحث بخش بیست‌وششم درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام «رضایت» به شرح ذیل است:


بیشتر بخوانید:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ  محمد.

چطور می‌شود که یکی از شما راضی است و یا یکی ناراضی است؟ مثلاً احساس می‌کنیم مادرمان نسبت به دوران جوانی از ما راضی است، وقتی مادرمان گفتار، رفتار و برخوردرهایمان را می‌بیند بیشتر ما را دوست می‌دارد. در ارتباط با خدای تعالی هم همینطور است. وقتی ما زندگی‌مان را تنظیم کنیم یا خدایی کنیم و اگر هرکاری را که خدا دوست دارد انجام دهیم و برای خدا باشد، محبوب خدا خواهیم شد.

«رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ – آیه 100 سوره توبه» یک عده‌ای هستند که خدا از آنها راضی است و آنها هم از خدا راضی هستند. چرا؟ چون در زندگی همینطور که به پیش می‌روند دقت می‌کنند رضایت خدا را در نظر بگیرند و رفتار و کردار خود را طبق خواست خدا تنظیم کنند و این رویه سبب می‌شود تا خدا او را دوست بدارد.

آقایی خدمت پیامبر گرامی اسلام(ص) عرض کرد: یا رسول‌الله من همسری دارم که از او خیلی راضی هستم و وقتی وارد منزل می‌شوم سریع به استقبالم می‌آید و به من محبت می‌کند، طوری‌که تمام ناراحتی‌ها و خستگی‌ها پشت در می‌ماند. ما واقعاً زندگی خوبی داریم و وقتی به سر کار می‌روم دوباره به بدرقه من می‌آید و حتی برای من دعای سفر می‌خواند تا به سلامتی بازگردم. پیامبر اسلام(ص) به این آقا فرمودند: یکی از کارگزاران خدا برروی زمین، همسر شماست.

از این دست خانم‌ها در زندگی بسیار است و حتی با وجود اینکه بعضی از اینها فرزندان بسیاری دارند، خانه‌شان پراز محبت و حیات و زندگی است. واقعاً انسان شیفته این‌گونه زندگی‌‌ها می‌شود. چه نسل خوبی از این پدر و مادر برجای بماند هم مادر اهل محبت هستند و هم پدر خانواده مراقب است تا پول حرام وارد زندگی نشود. فردی از امام صادق(ع) پرسید که باید چکار کنم تا متوجه شوم پول و درآمدم حلال است؟ حضرت پاسخ داد به فرزندانت نگاه کن. فرزندانتان ثمره آورده‌های شماست، البته گاهی اوقات بیرون از خانه فرزندان را خراب می‌کند اما به طور کلی باید توجه داشته باشیم که چه کار می‌کنیم.

همسری که همه کار او حساب و کتاب دارد و با هدف رضایت خداست، قطعاً خدا او را دوست می‌دارد اما همسری که با حسادت باعث می‌شود مردش دست به کار حرام بزند، قطعاً نزد خدا با همسری که رضایت خداوند برای او اهمیت دارد، یکی نیست.

بهترین الگو برای در نظر گرفتن رضایت خداوند حضرت امام حسین(ع) است. اباعبدالله حسین(ع) در گودال قتلگاه فرمودند که «الهی رضاً برضاک» خدایا من به رضای تو راضی هستم. خداوند می‌فرماید: «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي آیه 27 تا 30 سوره فجر» تو ای روح آرام‌يافته، به سوی پروردگار بازگرد در حالی كه هم تو از او خوشنوديیو هم او از تو خشنود است، پس در سلک بندگانم در‌آی، و در بهشتم وارد شو.

انتهای پیام
captcha