صد چهره ماندگار صنعت چاپ تجلیل می‌شوند
کد خبر: 4053894
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹

صد چهره ماندگار صنعت چاپ تجلیل می‌شوند

چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران 20 اردیبهشت تجلیل می‌شوند.

تجلیل چهره‌های ماندگار صنعت چاپ

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران، با حضور علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسکندر خمسه‌پور، رئیس آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران، احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و رئیس کمیته اجرایی آیین سپاس، حسین پریخواه دبیر اجرایی آیین سپاس، علی طارمی، عضو هیئت امنای آئین سپاس و جمعی از اهالی رسانه روز شنبه دهم اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست ضمن تبریک به عوامل برگزاری آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران برای انجام این برنامه بزرگ، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی کرده همیشه در کنار مفاخر و پیشکسوتان فرهنگی و صنعت چاپ بوده و هست و هیچ حمایتی از آن‌ها را دریغ نکند.

علی طارمی، پیشکسوت صنعت چاپ نیز در این نشست با اعلام اینکه این برنامه بعد از حدود دو سال به ثمر می‌نشیند و روز سه‌شنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال جاری در هتل اسپیناس پلاس برگزار می‌شود، عنوان کرد: اصل ایده برگزاری این آئین حدود دو سال قبل توسط دو نفر از اعضای اتحادیه چاپ، ابتدا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بعد به اتحادیه چا‌پخانه‌داران پیشنهاد شد.

طارمی اضافه کرد: پاییز سال 98 برای اینکه نزدیک به پایان قرن چهاردهم و ورود به قرن پانزدهم بودیم، پیشنهاد شد هم تاریخ شفاهی صدساله چاپ ایران که تقریبا شکل و شمایل صنعتی به خود گرفته است را تهیه کنیم و هم یک یادآوری از دستاوردها و اتفاقات این سده داشته باشیم. این ایده با حدود 60 نفر از بزرگان صنعت چاپ به مشورت گذاشته و منجر به تشکیل هیئت امنایی برای اجرای این ایده شد. سازوکار آن تعیین  و کمیته اجرایی برای اجرای برنامه، کمیته امور مالی و دبیرخانه برای اطلاع‌رسانی این آئین تشکیل شد.

عضو هیئت امنای آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران با بیان اینکه این برنامه تجربه جدیدی برای ما بود، اضافه کرد: پیش از این برنامه تقدیری مشابه توسط متولی چاپ، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شد و برای اولین بار همه کار آن از محتواسازی، برنامه‌ریزی، اجرا و مالی و... همه بر دوش خود اهالی چا‌پ بود که خوشبختانه اهالی صنعت چا‌پ واقعا به میدان آمدند و خیلی خوب از این برنامه استقبال کردند؛ مخصوصا در بحث مالی حدود 17 چاپخانه و موسسه چاپی بزرگ حامی مالی این پروژه بزرگ هستند که بسیار جای تقدیر دارد.

وی با تاکید بر اینکه اهداف خاصی برای آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران تعریف شده است، تصریح کرد: اولین هدف ما این بود که بزرگان و افرادی که در صد سال اخیر در صنعت چاپ زحمت کشیده‌اند و تاثیرگذار بوده‌اند در قالب یک برنامه بزرگداشت؛ تقدیر شوند تا این افراد هم برای نسل جدید و آیندگان شناسایی شوند و هم به نحوی الگوسازی شود زیرا آن‌ها تنها یک اسم نیستند، بلکه یک جریان بزرگ هستند که طی سال‌ها تلاش توانسته‌اند صنعت چاپ را به جایگاه امروز آن برسانند.

طارمی در ادامه افزود: با توجه به اینکه کمتر منبعی درباره بزرگان چا‌پ داریم، دومین هدف ما این بود که این کار می‌تواند یک مستندسازی از همه بزرگان صنعت چاپ و منبع بزرگی در این حوزه باشد. سومین هدف ما هم این بود که تجارب بزرگان و پیشکسوتان صنعت چاپ در صد سال گذشته به دست آوردند جمع‌آوری و منبعی برای نسل‌های آینده شود.

صد چهره ماندگار صنعت چاپ تجلیل می‌شوند

این پیشکسوت صنعت چاپ در بیان برنامه‌های آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران هم عنوان کرد: اولین برنامه در بخش تاریخ شفاهی تهیه فیلم از 100چهره ماندگار صنعت چاپ بود که هر فیلم بین 12 تا 20 دقیقه تهیه، تدوین و بازبینی شده، که کار بسیار سخت و بزرگی است.

وی افزود: برنامه دیگر تهیه کتابی برای صنعت چاپ است که از سه بخش تشکیل شده است. بخش پیش‌درآمد تاریخ چاپ از ابتدای تمدن بشری تا به امروز و تاریخ چاپ در ایران تاکنون را شامل می‌شود. بخش بعدی کتاب هم به تصاویر و بیوگرافی 100 پیشکسوت صنعت چاپ اختصاص دارد که به روز برنامه آماده نخواهد شد و در تاریخ دیگری رونمایی خواهد شد.

طارمی همچنین با اعلام اینکه در چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران در سه گروه مفاخر، پیشکسوتان و برگزیدگان تجلیل می‌شوند، تصریح کرد: برای نیل به این هدف، در گام اول تعریف این سه گروه مشخص و در گام بعدی معیارهای هر گروه تعریف و امتیازهای آن تعیین شد. در گام سوم حدود 400 نفر  شناسایی و با لیست امتیازات و معیارها به هیئت امنا تقدیم شد و در نتیجه 100 نفری که بیشترین امتیاز را داشتند در سه گروه مفاخر، پیشکسوتان و برگزیدگان دسته‌بندی شدند و روز 20 اردیبهشت‌ماه تجلیل خواهند شد.  

موسیقی اختصاصی فردین خلعتبری برای صنعت چاپ

محمد رسولی، از طراحان اولیه «آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران» و کارگردان فیلم‌های این مراسم هم  با اشاره به برگزاری هم‌زمان این آئین با افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از ساخت یک تِرَک اختصاصی موسیقی برای صنعت چاپ و نشر توسط فردین خلعتبری خبر داد و گفت: تک‌آهنگ چهره‌های ماندگار صنعت چاپ با ترانه‌سرایی عبدالجبار کاکایی و در وصف صنعت چاپ و چهره‌های ماندگار این صنعت است که اولین‌بار در مراسم آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ اجرا می‌شود.

 وی همچنین اجرای یک ارکستر سمفونیک در قالب یک گروه کُر حدودا 70 نفره را از برنامه‌های ویژه مراسم آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران اعلام کرد و افزود: دو کتاب رباعیات خیام با خط‌نگاری و خوشنویسی یدالله کابلی و کتاب مجموعه آثار برگزیده استاد فرشچیان که توسط خانه فرهنگ گویا چاپ شده، رونمایی و به چهره‌های ماندگار صنعت چاپ اهدا خواهد شد.

صد چهره ماندگار صنعت چاپ تجلیل می‌شوند

رونمایی از پوستر آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران، تندیس و لوح سپاس و قرآن نفیسی که در آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران اهدا خواهد شد، پایان‌بخش این نشست بود.

انتهای پیام
captcha