گلایه از تعداد اندک بانوان منتخب همایش خادمان قرآن
کد خبر: 4054175
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳

گلایه از تعداد اندک بانوان منتخب همایش خادمان قرآن

یکی از حافظان و داوران مسابقات قرآن با اشاره به حضور پررنگ بانوان در عرصه‌های مختلف قرآنی، نقدهایی در مورد تعداد اندک بانوان تجلیل شده در مراسم تکریم خادمان قرآن کریم، مطرح کرده است.

انتقاد از تعداد اندک بانوان در همایش خادمان قرآن

زهرا صریحی‌نژاد، حافظ کل و داور مسابقات قرآن طی یادداشتی که آن را در اختیار ایکنا قرار داده است، گلایه‌هایی در مورد انتخاب تعداد محدود بانوان در آیین تکریم از خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران ابراز داشته که متن این یادداشت در ادامه آمده است.‌

«قرآن کریم برترین و کامل‌ترین کتاب هدایت در زندگی بشر و راهنمای او به سوی سربلندی و سعادتمندی در دنیا و آخرت است.

الحمدلله امروز به لطف خداوند متعال و برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، فعالیت‌های قرآنی گسترده‌ای در راستای نشر و ترویج فرهنگ این کتاب آسمانی، در کشور صورت می‌پذیرد که در این میان، بانوان بخش قاطبه‌‌‌ای از این حضور را تشکیل می‌دهند و مشارکت فعال و وسیعی در عرصه فعالیت‌های قرآنی دارند‌. آمارهای متعددی همچون حافظان ‌قرآن کریم، معلمان قرآن کریم، شرکت‌کنندگان در آزمون‌ها و مسابقات قرآن، مؤید قطعی این امر است.

در بخش تلاوت قرآن کریم به روش تحقیق و ترتیل‌ در رسانه ملی، جلسات رسمی کشوری و لشگری و مجامع و محافل قرآنی داخل و خارج از کشور به جهت رعایت موازین شرعی، همچنان آقایان پیشتاز هستند و امکان حضور تمام و کمال بانوان و به تبع آن شهرت آنان وجود ندارد که به هیچ عنوان دلیل بر عدم توانمندی بانوان نیست.

همین گستردگی فعالیت قرآنی بانوان در کشور کافی است تا از آنان به صورت شایسته، تقدیر و تجلیل به عمل آید در حالی که متاسفانه کم‌رنگ کردن حضور آنان در عرصه فعالیت‌های کلان قرآنی منجر به مهجوریت این قشر شده است.

سالیان متمادی است که معاونت محترم قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقدام به برگزاری مراسم تکریم و تجلیل از خادمان قرآن کریم کرده که امری بس شایسته و قابل تحسین است. تا کنون بیست و هفت دوره از این مراسم برگزار شده و همچنان در کنار تعداد زیادی از آقایان، یک بانو تقدیر می‌شود، حتی بعضی از ادوار، هیچ بانویی تقدیر نشده است. با توجه به دلایل مذکور، جای بسی تأسف است که همچنان این تبعیض وجود دارد.

خداوند متعال نیز مکرر در قرآن کریم به برابری حقون زن و مرد در رسیدن به سعادت و کسب فضائل معنوی اشاره کرده و می‌فرماید «خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَة»

و نیز «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ»
البته مسلم است خادمی ساحت مقدس قرآن کریم، در گرو اطلاق عناوین دنیایی و دولتی نیست.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

زهرا صریحی‌نژاد»

انتهای پیام
captcha