معلم با اخلاق قرآنی خدامحور است
کد خبر: 4054310
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹

معلم با اخلاق قرآنی خدامحور است

مدیرعامل مهد قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی گفت: معلم قرآنی خدامحور است و اخلاص و اخلاق قرآنی مبنای و مؤلفه اصلی شخصیت چنین معلمی است.

رحیم وظیفه شعاع، مدیرعامل مهد قرآن آذربایجان شرقیرحیم وظیفه شعاع،مدیرعامل مهد قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌‌شرقی در خصوص اهمیت نقش معلمان، اظهار کرد: خداوند برای هدایت بشر ۱۲۴ هزار پیامبر را به‌عنوان معلم و راهنما ارسال کرد و گل سرسبد آنها پیامبر اکرم(ص) است که فرمودند «إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما؛ من معلّم برانگيخته شدم...» بنابراین بدون داشتن راهنما و معلم، امکان طی کردن این مسیر پر پیچ و خم برای انسان مقدور نیست.

وی ادامه داد: معلمی که از قرآن ارتزاق کرده و خود را معلم قرآن معرفی می‌کند، او معلم ربانی بوده و صرفاً تعلیم، محور کار او نیست.

وظیفه شعاع افزود: پروراندن و پرورش نیروها از لحاظ نفسانی، فطری و روحانی مورد توجه معلم قرآن است و به معلمی ربانی می‌گویند، خود عالم به تمامی گفته‌ها و انتظاراتی باشد که در کلام و گفتار از مخاطب و فراگیر انتظار دارد.

این معلم قرآن، با اشاره به ویژگی‌های معلم مورد نظر قرآن، یادآور شد: اگر بخواهیم در یک جمله معلم مورد نظر قرآن را توصیف کنیم، باید به معلمی اشاره کرد که تلاش می‌کند، مظهر اسماء پروردگار خود باشد؛ چنین معلمی متصف به اخلاق قرآنی است.

وی با بیان اینکه مبنای کار این معلم محبت است، محبتی که نشان از رحمت و مهربانی دارد، گفت: امام علی(ع) در یک حدیث نورانی معلم مورد نظر قرآن را اینگونه معرفی کرده است؛ «کسی که خود را در مقام پیشوایی و امام مردم قرار می‌دهد، باید پیش از آن که به تعلیم دیگران بپردازد، به تعلیم خویش بپردازد و باید تأدیب کردن او به علمش، پیش از تأدیب کردن به زبانش باشد. کسی که معلم و ادب کننده خویشتن است، به احترام سزاوارتر است، از کسی که معلم و مربی مردم است.»

وظیفه شعاع تصریح کرد: بنابه این سخن امام علی(ع)، عمل معلم بیش از سخن او مؤثر است؛ بزرگان دین و علمای اخلاق و ربانی، هر موردی را که از شاگردان خود انتظار داشتند، عمل می‌کردند؛ بنابراین کلام آنها نیز نافذ بود.

مدیرعامل مهد قرآن و عترت آذربایجان شرقی در تشریح ویژگی‌های یک معلم قرآنی، تأکید کرد: چنین معلمی اصول تربیت قرآنی را از منظر نظری آشنا بوده و در شخصیت خود، آن اصول را عملی می‌کنند که در این صورت در شخصیت او تجلی یافته و بدون زحمت دیگران را تربیت می‌کند چراکه محال است، اخلاق اسلامی در شخصیت فردی وارد نشده و در دیگران اثر گذاشته و بتواند تربیت کند که اکنون مشکل بشر کمبود چنین معلمانی است که عامل باشند.

وی اظهار کرد: معلم قرآنی خدامحور است و اخلاص و اخلاق قرآنی مبنای و مؤلفه اصلی شخصیت چنین معلمی است.

انتهای پیام
captcha