کثیریان: مسابقات تلویزیونی کپی و بدون خلاقیت هستند + فیلم و صوت
کد خبر: 4054493
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
تلویزیون، شبکه خانگی و مخاطب‌پذیری/ 1

کثیریان: مسابقات تلویزیونی کپی و بدون خلاقیت هستند + فیلم و صوت

یک کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون گفت: مسابقات و برنامه‌های سرگرمی که از تلویزیون و پلتفرم‌های مختلف پخش می‌شوند عاری از خلاقیت بوده و تنها کپی کارهای خارجی هستند.

کیوان کثیریان، منتقد و کارشناس سینما در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا پیرامون مسابقات و ریالیتی‌‌شوها در رسانه ملی و دیگر پلتفرم‌ها، گفت: مشکل ما در برنامه‌سازی به ایده و خلاقیت بر می‌گردد، برای همین اکثر تولیداتی که در این حوزه وجود دارند کپی از آثار مطرح خارجی هستند البته الگوبرداری از کار خوب خارجی اتفاق بدی نیست اما مشکل اینجاست؛ عموماً کپی کاری‌هایی که ما انجام می‌دهیم از کیفیت لازم بی‌بهره هستند.

وی افزود: نکته تاسف‌آور اینکه سعی نمی‌کنیم از کارهای خوب خارجی کپی کنیم بلکه می‌رویم از برنامه‌های شبکه‎های فارسی‌زبان ماهواره‌ای الگو‌برداری می‌کنیم. این اتفاقی ناخوشایند است که نشان می‌دهد تا چه حد دستمان در ایده‌پردازی و خلاقیت خالی است. نمونه چنین اتفاقی را در برنامه‌ای چون «زوجی نو» می‌توان مشاهده کرد.

این منتقد پیرامون استفاده از هنرپیشه‌ها در مسابقات تلویزیونی گفت: در نمونه‌های خارجی به یاد ندارم از هنرپیشه‌ها برای اجرا استفاده شود اگر هم این اتفاق رخ دهد بسیار اندک است چراکه مجری‌ها توانا هستند و گاهی اوقات شهرت و محبوبیت‌شان از بازیگران هم بیشتر است. دلیل دیگری که باعث شده برخی مسابقات تلویزیونی کیفیت لازم را نداشته باشد بعضی محدودیت‌هاست که ناخودآگاه باعث پایین آمدن کیفیت مسابقات می‌شود.

این کارشناس رسانه اضافه کرد: در کنار عدم خلاقیت و محدودیت، باید تعجیل را عامل دیگری برای عدم موفقیت مسابقات و سرگرمی تلویزیون و پلتفرم‌ها نام برد چون وقتی قرار است یک برنامه کپی را به سریع‌ترین شکل ممکن تولید و پخش کنیم مسلماً به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید.

وی با بیان اینکه موفقیت برنامه «جوکر» ربطی به کیفیت کار ندارد، تصریح کرد: جامعه به اندازه‌ای با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه است که مردم ترجیح می‌دهند به هر قیمت ممکن برای ساعتی از مشکلات رها شوند. برای همین هم می‌بینیم برخی مواقع فیلم‌های بی‌کیفیت طنز در سینما فروش خوبی به دست می‌آورند، این موضوع پیرامون مجموعه جوکر هم صدق می‌کند.

کثیریان درباره مجموعه «مهمونی» نیز اینگونه اظهار نظر کرد: به هر حال آثار ایرج طهماسب برای خود استاندارد خاصی دارد. درضمن این کار  از یک متن و ایده خوب بهره می‌برد. البته درباره کارهای طهماسب باید تاکید کرد که وی کپی‌کار نیست و هر آنچه خلق می‌کند نسخه اصلی است. برای همین این مجموعه در میان کارهای سرگرمی توانسته اتفاق خوبی را رقم بزند.

کثیریان در پایان تاکید کرد: تعامل بین انسان و عروسک در «مهمونی» به شکل خوبی انجام شده است. نکته بعدی کارهای طهماسب آموزنده بودن برنامه‌هایش است؛ این ویژگی نیز به دور از شعارها و سطحی‌نگری‌های رایج رخ داده برای همین در جذب تماشاگر توانسته به موفقیت دست یابد. عده‌ای از آثار طهماسب ایراد می‌گیرند که او کارهای قبلی را تکرار کرده است من این نقد را قبول ندارم، چون با تغییر نسل نیاز است تا کارهایی نظیر کلاه قرمزی با سلیقه کودکان امروز تولید شوند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ربیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۰ - ۱۸:۱۹
0
0
آیا حمایت گروه تلویزیونی برای یک مسابقه بزرگ ونو آور وباخلاقیت حدید وجود دارد ؟ اگر هستن با شماره 09123930867 تماس بفرمایید .
طراح یک مسابقه خلاقانه علمی وآموزشی و ...ربیعی
captcha