خبرنگاری قرآن ادامه مسیر معلمی بود
کد خبر: 4054922
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۶

خبرنگاری قرآن ادامه مسیر معلمی بود

امیر فرمایی، معلم بازنشسته قرآن با بیان اینکه بعد از بانشستگی نیز دوست داشتم این مسیر را ادامه دهم، گفت: عنایت ویژه خداست که همچنان بعد از معلمی توفیق این را به من داد تا در مسیر دیگری برای اعتلای فرهنگ قرآن گام بردارم.

معلمیتقویم را که ورق می‎‌زنی پر است از روزهایی که هر کدام به مناسبتی نامگذاری شده است. مناسبت‌هایی که گاهی شیرین‌اند و گاهی تلخ، هفته معلم مناسبتی خاص است. هفته معلم متعلق به شخص خاصی نیست بلکه متعلق به همه کسانی که از جان خود مایه می‌گذارند و راه انبیای الهی را در پیش گرفته تا در این مسیر پر پیچ وخم  با هدایت گری همچون انبیا و ائمه اطهار(ع) هموراه تجلی عشق و ایثار را به اوج برسانند.

اینجاست که وقتی نام معلم می‌آید ناخودآگاه خاطرات درس، کلاس، حلاوت و شیرینی روزهای مدرسه برایمان تداعی می‌شود و می‌گویم یادش بخیر و درود می‌فرستیم به همه معلمانی که در راه علم و دانش ما را یاری کردند تا امروز هر کدام بتوانیم در زندگی خود مسیر موفقیت را طی کنیم و با افتخار می‌گوییم همچنان درس ادب و شاگردی را در مقابل معلمان وارسته این مرز و بوم پس می‌دهیم.

به مناسبت روز معلم و گرامیداشت هفته معلم با «امیر فرمایی» معلم بازنشسته قرآن و معارف و خبرنگار ایکنا همدان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانیم.

امیر فرمایی، معلم قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از همدان‌، با بیان اینکه متولد سال 1345 در ملایر است از علاقه وافر خود نسبت به فراگیری قرآن و علوم قرآنی در دوران نوجوانی سخن گفت و اظهار کرد: قبل از ورود به آموزش وپرورش زمانی که دانش‌آموز دبیرستانی بودم در مسجد قائم آل محمد(عج) خیابان شهید باهنر ملایر برای کودکان محله خودمان کلاس آموزش قرآن داشتم.مدتی هم مردان محله علاقه‌مند شده بودند که در کلاس آموزش قرآن شرکت کنند که در همان مسجد کلاس‌های شبانه آموزش قرآن دایر شد.

این معلم قرآن ملایر تصریح کرد: سال۱۳۶۴ در رشته امور تربیتی در مرکز تربیت معلم دارالفنون تهران پذیرفته شدم بعد از اتمام دوره اولین سال خدمتم را در روستاهای فارسبان ورزینی بخش خزل نهاوند گذراندم سال اول را در دبیرستان تدریس قرآن داشتم، یک سال بعد به ملایر منتقل شدم و تا پایان خدمتم در مدارس ابتدایی ملایر به تدریس قرآن وکارهای پرورشی مشغول شدم.

وی با بیان اینکه کل خدمتم را در مدارس دولتی حاشیه شهر گذراندم، افزود: علی‌رغم پیشنهاداتی که برای رفتن به مدارس خاص داشتم هیچ‌گاه مدارس دولتی حاشیه شهر را رها نکردم چراکه اعتقاد داشتم خدمت در این مدارس اجر بالاتری دارد هر چند از مزایایی محروم ماندم اما هرگز احساس ناراحتی نکردم.

فرمایی با بیان اینکه به دانش‌آموزانم عشق می‌ورزیدم و آموختن معارف دینی و قرآن برایم لذت بخش‌ترین لحظه بود، افزود: وقتی می‌دیدم  دانش‌آموزان با عشق و علاقه آیات قرآن و معارف دینی را یاد می‌گیرند به خودم می‌بالیدم و افتخار می‌کردم که خدا مرا لایق این شغل قرار داد و خوشحالم که به رسالت خود عمل کرده‌ام.

وی افزود: من خودم را معلم دانش‌آموزان نمی‌دانستم بلکه خودم را دوست و رفیق آنها می‌دیدم و همین نگاه باعث شد تا دانش‌آموزان علاقه وافری به کلاس قرآن نسبت به سایر دروس داشته باشند و این هم به خاطر محبت و عشق و علاقه خاصی  دو طرفه بین من و آنها بود.

فرمایی رمز ماندگاری و اثرگذاری یک معلم قرآن را در عشق و محبت به شاگردانش دانست و تصریح کرد: گاهی رفتار و سخن یک معلم و مربی ذهن و روح شاگرد را به گونه‌ای پالایش می‌دهد که با دل و جان و اشتیاق به استقبال یادگیری می‌رود و ادامه مسیر یادگیری را برایش هموارتر می‌کند و من هم آرزویم بود که بتوانم دانش‌آوزانم را به درستی در مسیر آموزش قرآن تشویق و ترغیب کنم. معلم قرآن کارهایش بیشتر زیر ذره‌بین است.

این معلم قرآن با بیان اینکه اخلاق یک معلم قرآن تأثیر بسزایی بر قرآن‌آموزان دارد گفت: در این مسیر اگر اخلاق اسلامی نداشته باشی بیشتر باعث گمراهی می‌شوی یک معلم و مربی قرآن باید با رفتار و کردار خودش و لحن  زیبا باعث جذب  شود. از زمانی که آموزش قرآن برای کلاس اول ابتدایی هم برقرار شد شیرین‌ترین دوران خدمت ما بود چراکه پیوسته با دانش‌آموزان بالا می‌آمدیم و در سال سوم می‌دیدم دانش‌آموزان به راحتی قرآن می‌خوانند و بسیار لذت‌بخش بود.

وی با بیان اینکه بعد از سالها که بازنشسته شدم دانش‌آموزانم را که می‌بینم زندگی تشکیل دادند و صاحب خانواده شدند خوشحال می‌شوم هنگامی که در برخورد با من از روزهای خوش مدرسه و کلاس می‌گویند خدا را شاکرم که خاطره بدی از من در ذهنشان نقش نبسته است.

این معلم قرآن با بیان اینکه در ایام تدریس تشویق دانش‌آموزآن جزو برنامه‌ام بود، افزود: با همان تشویق‌ها قاریان بسیاری پرورش داده شدند و امروز افتخار بزرگی برای شهر ما هستند.

وی با بیان اینکه در ضمن تدریس قرآن آموزش مهارت‌های زندگی هم داشتیم، افزود: این آموزش‌ها از نظم و انضباط گرفته تا احترام والدین و برخوردهای اجتماعی، مباحث اعتقادی و سیاسی و اقتصادی واجتماعی و... بود. جمعه‌های فصل بهار هم با دانش‌آموزان مدرسه طبیعت‌گردی داشتیم و خوش‌ترین و ماندگارترین لحظات دانش‌آموزان همین برنامه طبیعت‌گردی با معلم قرآنشان بود.

فرمایی گفت: آموزش قرآن به دانش‌آموزان و فعالیت در این باب اثر فوق‌العاده‌ای در زندگی من داشت، آرامش قلبی، غلبه بر مشکلات، تربیت فرزندانم و... از جمله  تأثیرات قرآن در زندگی شخصی من بود و همین که قرآن‌آموز به یاد معلم و روش اخلاقی و آموزشی او باشد و او را از دعای خیر خود فراموش نکند، رمز ماندگاری است.

وی با بیان اینکه بعد از بانشستگی نیز دوست داشتم این مسیر را ادامه دهم، گفت: در این راستا به عنوان خبرنگار افتخاری در حوزه قرآن همکاری خود را سال‌هاست که با خبرگزاری ایکنا دارم. این عنایت ویژه خداست که همچنان بعد از معلمی توفیق این را به من داد تا در مسیر دیگری برای اعتلای فرهنگ قرآن گام بردارم.

فرمایی در پایان با بیان اینکه خبرنگار قرآنی بودن امروز برایم مدال افتخال است، گفت: وقتی در این راه قلم می‌زنی تمام زندگیت سرشار از برکت می‌شود.

انتهای پیام
captcha