برگزاری مراسم دومین سالگرد درگذشت شیخ الطبلاوی در مصر
کد خبر: 4054950
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴

برگزاری مراسم دومین سالگرد درگذشت شیخ الطبلاوی در مصر

مراسم دومین سالگرد درگذشت شیخ «محمد محمود الطبلاوی» قاری مشهور و بزرگ جهان اسلام بر سر مزار وی برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الیوم السابع، شماری از قاریان و شخصیت‌های مصری به همراه خانواده مرحوم شیخ محمد محمود الطبلاوی بر سر مزار وی جمع شدند.

مراسم سالروز درگذشت این قاری برجسته مصری با ختم قرآن کریم و هدیه ثواب آن به روح این مرحوم برگزار شد.

ابراهیم الطبلاوی، فرزند شیخ الطبلاوی طی نطقی در این مراسم تاکید کرد که برکات مرحوم پدرش و قرآن هنوز شامل حال آنها در همه ابعاد زندگی می‌شود.

شیخ طبلاوی از قاریان صاحب سبک و مشهور به «نقیب القراء» مصر بود که در پنجم ماه مه 2020 مصادف با ماه مبارک رمضان (16اردیبهشت سال 1399 شمسی) پس از ۶۰ سال خدمت در مسیر قرآن، دعوت حق را لبیک گفت.

شیخ محمد محمود طبلاوی در نوامبر سال ۱۹۳۴ میلادی در روستاى میت عقبه مرکز امبابه الجیزه به دنیا آمد. وی در سن ۹ سالگی موفق به حفظ کل قرآن شد و به بسیاری از کشورهای مختلف جهان از جمله ایران سفر کرد.

مرحوم طبلاوی نشان ویژه کشور لبنان در تجلیل از تلاش‌های وی در زمینه خدمت به قرآن را دریافت کرد.

این قاری بنام مصری در سن ۱۲ سالگى به مراسم بزرگداشت بزرگان، مسئولان، شخصیت‌هاى بارز و خانواده‌های معروف در کنار مشاهیر قاریان رادیو دعوت می‌شد و پیش از آنکه به ۱۵ سالگی برسد، در بین آنها جایگاه بالایى پیدا کرد؛ تا بشارتی که پدربزرگش به پدر او داده بود که نوه‌اش حافظ و قاری قرآن  خواهد بود، محقق شود.

او خیلی زود فهمید که دارای حنجره طلایی است و در جیزه، قاهره و قلیوبیه شناخته شد و تبدیل به قارى‌ای شد که از سوى بسیارى از خانواده‌ها براى مراسم احیاء با توجه به قوت ادا و خلاقیت‌هاى بالا و روحیه جوانش که او را براى قرائت پیوسته ۲ ساعته بدون هیچ خستگى و بدون اظهار سختى کمک مى‌کرد، ترجیح داده مى‌شد. علاوه بر اینکه مردم هم براى پیوسته خواندن او اصرار و براى گوش دادن طولانی مدت به او ابراز شوق می‌کردند و مواظبت شدید او نسبت به صدایش و مداومت بر همنشینی با قاریان برجسته نظیر استاد رفعت، استاد على محمود، استاد محمد سلامه، استاد صیفى، بهتیمى و مصطفى اسماعیل، قاریان پیشتاز رادیو و گوش دادن به آنها چه مستقیماً و چه از طریق رادیو او را بر این امر یارى مى‌داد.

استاد طبلاوى براى ملحق شدن به رادیو بیشترین تلاش را نسبت به قاریان دیگر داشت و حتى نسبت به صبر و تحملى که او در مراجعه به رادیو براى پیوستن به آن به عنوان یک قارى داشت، مورد رشک بود. او ۹ بار براى این کار اقدام کرد اما مشیت الهى ما فوق مشیت بشر است و خداوند در این نه مرتبه به او اجازه نداد اما در مرتبه دهم توانست امتیاز مورد نظر را به دست بیاورد و به رادیو ملحق شود.

نه تنها شهرت طبلاوی مصر را فراگرفت بلکه او به حدود ۱۰۰ کشور جهان سفر کرد که برخی از آنها به دعوت از برگزارکنندگان محافل دینی و برخی به نمایندگی از الازهر و یا وزارت اوقاف مصر انجام شد.

اما سفری که همواره در ذهن و قلب او باقی ماند، سفر به عربستان سعودی و تلاوت پیش از اذان در داخل کعبه بود چراکه او تنها قاری بود که در میان دیوارهای کعبه قرآن تلاوت کرد.

انتهای پیام
captcha