کد خبر: 4055140
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
به بهانه تکذیب صدور کارت یارانه نان از سوی وزارت کشور؛

انتظار جهاد تبیین از رسانه‌ها بدون اطلاعات شفاف

وزارت کشور در اطلاعیه‌ای با تکذیب خبر صدور کارت یارانه نان، آن را اقدامی از سوی رسانه‌های معاند دانسته و از رسانه‌های داخلی درخواست کرده اقدام فعالانه‌تر و سریع‌تر در این خصوص در دستور کار قرار دهند، اما سؤال این است که آیا دولت ابزار جهاد تبیین رسانه را که همان اطلاعات شفاف و صحیح است در اختیار رسانه‌های داخلی قرار داده که چنین انتظاری دارد؟

جهاد تبیین

مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور امروز در اطلاعیه‌ای با تکذیب صدور کارت یارانه نان، آن را شایعه پراکنی رسانه‌های معاند دانست و اعلام کرد: «رسانه‌های معاند از روز گذشته با انتشار تصاویر کارت جعلی یارانه نان به دنبال تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی نسبت به عرضه نان در داخل کشور برآمد‌ه‌اند.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «انتظار می‌رود رسانه‌های کشور با درک صحیح از شرایط موجود، در کنار نقد سازنده که موجب بالندگی دولت خواهد‌شد، دستاوردها و خدمات ارزنده دولت مردمی هم مورد توجه قرار دهند و در مقابله با فضاسازی‌های رسانه‌های معاند، فعالانه‌تر و سریعتر عمل کنند و به سهم خود یاری‌گر دولت در عبور دادن کشور از مشکلات اقتصادی باشند... از رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی انتظار می‌رود، سهم خود را در فریضه جهاد تبیین بیش از گذشته ادا کنند و در زمانی که دولت در حال جراحی اقتصادی است، در مقابل ماشین تخریب و تحریف بدخواهان و رسانه‌های معاند، روشنگری داشته باشند و اجازه ندهند در جنگ روایت‌ها، دشمنان ذهن ملت بزرگ ایران را مخدوش سازند.»

مطالعه این اطلاعیه دو سؤال اساسی را در اذهان ایجاد می‌کند؛ چرا رسانه‌های معاند به سرعت توانستند موج‌سواری و شایعه‌پراکنی کنند؟ چرا رسانه‌های داخلی در این فرآیند و فریضه جهاد تبیین عقب ماندند؟

اما سؤال اساسی‌تر را اهالی رسانه‌های داخلی از دولت و مقامات مسئول اجرایی دارند: چه اطلاعاتی درباره این طرح در اختیار رسانه‌ها گذاشته شد و کدام نشست مشترک برای توجیه رسانه‌ها درباره این طرح برگزار شد؟

در واقع دولت بدون ارائه هرگونه توضیح و تبیین برای رسانه‌ها در خصوص کلیات و جزئیات چنین طرح مهمی، تکلیف ما لایطاق برای رسانه‌های داخلی قائل می‌شود که چرا دیرتر از رسانه‌های معاند وارد صحنه شده‌اند و اجازه داده‌اند این رسانه‌ها با انتشار اخبار و اطلاعات نادرست و دروغ افکار عمومی را مشوش کرده و موجبات نگرانی مردم را فراهم سازند.

عجیب است که مسئولان اجرایی از خود نمی‌پرسند که ما چه اطلاعاتی در خصوص این طرح مهم و حساس با ابعاد امنیتی، اجتماعی و سیاسی در کنار بعد اقتصادی آن ارائه داده‌ایم که حال انتظار داریم رسانه‌های داخلی بتوانند فریضه جهاد تبیین را به درستی ادا کنند و مقابل هجمه روانی و رسانه‌ای معاندان بایستند. گویا فراموش کرده‌اند اولین ابزار برای موفقیت در جهاد تبیین، برخورداری از اطلاعات دقیق، شفاف و صحیح با جزئیات مشخص برای آگاه‌سازی مردم است تا بتوان در ادامه همراهی مردم با دولت را جلب و تقویت کرد؛ در حالی که دولت در خصوص این طرح، سیاست ابهام، کلی‌گویی غیر شفاف و ارائه قطره‌چکانی اطلاعات را در پیش گرفته است.

اگر رسانه‌های معاند موفق عمل کرده‌اند به واسطه آن است که از همین وضعیت ابهام در خصوص طرح استفاده کرده و اطلاعات دروغ و ناصحیح را سوار بر این شبهات کرده‌اند و این قطعاً کار بسیار راحت‌تری در مقایسه با جهاد تبیین است که قرار است مبتنی بر اطلاعات شفاف و صداقت با مردم باشد.

حال بهتر است دولت سیزدهم با عبرت گرفتن از عملکرد دولت قبل درباره مسئله قیمت بنزین، پیوست رسانه‌ای این طرح را آماده کرده و رسانه‌ها را از ابعاد و جزئیات آن آگاه سازد تا رسانه‌های معاند بیش از این میدان‌داری نکنند. اطلاعات درست، ابزار و سلاح اصلی رسانه است تا رسانه بتواند با آن به‌هنگام و به‌سرعت وارد میدان اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه شود. در حقیقت نمی‌توان رسانه‌های داخلی را بدون سلاح اطلاعات به جنگ روانی و رسانه‌ای دشمنان فرستاد و برای پیروزی و موفقیت آنان لحظه‌شماری کرد و بدتر اینکه آنان را مقصر شکست احتمالی خواند.

مهدی مخبری

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :