فیلم | شیخ محمد رفعت و نخستین تلاوت رادیویی در جهان
کد خبر: 4055238
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
در سالروز وفات قاری شهیر مصری ببینیم؛

فیلم | شیخ محمد رفعت و نخستین تلاوت رادیویی در جهان

شیخ محمد رفعت نخستین قاری قرآنی بود که بعد از فتوای شیخ الأزهر مبنی بر جایز بودن پخش قرآن از رادیو، تلاوت رسانه‌ای خود را با سوره فتح آغاز کرد. مشهور است که در اواخر حیات پرثمرش، رادیوی بریتانیا تلاوت سوره هود این قاری مصری را در مدت سه روز در مسجدی که جمع زیادی از مردم حضور داشتند ضبط کرده است و این نوار صوتی هم اینک از مفاخر موزه بریتانیا محسوب می‌شود.

شیخ محمد رفعت و نخستین تلاوت رادیویی در جهان

به گزارش ایکنا، محمد رفعت ۹ مه ۱۸۸۲ در قاهره به دنیا آمد، او تنها دو سال داشت که بر اثر ابتلا به بیماری التهاب و عفونت، بینایی خود را از دست داد و زندگی وی از همان ابتدا راه تغییر کرد.

محمد از کودکی به قرائت قرآن علاقه داشت این اتفاقی بود که در خانواده‌اش رخ می‌داد و محمد هم، راه خانواده و خصوصاً پدر را در آموختن قرآن پیش گرفت. البته این راه برای محمد بسیار سخت‌تر از بقیه بود زیرا نداشتن بینایی کار را برایش سخت می‌کرد و باید قرآن را دیگران می‌خواندند و او می‌آموخت.

پدرش در پنج سالگی او را راهی مسجد «فاضل باشا» كرد و محمد قبل از ۱۰ سالگی حافظ کل قرآن شد. مدرس محمد رفعت او را به خاطر حفظ و قرائت زيبايش دوست می‌داشت بنابراين تجويد را به او ياد داد و مدرك حفظ و تجويد قرآن كريم را قبل از ۱۶ سالگی به وی اعطا كرد.


با فوت پدرش، محمد رفعت كه ۱۵ سال بيشتر نداشت؛ خود را سرپرست خانواده يافت تا اين‌كه به عنوان قاری روز جمعه در مسجد فاضل تعيين و از همان جا معروف شد و افراد بسياری برای شنيدن صوتش به مسجد می‌آمدند و تا ۳۰ سال در اين مسجد قرائت كرد.
در سال ۱۹۳۴ راديو «مصر» افتتاح شد و از شيخ محمد رفعت درخواست کرد تا به عنوان اولين قاری قرآن در این رسانه قرائت كند بنابراين اولين بار سوره «فتح» با صوت شیخ محمد رفعت در راديو مصر تلاوت شد.
راديوهای جهانی دیگر هم از جمله راديو برلين، لندن و پاريس در خلال جنگ جهانی دوم، برنامه‌های عربی خود را با قرائت شيخ محمد رفعت آغاز می‌كردند.
شيخ محمد رفعت علاوه بر توانايی فوق‌العاده‌ای كه در هماهنگ‌كردن صوت با آيات قرآنی داشت، «سيد اذان‌گويان» به شمار می‌رفت و تعداد زیادی از مردم بعد از شنيدن اذان شيخ محمد رفعت اسلام آوردند.
شيخ محمد رفعت زندگی زاهدانه و باعزتی داشت و حتی درخواست راديوی غيردولتی مصر مبنی بر پخش صوت تلاوتش را نپذيرفت زيرا معتقد بود كه ترانه‌های نامناسبی از این رسانه پخش می‌شود که با بركات و تعاليم آيات قرآن تناسب ندارد.

گرفتگی نفس بیماری و مشکلی بود که شیخ رفعت در سال‌های پایانی عمرش بدان دچار و این اتفاق سبب شد که هنگام تلاوت با مشکل بربخورد. تنگی نفس در هنگام تلاوت در یکی از مساجد مصر اتفاق تلخی بود که سبب گریه حضار شد زیرا او تلاش می‌کرد تلاوتش را ادامه دهد اما نتوانست و از جایگاه با ناراحتی پایین آمد و همه مردم با دیدن این صحنه گریستند.

پس از آن شیخ دیگر قادر به تلاوت نبود.

محمد رفعت، قاری نامدار جهان اسلام در چنین روزی 9 می ۱۹۵۰ میلادی(برابر با امروز، 19 اردیبهشت) درست در روز میلادش در سن ۶۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و امروز با وجود گذشت 72 سال از درگذشت این قاری نامدار هنوز هم از وی به عنوان یکی از ستارگان آسمان تلاوت جهان اسلام نام برده می‌شود.

انتهای پیام
captcha