هیئات نسبت به رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی ورود کنند
کد خبر: 4055956
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
حجت‌الاسلام مجید باباخانی:

هیئات نسبت به رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی ورود کنند

مدیر سازمان هیئت‌ها و تشکل‌های دینی کشور با بیان اینکه هیئت‌ها باید به حوزه حل مشکلات مردم ورود کنند، اظهار کرد: اگر هیئت‌ها حتی از بخشی از ظرفیت‌های خود استفاده کنند، می‌توانند بسیاری از مشکلات فرهنگی اجتماعی جامعه را حل کنند.

حجت الاسلام باباخانیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اختتامیه مهرواره ملی هوای نو امروز، ۲۰ اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام مجید باباخانی، مدیر سازمان هیئت‌ها و تشکل‌های دینی کشور و وحید ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو در محل حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، حجت‌الاسلام‌ باباخانی طی سخنانی اظهار کرد: نکته مهمی که طی سال‌های اخیر در سازمان‌ تبلیغات اسلامی دنبال می‌شود، نگاه به ظرفیت‌های فرهنگی است. مجموعه هیئت مبتنی بر نیروی انسانی، تشکیلات معرفت و هنر است؛ معجونی که در کنار هم ظرفیت بزرگی به وجود آورده و اگر هیئت‌ها از این ظرفیت استفاده کنند، اتفاقات بزرگی رقم می‌خورد.

وی افزود: بخشی از این ظرفیت‌ها در حوزه تربیت نوجوانان و نسل‌ها دنبال می‌شود اگرچه هیئت‌ها از محفل معنوی مبتنی بر توسل به اهل بیت(ع) برمی‌خیزد، اما می‌تواند آبشخور بسیاری از اقدامات فرهنگی و اجتماعی باشد؛ به شرط اینکه هیئت به میتینگ‌سیاسی و کنسرت و رویداد تبدیل نشود و از همه ظرفیت‌های معنوی آن به شکل صحیح استفاده شود.

باباخانی با بیان اینکه هیئت‌ها یکی از عوامل ایجاد انقلاب اسلامی بودند، اظهار کرد: هیئت‌ها از ظرفیت خود استفاده کرده و با پیوند با مرجعیت دینی و کمک به حل مشکلات مردم زمینه‌ای ایجاد کردند تا انقلاب اسلامی ایجاد شود. هیئت‌ها باید از ظرفیت خود به خوبی استفاده کنند و به حوزه حل مشکلات مردم ورود کنند. اگر هیئت‌ها حتی از بخشی از ظرفیت‌های خود نیز استفاده کنند، می‌توانند بسیاری از مشکلات فرهنگی اجتماعی جامعه را حل کنند.

وی‌ بیان کرد: آنچه در مهرواره هوای نو دنبال می‌کنیم این است که هیئت می‌تواند برای کل سال و زندگی برنامه داشته باشد و به حل مشکلات اجتماعی به خوبی کمک کند. امیدواریم در هوای نو نفسی تازه کنیم و بتوانیم از ظرفیت هیئت‌ها به خوبی بهره‌مند شویم.

در ادامه وحید ملتجی، دبیر مهرواره «هوای نو» نیز طی سخنانی بیان کرد: هوای نو دو هدف اصلی دارد.‌ اولین هدف مهرواره کمک به هیئت‌ها برای بلند شدن افق نگاه آن‌ها به منظور دیدن جامعه پیرامون خود است. البته در سال اول برگزاری مهرواره به این هدف نرسیدیم و سعی داریم تا در چارچوب بیانیه گام دوم‌ انقلاب به مسئله هیئت بنگریم‌، یعنی هیئت‌های مذهبی در سال ۱۴۴۰ به چه صورت خواهند بود. مسئله مهم این است که هیئت‌ها چه حرفی در داخل و حوزه بین‌الملل دارد.

وی افزود: هدف دوم مهرواره این است که نگاه جامعه به هیئت‌ها را تغییر دهد. امروز بخش عمده نگاه جامعه به هیئت دهه محرم و برخی مناسبت‌های سال است. مهرواره به دنبال این است که کل جامعه بتواند از هیئت در تمامی ایام سال و نه فقط ایام محرم استفاده کند. البته در سال اول برگزاری جشنواره به دنبال طرح مسئله هستیم و باید کاری کنیم‌ تا با کمک هیئتی‌ها و مردم دیدگاه جامعه به مقوله هیئت تغییر کند.

ملتجی با بیان اینکه به دنبال رقابت بین هیئت‌ها نیستیم، گفت: تمامی هیئت‌های کوچک و بزرگ با هر تعداد مخاطب در مهرواره حضور دارند و می‌توانند شرکت کنند. امروز بیش از ۱۰۰‌ نفر داور ۳۲ رشته مهرواره را داوری می‌کنند. نماد مهرواره درخت بوده و تندیس آن نیز درخت زرین خواهد بود. دلیل انتخاب درخت این است که عرصه فرهنگ و کشت و کار به لحاظ مفهومی خیلی به یکدیگر نزدیک هستند.

ملتجی گفت: امروز یکی از مهمترین عرصه‌های تربیت، هیئت است. هیئت‌ها هوای فرهنگی جامعه را در مناطق مختلف تصفیه می‌کنند. تلاش داریم که هوای نو، بزرگترین رویداد مربوط به هیئت در کشور باشد. همچنین، مراسم اختتامیه مهرواره هوای نو نیز روز ۲۴ اردیبهشت‌ماه برگزار و در این مراسم از برگزیدگان مهرواره تجلیل می‌شود.

دبیر مهرواره هوای نو ادامه داد: طی سال‌های آتی تعداد رشته‌های مهرواره افزایش پیدا خواهد کرد. اعتقاد داریم که فعالیت فرهنگی آرام آرام رشد می‌کند و مهرواره نیز به همین صورت توسعه می‌یابد.

وی گفت: آمار ثبت‌نام‌ در سه رشته ۲۹۲۸۰ نفر و تعداد نفرات حاضر در رشته ستایشگران نیز ۲۲۸۵ نفر است. در حوزه کتاب هیئت ۶۳۵ کتاب و در بخش هیئت نیز ۴۵۷۹ هیئت شرکت کردند. البته برخی هیئت‌ها در چند بخش حضور پیدا کردند. در بخش هیئت خوزستان ستایشگران اردبیل کتاب هیئت مازندران بیشترین شرکت کننده را داشتند. همچنین، اردبیل بیشترین آمار ثبت نام کنندگان‌ در مهرواره را دارا بوده است.

ملتجی تصریح کرد: اتفاقی که رخ داده است این است که هیئت‌های داوری کمتر سلیقه‌ای به داوری پرداخته و داوری ایشان براساس شاخص‌های در نظر گرفته شده انجام شده است. همچنین در کنار مراسم اختتامیه نشست‌هایی با موضوع گفت‌و‌گو و مطالبه‌گری از مسئولان‌ نظام با حضور ۸۰ تشکل و هیئت شاخص کشور‌‌ برگزار می‌شود. این‌نشست‌ها با حضور جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما، ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، زاکانی، شهردار تهران، فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و اسماعیلی، وزیر ارشاد برگزار خواهد شد.

دبیر مهرواره هوای نو اظهار کرد: شکل گرفتن‌ هیئت براساس دغدغه‌های اجتماع است. بنابراین، هیئت‌ها باید در رخدادهای مختلف جامعه تأثیرگذار باشند.

انتهای پیام
captcha