ارز ترجیحی تولید ملی را نابود می‌کند
کد خبر: 4056610
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲

ارز ترجیحی تولید ملی را نابود می‌کند

استاندار یزد با اشاره به اینکه ارز ترجیحی در واقع نابودکردن تولید داخل است، گفت: در طرح جدید اقتصادی، یارانه به صورت عادلانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد و دلال‌ها حذف می‌شوند.

مهران فاطمی، استاندار یزد به گزارش ایکنا از یزد، مهران فاطمی، استاندار یزد، روز گذشته، 22 اردیبهشت ماه در گردهمایی روحانیون استان یزد، طرح کنونی یارانه‌ها را مهمترین بحث در جامعه مطرح و اظهار کرد: روحانیت برای جلوگیری از نگرانی در بین مردم در تبیین، روشنگری و شفاف‌سازی این طرح به دولت کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد بدون تورم و اقتصاد بدون فقر دو رویکرد اصلی این نقشه و سند راه اقتصادی کشور است و خوشبختانه مورد تأیید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است، گفت: حذفی برای ارز ترجیحی در کار نیست بلکه برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها دنبال می‌شود.

استاندار یزد با اشاره به اینکه ارز ترجیحی در واقع نابودکردن تولید داخل است، گفت: حمایت از کالای خارجی و اختصاص ارز به آنها، استفاده بیشتر افراد ثروتمند از یارانه‌ها و همچنین کاهش مصرف کالاها در دهک‌های پایین از معایب روش قبلی بوده که قیمت‌ها و تورم را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. 

فاطمی گفت: در همه جای دنیا، یارانه به تولیدکننده، مصرف کننده یا زنجیره ای که این دو را به هم وصل می‌کند، تعلق می‌گیرد و دلال‌ها هیچ منفعتی از یارانه‌ها نصیبشان نمی‌شود اما در کشور ما، اکثر این یارانه‌ها به دلال‌ها و افراد سودجو تعلق می‌گیرد که با اجرای این طرح تا حدود زیادی دست آنها از دسترسی به یارانه‌ها قطع می‌شود.

وی ادامه داد: از دو ماه آینده، در این طرح، مبلغ مشخصی برای هر نفر، به صورت کالابرگ در اختیار سرپرست خانوار قرار خواهد گرفت و دیگر واریز نقدی نخواهیم داشت.

استاندار یزد در ادامه به موضوع قاچاق اشاره کرد و گفت: بیش از 5000 کیلومتر مرز خاکی و چند صد کیلومتر مرز آبی در کشور وجود دارد که در صورت عدم اجرای این طرح در کشور، دلال‌ها و قاچاقچی‌ها، تولیدات کشور را به آن طرف مرزها هدایت می‌کردند و این کار، ورشکستگی اقتصاد کشور در آینده را رقم می‌زد.

وی خشکسالی، جنگ روسیه و اوکراین جزو مسائل اقتصادی تأثیرگذار توصیف کرد و اظهار کرد: دولت سیزدهم به صورت صادقانه، شجاعانه، کارشناسانه و با قدرت به موضوع مردمی کردن یارانه‌‌ها ورود کرده تا ریل‌های اقتصاد در مسیر صحیح قرار گیرد.

استاندار یزد تأکید کرد: طبق برنامه‌ ریزی‌هایی که صورت گرفته، کالا‌ها به وفور در بازار برای دسترسی مردم یافت می‌شود و در این خصوص با افراد محتکر به شدت برخورد خواهیم کرد. البته این طرح در یکی، دو ماه آینده با فراز و فرود‌هایی همراه بوده که به دنبال آن به همه اعتراض‌ها رسیدگی خواهد شد.

یادآور می‌شود در پایان این نشست، استاندار یزد به سؤالات تعدادی از روحانیون درباره این طرح پاسخ داد.

انتهای پیام
captcha