ثمره مردمی‌سازی یارانه‌ها به همه آحاد جامعه می‌رسد
کد خبر: 4056712
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۶

ثمره مردمی‌سازی یارانه‌ها به همه آحاد جامعه می‌رسد

استاندار یزد گفت: ثمره مردمی‌سازی یارانه‌ها به همه آحاد جامعه خواهد رسید و از همه اقشار مختلف درخواست داریم همچنان همراهی داشته باشند و در قالب این طرح یارانه‌ها به خودمردم اختصاص می‌یابد.

ثمره مردمی‌سازی یارانه‌ها به همه آحاد جامعه می‌رسدبه گزارش ایکنا از یزد، مهران فاطمی، استاندار یزد، 23 اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مسئله امروز اقتصادی کشور که در دست اقدام است، مردمی سازی و عادلانه کردن یارانه ها است و در ادبیات رسانه ای عمدتاً از عنوان حذف ارز ترجیحی استفاده می شد که این عنوان چندان صحیحی نیست چون عملاً حذفی قرار نیست صورت گیرد که یارانه ها در دنیا یا به تولید کننده، یا مصرف کننده یا در طول زنجیره اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست به وارد کننده یا دلال یارانه پرداخت شود ولی این اتفاقی است که در کشور ما چند سالی  در حال رقم خوردن بود و اکنون به جای اینکه یارانه در ابتدای زنجیره پرداخت شود، به مصرف کننده یعنی مردم تخصیص می یابد و حذف ارز ترجیحی معنا ندارد، در واقع نه تنها مقداری یارانه ای که پرداخت می شود کم نشده بلکه بیشتر هم شده است.

فاطمی افزود: در سال 97 برای 25 قلم کالای اساسی برای اینکه مقدا ر تمام شده برای مصرف کننده متعارف باشد و کالاهای وارداتی بود ارز ترجیحی اختصاص داده شد و انتظار بود که قیمت ها تعدیل شود.

استاندار یزد گفت: دولت برای اینکه این کار را انجام دهد بین 9 تا 11 میلیارد دلار را اختصاص داده و 17 مورد از این کالاهای اساسی کنار گذاشته شد و 8 مورد از جمله نهاده‌های دامی، دانه های خوراکی و....، در نهایت تجهیزات پزشکی و مسئله دارو باقی ماند.

وی ادامه داد: درخواست دستگاه های ذی ربط در سال 1400 از 9 میلیارد دلار به 18 میلیار دلار رسید و لذا اگر با همین روند واردات کالاها انجام میشد، 18 میلیارد دلار نیاز ارزی را می طلبید و همچنین برای سال 1401 همین روند ادامه پیدا کند بین 20 میلیارد دلار تا 30 میلیارد دلار تامین ارز می شد.

فاطمی افزود: تامین منابع دولتی عمدتاً یا از محل فروش نفت و گاز و یا وصول مالیات تأمین می شود و وصولی که از فروش نفت صورت می گیرد، 26 میلیارد دلار بوده و از این مبلغ 20 درصد همان ابتدا کسر و در صندوق توسعه ملی اختصاص می یابد و سه درصد سهم مناطق محروم، بخشی هم سهم شرکت ملی نفت می شود و تنها 62 و نیم درصد برای دولت باقی می ماند و این مبلغ برای تامین کالاهای اساسی کفایت نمی کند.

استاندار یزد گفت: اینکه ارز ترجیحی کشور دو برابر شد، یکی از این عوامل این بود که با استمرار بیماری کرونا نیاز به دارو و تجهیزات پزشکی افزایش یافت و بحث خشکسالی های جهانی نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در این زمینه بود. موضوع بعدی که در این زمینه مهم بود، جنگ اوکراین و روسیه باعث گرانی و جمع آوری کالاهای اساسی شد. لذا الزام عقلایی و عقلانی ایجاب می کرد فکری اساسی برداشته شود و در کنار آن نیز الزامات قانونی نیز وجود داشت.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح سه دهک پایین جامعه 400 هزار تومان و دهک های بعدی 300 هزار تومان دریافت کردند و  افرادی که از یارانه برخوردار نشدند، به دو دسته تقسیم می شوند که دسته اول سه زیرگروه را شامل می شود، کسانی که ازدواج کردند یا طلاق گرفتند، کسانی که اصلاً ثبت نام نکردند، متولدان سال 99 به بعد نیز که اکنون بلاتکلیف هستند. این هفته سامانه هدفمندی یارانه ها باز خواهد شد و این افراد می توانند درخواست خود را ثبت تا مورد بررسی قرار گیرد و ان شاءالله یارانه آنها واریز خواهد شد، دولت در این زمینه نگاه ویژه ای دارد و قطعا اعتراضات با نگاه منعطف و غیرقابل سختگیرانه مورد بررسی  قرار خواهد گرفت.

فاطمی افزود: دسته دوم کسانی هستند که یارانه دریافت می کردند اما انصراف دادند، یا کسانی هستند که یارانه می گرفتند و انصراف ندادند اما یارانه جدید به آنها تعلق نگرفته و یارانه آنها قطع شده، یا افرادی هستند که یارانه آنها قطع نشده و خود را جزو سه دهک اول می دانند و در این زمینه اعتراض دارند، اکنون سامانه حمایت معیشتی قابل دسترس و افراد می توانند مراجعه و درخواست را ثبت داده تا بررسی شود و در صورتی که مشمول باشند اطلاعات اصلاح می شود.

استاندار یزد با اشاره به اینکه به لحاظ وفور کالا نیز مشکلی وجود ندارد بیان کرد: تمایل مردم به دلیل تفاوت قیمت گذشته و قیمت جدید باعث شد تقاضا افزایش یابد. مابه التفاوت یارانه ها در سال های گذشته و اکنون با توجه به اینکه به صورت نقدی بود، در طول سال های متمادی ارزش آن کم می شد ولی اکنون غیر از دو ماه اول هزینه کمک معیشت کالابرگ الکترونیکی در نظر گرفته می شود و خرید اعتباری مدنظر است.

وی با اشاره به اینکه یارانه نان و دارو همه ملت ایران را شامل می شود گفت: در این زمینه نیز یارانه به نانوا داده می شود و همچنین بحث دارو نیز بیمه ها پوشش لازم را خواهند داد و لذا دولت در این موضوعات یارانه را به آن بخش ها اختصاص می دهد.

فاطمی با اشاره به اینکه خوشبختانه ناظران نیز در بخش های مختلف ورود کرده اند در پاسخ به سوال ایکنا در زمینه خلأ وجود ناظران در روزهای اخیر و آشفته بازاری که در این روزها به وجود آمد گفت: حضور بازرسان به صورت نامحسوس بوده و 600 نفر از جهادکشاورزی، صمت و بسیج اصناف تجمیع شده تا بتوانیم از توان آنها استفاده کنیم و تشدید نظارت‌ها را خواهیم داشت.

انتهای پیام
captcha