پیش‌بینی افزایش مخاطبان سنت «اقراء»
کد خبر: 4057210
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱

پیش‌بینی افزایش مخاطبان سنت «اقراء»

مرحله دوم اجرای طرح توسعه اقراء، تمرکز بر روی روایت حفص از عاصم از طرق شاطبیه و روضة المعدل خواهد بود.

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به روند طرح سنت اقراء گفت: این طرح یکی از سنت‌های رایج تعلیم و تعلم قرآن از صدر اسلام تاکنون بوده است که در این روش، قاری با قرائت یک دوره کامل نزد استاد و شیخ قرائت (مُقری)، نحوه تلفظ و ادای دقیق حروف و کلمات قرآن را فرا می‌گیرد تا الفاظ قرآن با دقت و امانت، نسل به نسل و سینه به سینه حفظ شده و به صورت شفاهی منتقل شود. با این شیوه، سلسله اسناد قرائت که نهایتاً به قرائت پیامبر اکرم(ص) می‌رسد، حفظ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نهادینه‌کردن و ترویج رسمی این سنت حسنه در جمهوری اسلامی ایران، از سال ١٣٩۵ در دستور کار شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم قرار دارد، افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده، به زودی دوره‌های تخصصی اقراء در سراسر کشور توسعه خواهد یافت. بر همین اساس ثبت‌نام در مرحله دوم طرح توسعه سنت اقراء، از پانزدهم فروردین‌ماه سال جاری از طریق سامانه جامع اقراء آغاز شده و تا دهم اردیبهشت ادامه دارد.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه براساس روالی که از گذشته تعریف شده، فرایند ثبت‌نام و ارسال فایل تلاوت، ارزیابی اولیه، تعیین و معرفی مقری به متقاضی، برگزاری جلسات اقراء، ارزیابی نهایی و صدور اجازه‌نامه تا پایان شهریور سال ۱۴۰۱ به طول خواهد انجامید، گفت: متعاقبا فراخوانی که در اسفندماه سال گذشته از سوی شورای عالی قرآن صادر شد، ۱۹۰ نفر از قاریان و حافظان از استان‌های مختلف در این طرح ثبت نام کردند.

پیش‌بینی افزایش مخاطبان سنت «اقراء»

وی ادامه داد: از مجموع تعداد ثبت‌نام‌کنندگان بیش از ۱۳۰ نفر با ارسال فایل تلاوت موفق به تکمیل قطعی فرایند ثبت‌نام شده‌اند که نتیجه ارزیابی تلاوت این افراد به زودی اعلام خواهد شد. البته ارزیابی تعدادی از متقاضیان اعلام شده و ارزیابی تلاوت سایرین هم ظرف چند روز آینده انجام خواهد شد.

میرزاجانی تصریح کرد: مخاطبان اصلی سنت اقراء، عامه مردم هستند و هدف از آن نهادینه‌شدن فرهنگ دوره‌خوانی و ختم قرآن کریم بین آحاد جامعه است لکن جهت تامین کادر آموزشی متخصص در این حوزه برای بسط و گسترش آن در سراسر کشور، در حال حاضر اولویت شرکت در دوره‌های اقراء با استادان، قاریان، حافظان و مرتلان ممتاز کشور است.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در مرحله دوم طرح توسعه اقراء، تمرکز کار روی روایت حفص از عاصم از طرق شاطبیه و روضة‌المعدل است. همچنین اولویت برگزاری این دوره‌ها به صورت حضوری است، اما در صورت موانعی مانند محدودیت‌های بهداشتی یا بعد مسافت قاری و مقری، اقراء به صورت مجازی انجام می‌شود.

وی گفت: با اقداماتی که طی سال‌های اخیر در شورای عالی قرآن انجام شده، تاکنون حدود 200  نفر موفق شدند این دوره تخصصی را طی کنند و پیش‌بینی می‌شود این تعداد در آینده نه چندان دور به حدود یک هزار نفر برسد.

میرزاجانی با اشاره به اینکه شورای عالی قرآن همان‌طور که پیشتر هم اعلام کرده بود آماده همکاری با نهاد‌ها و تشکل‌های قرآنی دولتی و مردمی در اجرای این طرح مهم قرآنی است، گفت: در این زمینه اخیرا مذاکراتی با برخی نهاد‌ها برای اجرای طرح‌های مشترک انجام شده است.

انتهای پیام
captcha