افتتاح دومین باغ فرهنگ کشور در دامغان
کد خبر: 4058126
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶

افتتاح دومین باغ فرهنگ کشور در دامغان

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران از پلاک‌کوبی و افتتاح باغ کیانپور دامغان به عنوان دومین باغ فرهنگ کشور خبر داد.

افتتاح دومین باغ فرهنگ کشور در دامغان

به گزارش ایکنا از سمنان، حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، عصر روز گذشته، 28 اردیبهشت در آیین افتتاح دومین باغ فرهنگ کشور در دامغان از افتتاح باغ کیانپور دامغان به عنوان دومین باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو کشور در دامغان خبر داد.

وی با بیان اینکه کمیسیون ملی یونسکوی ایران همواره خود را پاسدار هویت ملی این سرزمین می‌داند و از تمام عناصری که می‌توانند یادآور فرهنگ و تمدن ایران سربلند اسلامی باشد، استفاده می‌کند اظهار کرد: این باغ ایرانی به همت بخش خصوصی، شهرداری و شورای شهر افتتاح شده و پس از باغ فرهنگ شهر کرج، باغ کیانپور به عنوان دومین باغ فرهنگ با نشان یونسکو افتتاح شد. 

ایوبی ادامه داد: در شهر دامغان اراده مردمی بخش خصوصی وجود دارد و مدیران عرصه شهرداری و مدیریت شهری نیز با ذوق و علاقه این فعالیت‌ها را دنبال می‌کنند که قابل ستایش است.

به گفته وی در صورتی که باغ فرهنگ دامغان براساس مفاهیم مورد نظر یونسکو ساخته شود و نشان باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکوی ایران را هم داشته باشد می‌توان در زمینه ثبت یونسکو جهانی آن تلاش کرد که با توجه به دارا بودن نشان باغ فرهنگ یونسکو، می‌توانیم با جدیت این امر را دنبال کنیم. 

ایوبی با اشاره به اینکه باغ ایرانی، یک مفهوم دیرپای کهن شناخته شده و ثبت جهانی شدن است که فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را نشان می‌دهد متذکر شد: جهان ما را به نام باغ ایرانی می‌شناسد و امروز افرادی هستند که براساس معیارها، مفاهیم باغ ایرانی را زنده کردند. 

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با تأکید بر اینکه مجموعه باغ ایرانی دامغان متناسب با تاریخ کهن این شهر ساخته شده گفت: این باغ با جلوه‌ای از قدمت تاریخ دامغان، معماری، نوع سازه و فضای سبز ایجاد شده به صورت سنتی و برگرفته از باغ‌های تاریخی ایجاد شده است. 

یادآور می‌شود باغ ایرانی دامغان به عنوان یکی از طرح‌های عظیم فرهنگی در شهرستان و بی‌نظیر در استان سمنان با مشارکت خیر دامغانی، علی‌اکبر کیانپور در مساحت ۱۸.۵ هکتاری از مجموعه ۴۰ هکتاری پارک دانشجوی دامغان ایجاد شده است. 

این باغ فرهنگ شامل میدان مفاخر، ساختمان کوشکی مطابق با معماری باغ‌های ایرانی و مسیر مفرح پیاده‌روی، ایجاد شده و در مرکز میدان مفاخر این باغ، مجسمه منوچهری دامغانی طبیعت سرای بزرگ ایران‌زمین ایجاد گردیده‌ است.

انتهای پیام
captcha