نوجوان امروز با نصیحت میانه خوبی ندارد
کد خبر: 4058952
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱

نوجوان امروز با نصیحت میانه خوبی ندارد

مربی برتر تبلیغ طرح تبلیغ چهره به چهره با بیان اینکه نوجوان امروز با نصیحت میانه خوبی ندارد، گفت: نوجوان امروز ما تک بعدی نیست، بنابراین مربی قرآن باید در تمام زمینه‌ها مطالعه و سواد رسانه‌ای و علمی بالایی داشته باشد تا بتواند با نوجوان ارتباط برقرار کند.

شهروزه راشدیدهمین گردهمایی آموزشی، توجیهی مربیان طرح فرهنگی، تربیتی چهره به چهره و چکامه سراسر کشور پایان هفته گذشته در مشهد برگزار شد و طی آن شهروزه راشدی، مربی قرآن خوزستان از شهرستان رامشیر به عنوان برترین مربی طرح چهره به چهره در کشور تقدیر شد.

طرح تبلیغ چهره به چهره از سال ۱۳۸۰ با پیشنهاد حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی به محضر مقام معظم رهبری کلید خورد و موضوع آن تشکیل حلقه‌های تربیتی ویژه نوجوانان است. 

شهروزه راشدی، مربی برتر تبلیغ طرح چهره به چهره در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره حضور خود در این طرح گفت: حدود ده، یازده سال است که مربی این طرح هستم. گرچه در این طرح، منابعی در حوزه احکام و تفسیر در اختیار مربیان قرار می‌گیرد، اما منبعی برای روش تدریس وجود ندارد و مربی بر اساس تجربه و علم خود باید وارد کار شود. همیشه پیش از آغاز حلقات، به این فکر می‎کنم که چه طور می‌شود یک موضوع را برای نوجوان یازده ساله بیان کرد.

در طرح چهره به چهره، همیشه به دنبال شکار لحظه‌ها و موقعیت‌های مناسب برای ارتباط با نوجوانان هستم. در این طرح سراغ نوجوانانی می‎روم که خانواده‌های آنها اعتقادات دینی ندارند، چون بقیه نوجوانان خودشان به سراغ ما می‌‎آیند و سوالات خود را می‌پرسند. به عنوان یک مدرس قرآن در مدارس حضور پیدا می‌کردم، اما هرگز فعالیت خود را در حلقه‌های تربیتی با آموزش مستقیم آغاز نکردم، بلکه در این حلقه‌ها با دانش آموزان گفت‌وگو و شوخی می‌کردیم و درباره آینده و علاقه‌مندی‌هایشان صحبت می‌کردیم و در مواقعی که نیاز بود، به طور علمی درباره یک موضوع مثلا اثرات نماز، وضو و ... حرف می‎زدم.

دارالقرآنی داریم که زیر نظر آموزش و پروش رامشیر جلسات مستمری برگزار می‌کند، گاهی دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به مباحث می‌شوند برای طرح پرسش یا مشاوره به دارالقرآن می‌آیند. 99 درصد نوجوانانی که با آنها در ارتباط بودم فکر می‌کنند انسان‌های مذهبی افرادی بداخلاق و غیر قابل اعتماد و تافته جدا بافته‌ای هستند. گام اول در ارتباط با نوجوان اعتمادسازی است.

نوجوان میانه خوبی با نصیحت و آموزش مستقیم ندارد. یک دلیل این موضوع به غرور نوجوان بر می‌گردد. بهترین نوع آموزش، آموزش غیر مستقیم است. نوجوانان طیف مختلفی از سؤالات و ابهامات را دارند، اما مهم‌ترین سؤالشان این است که خدا به ما نیازی ندارد، چرا باید برای او کاری انجام دهیم؟ مثلاً می‌گویند خدا به نماز ما احتیاج ندارد. من به آنها می‌گویم خورشید هم به ما نیاز ندارد، اما ما هر روز از نور خورشید استفاده می‌کنیم، چراغ به ما نیاز ندارد، اما چرا ما در خانه خود از چراغ استفاده می‌کنیم؟ 

نوجوان امروز ما تک‌بعدی نیست، بنابراین مربی قرآن باید در تمام زمینه‌ها مطالعه داشته باشد و سواد رسانه‌ای و علمی بالایی داشته باشد تا بتواند با نوجوان ارتباط برقرار کند.  با وجود اینکه مخاطبان من دختران نوجوان هستند، گاهی پسران نوجوان و حتی گروه‌های سنی دانشجو به من مراجعه می‌کنند و سؤالات خود را مطرح می‌کنند. بازخورد خوبی تاکنون از این حلقه‌ها دریافت کرده‌ام و برخی از اعضای این حلقه‌ها الان معلم شده و همکارم هستند و برخی نیز در سطوح خوبی از جامعه فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha