تلفیق میراث ملموس و فرهنگ غنی در هورامان
کد خبر: 4058961
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵

تلفیق میراث ملموس و فرهنگ غنی در هورامان

استاندار کردستان تلفیق میراث ملموس هورامان و فرهنگ بالا و غنی مردم ساکن در منطقه را بی‌نظیر دانست و گفت: باید از این ظرفیت در راستای کمک به توسعه منطقه بهره‌برداری شود.

اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان، شامگاه گذشته، یکم خردادماه در مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی پایگاه منظر فرهنگی هورامان که با حضور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شماری از مدیران دو استان کردستان و کرمانشاه به همراه نماینده یونسکو در ایران برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته میراث فرهنگی به ویژه روز جهانی موزه، از متولیان برگزاری این برنامه و مراسم به صورت ویژه تقدیر و اظهار کرد: منطقه هورامان به دلیل ویژگی‌ها و زیبایی‌های منحصر به فرد به عنوان یک میراث جهانی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه همه ما وظیفه داریم در راستای حفظ این میراث ارزشمند تلاش کنيم، افزود: میراث ملموس هورامان در تلفیق با یک میراث و گنجینه ناملموس ارزش صدچندان پیدا کرده است که آن روحیات، شخصیت و فرهنگ والای مردم ساکن در این منطقه است.

استاندار کردستان این غنای بالای فرهنگی مردم ساکن در منطقه را یک ظرفیت مهم دانست و بیان کرد: این فرهنگ بالای مردم ساکن در منطقه کُردی امروز در قالب منظر فرهنگی در دو استان کردستان و کرمانشاه یک میراث ارزشمند برای همه بشریت به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: همه کسانی که به منطقه هورامان مسافرت کرده و با مردم ساکن در این خطه ارتباط برقرار کرده‌اند می‌دانند که مهم‌تر از همه مواهب طبیعی و نعمت‌های بی نظیر خداوندی، فرهنگ غنی مردم ساکن در این دیار است که رنگ و بویی دیگری به اورامانات بخشیده است.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه امیدوارم در سایه برنامه‌ریزی خوب و ارتباط و تعامل مناسب بین مجموعه وزارت میراث فرهنگی و دو استان کردستان و کرمانشاه، بتوانیم از این ظرفیت بسیار مهم به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری کنیم، بیان کرد: بهره‌مندی از ظرفیت ایجاد شده برای رونق اقتصادی منطقه یکی از مسائل مهمی است که ما در کردستان به این مهم توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

وی به دیگر ظرفیت مهم استان کردستان برای ثبت جهانی اشاره و بیان کرد: امیدوارم که بعد از ثبت جهانی منظر فرهنگی و تاریخی هورامان، غار قدیمی کرفتو یکی دیگر از ظرفیت‌‌ها و قابلیت‌های مهم استان کردستان برای ثبت در میراث جهانی در دستور کار قرار گیرد.

استاندار کردستان با اشاره به ویژگی‌های مهم غار کرفتو، یادآور شد: غار کرفتو با قدمتی بیش از دو هزار و ۵۰۰ سال ظرفیت و استعداد بی‌نظیری در کردستان است و با توجه به مطالعات انجام شده امیدواریم که زمینه برای ثبت جهانی آن نیز فراهم شود.

گفتنی است؛ در جریان برگزاری این مراسم که نمایندگان مردم استان‌های کردستان، کرمانشاه و قزوین، مدیران و مسئولان استانی و کشوری نیز حضور داشتند لوح‌های ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران و منظر فرهنگی هورامان / اورامانات رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha