توصیه قرآنی رئیس جمهور مصر برای مواجهه با بحران تأمین گندم
کد خبر: 4059038
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳

توصیه قرآنی رئیس جمهور مصر برای مواجهه با بحران تأمین گندم

رئیس جمهور مصر از مسئولان کشورش خواست به منظور کمک به حل بحران گندم و دیگر غلات الگوی انبار گندم حضرت یوسف(ع) را مبنا قرار داده و به پرونده انبار گندم اهمیت دهند.

به گزارش ایکنا به نقل از القدس العربی، نگرانی‌هایی که درباره ناامنی غذایی و گرسنگی در سراسر جهان و افزایش بیش از 60 درصدی قیمت گندم طی یک ماهه اخیر ایجاد شده است، دولت مصر هم که یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گندم در سراسر جهان خوانده می‌شود به راهکارهایی برای تعامل با این بحران متوسل شده است.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، مدیریت پرونده ذخیره گندم را به روشی که در ایام حضرت یوسف(ع) دنبال می‌شد، با نگه داشتن گندم در خوشه‌ها پیشنهاد کرد که اشاره به آیه 47  سوره مبارکه یوسف دارد. آنجا که می‌فرماید: «قَالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِينَ دَأَبًا فَمَا حَصَدتُّمْ فَذَرُوهُ فِى سُنۢبُلِهِۦٓ إِلَّا قَلِيلًا مِّمَّا تَأْكُلُونَ: هفت سال با جدیّت زراعت می‌کنید؛ و آنچه را درو کردید، جز کمی که می‌خورید، در خوشه‌های خود باقی بگذارید (و ذخیره نمایید).»

این موضوع را السیسی در سخنرانی خود هنگام افتتاح پروژه آینده مصر برای تولید کشاورزی بیان داشت که دیروز شنبه و به دلیل چالش‌هایی که مصر با بالا رفتن قیمت بالای غلات و نوسانات عرضه به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، روبه‌روست، برگزار کرده است.

او با بیان اینکه صادرکنندگان در کشورهای روسیه و اوکراین به دلیل ادامه جنگ متضرر شدند، خاطرنشان کرد: امسال سال سختی برای مصر از نظر به دست آوردن ذخایر غلات به میزان کافی بود.

السیسی در این مراسم گفت: «به دوران حضرت یوسف(ع) برمی‌گردیم، چرا گندم در خوشه‌هایش نگه‌داری می‌شد؟ زیرا اگر گندم را درو کرده و دانه‌ها را از خوشه جدا کنند در عرض 3-4 سال خراب می‌شود.

اظهارات رئیس جمهور مصر به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت این کشور برای جستجوی راه حل‌هایی در افزایش ذخایر گندم برای دوره‌های طولانی‌تر، بدون تأثیر منفی بر کیفیت آن، و حفظ مقادیر ایمن برای افزایش امنیت غذایی در مصر بیان شد.

مصر با میانگین سالانه 23 میلیون تن گندم یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان گندم در سراسر جهان است که 9 میلیون تن آن تولید داخلی و مابقی از خارج وارد می‌شود.

رئیس جمهور مصر همچنین خواستار خشک کردن ذرت تولید شده در داخل کشور قبل از نگهداری آن در سیلوها شد تا به عنوان بخشی از ابزار برای ایجاد ذخایر غلات حیاتی، طول عمر بیشتری را قبل از مصرف داشته باشد.

السیسی همچنین گفت: حضرت رسول(ص) هم با یارانش سه ماه را در شعب ابیطالب در محاصره بودند و غذا و نوشیدنی از آن‌ها قطع شد تا جایی که برگ درختان را می‌خوردند.

انتهای پیام
captcha