همایش «اندیشه اخلاقی امام خمینی (ره) و رهبری انقلاب اسلامی» برگزار شد
کد خبر: 4062672
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۴

همایش «اندیشه اخلاقی امام خمینی (ره) و رهبری انقلاب اسلامی» برگزار شد

همایش «اندیشه‌ اخلاقی امام خمینی (ره) و رهبری انقلاب اسلامی» با حضور مهمانان خارجی و اساتید و اندیشمندان در دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع) برگزار شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت (ع)، همایش «اندیشه‌ اخلاقی امام خمینی (ره) و رهبری انقلاب اسلامی» با حضور مهمانان خارجی و اساتید و اندیشمندان در این دانشگاه برگزار شد که دانشجویان دکتری دانشگاه مصباح ال‌جی پاکستان مهمانان ویژه این برنامه بودند.

شخصیت امام جهان‌شمول است

در این مراسم، آیت‌الله رمضانی گیلانی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و عضو مجلس خبرگان گفت: درباره امام در ابعاد مختلف باید بحث کرد؛ یک بعد آن جهان‌شمولی امام است. مثلاً شخصیت امام را می‌توان به عنوان یک عارف که نگاهش نسبت به هستی یک نگاه اهل کشف و شهود است، بررسی کرد. از منظر دیگر امام چون حکیم بود نگاه حکیمانه و فیلسوفانه به جهان و انسان و خدا دارد و یک نگاه جامع به انسان به لحاظ فلسفی می‌دهد. همچنین درباره امام به عنوان عالم متخلّق یعنی کسی که خودش متخلق به اخلاق توحیدی و عرفانی است، می‌توان بحث کرد.

وی افزود: از نظر دیگر امام به عنوان یک فقیه و یک مرجع جامع مورد توجه است و با توجه به آشنایی ایشان به جامعه انسانی و اسلامی و اهل بیتی فقه زندگی و فقه حکومتی را تبیین می‌کنند. همچنین شخصیت ایشان به عنوان کسی که ادیب است و خودش اهل شعر عارفانه است، جای بررسی دارد. همچنین به عنوان یک سیاستمدار دینی می‌توان به شخصیت امام خمینی پرداخت.

وی بیان کرد: آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمودند امام رحمت‌الله جمله‌ای بالاتر از جمله آیت‌الله مدرس را به زبان جاری می‌کردند. امام در حقیقت معتقد بودند شریعت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین شریعت ماست؛ همچنین طریقت و حقیقت ما عین سیاست ما است و سیاست ما عین طریقت و حقیقت ما است و این حرف بسیار بلندی است و از این منظر هم شخصیت امام قابل بررسی است.

امام با اخلاق خود جامعه را تربیت کرد

این عضو مجلس خبرگان تصریح کرد: در این جلسه من قصد دارم از منظر اخلاقی به مکتب امام بپردازم و اشاره‌ای هم به مکتب امام خامنه‌ای خواهم داشت. اخلاق آن‌قدر اهمیت دارد که پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: من برای اخلاق مبعوث شدم و آن‌قدر مهم است که یک پیامبر باید متخلق به اخلاق خوب باشد، به همین جهت است که خدای متعال اخلاق پیامبر را می‌ستاید. اگر این اخلاق در رفتار و کردار ما خودش را نشان دهد، قطعاً در رفتار جامعه اثرگذار است و اگر یک رهبر جامعه رهبر اخلاقی باشد، این اخلاق در هر جهت در بدنه جامعه خودش را نشان می‌دهد. اگر رهبر حکیم باشد، این حکمت و فهم خودش را نشان خواهد داد. امام با همین اهداف جامعه را تربیت کرد.

آیت‌الله رمضانی گفت: از اموری که باعث شد جامعه نبوی در آن ۲۳ سال رشد کند، خلق پیامبر(ص) بود که به همه‌کس احترام می‌گذاشت و کسانی که در فرهنگ جاهلی زندگی می‌کردند، با فرهنگ وفاداری عشق و ایثار انس گرفتند و تحول اخلاقی در جامعه پیامبر رخ داد و جامعه به سوی توحید فراخوانده شد.

خطرناک‌ترین اخلاق در سیاست و رسانه

وی در ادامه به سه نوع اخلاق اشاره کرد و گفت: اخلاق افلاطونی و ارسطویی بر چهار پایه حکمت، شجاعت، عفت و عدالت بنا نهاده شده است؛ در همین راستا اخلاق مسیحیت بر همین چهارپایه شکل گرفته و سه اصل دیگر امید، ایمان و نیکوکاری هم به آن اضافه شده است و در مقابل هفت رذیلت اخلاقی غرور، طمع، شهوت، حسادت، شکم‌پرستی، خشم و تنبلی وجود دارد که سرچشمه همه رذیلت‌ها است.

وی بیان کرد: در مقابل این‌ها یک اخلاق در سیاست و قدرت و ثروت امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد که اخلاق ماکیاولی است که به هیچ اخلاقی وفادار نیستند و اخلاق آن‌ها در بی‌اخلاقی و عدم پایبندی به اصول است. این‌ها در سیاست، شاه را فوق قانون می‌دانند و از هر قیدوبندی بری می‌دانند و شاه برای حفظ قدرت می‌تواند هر کاری انجام دهد و از هر ابزاری استفاده کند. در رسانه هم به هیچ اصل اخلاقی پایبند نیستند. اخلاق ماکیاولی برای رسیدن به قدرت و ثروت از هر ابزاری استفاده می‌کنند و این خطرناک‌ترین نوع اخلاق در اقتصاد سیاست و رسانه است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تأکید کرد: اخلاقی که امام خمینی (ره) مبنای زندگی خود قرار داده بودند، بر مقتضای فطرت و گرایش‌های درونی آدمیان است. از گرایش‌های درونی آدم‌ها فضیلت‌خواهی، راستی، امانت‌داری، خدمت به مردم است. همه فضایل اخلاقی در فطرت انسان جای گرفته است و باید شکوفا شود و اگر شکوفا شود انسان به برتری خواهد رسید و چنین انسانی زمینه جامعه اخلاقی را فراهم خواهد کرد.

وی اظهار کرد: فعل اخلاقی از نظر امام بر مبنای فطرت است البته امام خمینی معتقد هستند همه عقاید بر مبنای فطرت هستند، یعنی خداانگاری و خداپرستی بر مبنای فطرت است، چون دین بر مبنای فطرت است. همان‌طور که اگر آدمی در مهلکه‌ای گیر کند، صرفاً به یک حقیقت توجه دارد و آن حقیقت، خدای واحد است.

از منظر امام، اخلاق، اعمال و عقاید همه بر مبنای فطرت است

وی افزود: در حوزه معاد هم امام معتقد بودند که معاد و فرجام آدمی بر اساس فطرت جاودانه انسان است و چون انسان از روح جاودان برخوردار است، می‌خواهد به ابدیت برسد. پس هم اخلاق و هم عقاید در دیدگاه امام بر مبنای فطرت است و مهم‌تر از همه این‌ها اعمال انسان نیز بر مبنای فطرت است و تمام اعمال مانند نماز، روزه، حج و زکات بر مبنای نیاز واقعی انسان قرار گرفته‌اند؛ همچنین امام معتقد بودند جهنم و بهشت هم سه قسمت هستند. بهشت اعمال، بهشت اخلاق و بهشت عقاید و به همین ترتیب جهنم اعمال، جهنم اخلاق و جهنم عقاید. پس از نگاه امام خمینی(ره) هم عقاید، هم اخلاق و هم اعمال در دین بر اساس فطرت است و وقتی می‌گویند دین، فطری است یعنی همه آموزه‌های دینی بر اساس فطرت است. در عرصه اجتماعی نیز مقابله با ظالم بر اساس فطرت است و ظلم را پذیرفتن بر خلاف فطرت.

امام ذخیره خدا در عصر ما بود

آیت‌الله رمضانی گفت: آموزه‌های امام خمینی(ره) برای جامعه ایرانی نیست بلکه برای کل جامعه بشری است. اگر جامعه بشری به دعوت امام توجه کنند، به رشد اخلاقی و انسانی خواهد رسید. وی تنها سیادت را برای ایرانیان به ارمغان نیاورد بلکه امام ذخیره خداوند در این عصر بود. معجزه بزرگی که از او صادر شد، بیداری، مسئولیت‌پذیری و امانت‌داری بود. همچنین ایستادن در مقابل خودکامگان و بازگرداندن عزت‌نفس به مسلمانان بود و در تمام این سال‌ها، امام خامنه‌ای هم بر همین مبنا حرکت کرده‌اند و عزت پذیری و مقابله با خودکامگان را مبنای اخلاق سیاسی خود قرار داده‌اند.

همایش «اندیشه‌ی اخلاقی امام خمینی (ره) و رهبری انقلاب اسلامی» برگزار شد

وی افزود: اگر جامعه بشری در آینده بخواهد از هر جهت رشد کند، باید به هفت توصیه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب توجه کنند که پیشرفت علم، فراگیری اخلاق و معنویت، عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد از جمله آن‌ها است.

آیت‌الله رمضانی اظهار کرد: امام جمله مهمی درباره توجه به همه ابعاد بشری دارند و آن قیام برای خداوند است و همه به تنهایی و جمعی باید برای خدا قیام کنند. قیام تنهایی انسان برای رسیدن به اخلاق توحیدی و معرفتی خداوند است و قیام جمعی برای مقاصد خداوند و هر آنچه مطلوب مقاصد الهی است باید صورت گیرد و آن عدالت به معنای دقیق کلام است که آرزوی همه انبیا الهی بوده است و برای رسیدن به عدالت همه باید هزینه پرداخت کنند.

امت امام، همه مسلمانان جهان بود

وی افزود: امام این تحول و انقلاب را به وجود آورد و همه را دعوت به قیام برای خداوند کرد تا به جایگاه ماندگاری برسیم و به بزرگی واقعی نائل شویم.

این عضو مجلس خبرگان در ادامه با بیان خاطره‌ای از سخنرانی خود در فرانسه درباره امام خمینی(ره)، گفت: در یک سخنرانی برای ۴۰۰ نفر سخنرانی می‌کردم، بعد از پایان جلسه به من گفتند امام تنها مربوط به ایرانی‌ها نبود بلکه امام ذخیره خدا در این زمان برای همه مردم دنیا بود و همه ملت‌های دنیا به امام عشق می‌ورزند.

وی بیان کرد: از جمله ملتی که بسیار به امام عشق می‌ورزند و خود را مقلد امام خمینی(ره) می‌دانند، پاکستانی‌ها هستند که راه و رسم زندگی در عرصه سیاست را از او آموختند. به قول شهید مطهری امت امام فقط ایرانی‌ها نبودند بلکه همه مسلمانان بودند و امام، هم به هدف هم به راهش و هم به امتش ایمان داشت و خود را وقف امت اسلام کرد. انقلاب اسلامی هم در هیچ جای دنیا بدون نام امام خمینی(ره) شناخته شده نیست و امام خامنه‌ای هم همواره ما را به این موضوع توجه می‌دهند.

انتهای پیام
captcha