گرامیداشت زادروز امیرکبیر در روستای هزاوه اراک
کد خبر: 4064040
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷

گرامیداشت زادروز امیرکبیر در روستای هزاوه اراک

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی استان مرکزی با اشاره به زادروز امیرکبیر گفت: به همین مناسبت ویژه‌برنامه‌هایی به مدت سه روز در خانه تاریخی وی در روستای هزاوه برگزار شد.

جشنواره روز هزاوهبه گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان، مدیرکل این اداره در استان، امروز، 23 خرداد در آیین اختتامیه نخستین جشنواره روز «هزاوه»، با اشاره به 21 خرداد، زادروز امیرکبیر و نامگذاری این روز به نام «هزاوه»، گفت: از 21 همین ماه تا امروز برنامه‌های متعدد فرهنگی در خانه تاریخی امیرکبیر برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه امسال برای نخستین‌بار همزمان با سالروز تولد امیرکبیر جشنواره‌ای با عنوان روز هزاوه در خانه پدری، وی برگزار شد، اظهار کرد: روستای تاریخی هزاوه با ۳۰ هکتار وسعت در ۲۰ کیلومتری شمال غربی اراک واقع شده و علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و مذهبی، منزل تاریخی امیرکبیر صدراعظم قاجار و از مفاخر بزرگ ایران نیز در این روستا واقع شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: در این مراسم برنامه‌های متنوعی از جمله هزاوه‌شناسی، شخصیت‌شناسی مفاخر هزاوه، آشنایی با مبانی گردشگری، پاکسازی روستا، موسیقی، نقالی، آشنایی با باغداری و نحوه تهیه فرآورده‌های انگور برگزار شد.

مرزبان افزود: زادگاه و منزل تاریخی میرزاتقی خان امیرکبیر، شخصیت بزرگ و نام‌آور تاریخ سرزمین ایران، در روستای هزاوه از توابع شهرستان اراک واقع شده و این بنای تاریخی با وسعت ۸۱۵ مترمربع و زیربنای ۶۲۵ مترمربع در ۲ طبقه ساخته‌ شده و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد و این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: روستای هزاوه علاوه بر ویژگی‌های تاریخی دارای ذخایر آب فراوان، آب و هوای کوهستانی و چشم‌اندازهای طبیعی و معماری است، علاوه بر معماری زیبای روستای هزاوه آثار دیگری در این روستا یافت می‌شود که ارزش تاریخی و فرهنگی دارد.

امیر هادی، فرماندار اراک نیز در این مراسم گفت: استان مرکزی مهد مفاخر و مشاهیر کشور است به طوری که یک چهارم مفاخر و مشاهیر کشور مربوط به استان مرکزی است.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های مهم در استان مرکزی به ویژه شهر اراک، توجه به مفاخر و مشاهیر مهم‌ترین اولویت فرهنگی و اجرایی است و باید تلاش کرد با استفاده از ظرفیت‌های موجود از جمله سمن‌ها، مجموعه‌های دولتی برای معرفی تاریخ و مفاخر منطقه بهره گرفت.

هادی در پایان بیان کرد: امیرکبیر از مفاخر استان مرکزی و حتی از مشاهیر شناخته شده در سطح دنیا است که تلاش می‌شود به منظور معرفی درست وی و خدمات ارزشمندشان در استان اقدامات و برنامه‌های خوبی فراهم شود، هرچند روز هزاوه فرصت خوبی برای تحقق این مهم را فراهم می‌سازد.

انتهای پیام
captcha