نگاهی بر ظرفیت مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا
کد خبر: 4064441
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳

نگاهی بر ظرفیت مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا

مدارس صدرا وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، در حال حاضر حدود ۲۰۰ شعبه در ۳۰ استان کشور با ظرفیت حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز دختر و پسر و چهار هزار کادر و معلم رسمی آموزش و پرورش دارد. این مدارس به شکل تخصصی علوم و معارف اسلامی را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد.

مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا

مدارس صدرا در راستای رسالت‌های سازمان تبلیغات اسلامی، شناسایی و جذب دانش‌آموزان مستعد به‌منظور تربیت دانش‌آموختگانی متدین، آراسته به فضایل اخلاقی، ولایتمدار، پیشتاز در صحنه‌های دفاع از آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی، پیشرو در حوزه علوم و معارف اسلامی مبتنی بر مبانی و اصول تعلیم و تربیت اسلامی و معطوف به تحول‌آفرینی در علوم انسانی جهت ادامه تحصیل در حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در عرصه فرهنگ، اندیشه، مدیریت در راستای احیای تمدن اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج)، تأسیس شد. حجت‌الاسلام محمد بیگی، مسئول مدارس صدرای استان البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز به تشریح و معرفی فعالیت‌های این مدارس در سطح استان البرز پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:

ایکنا- مدارس صدرا چه زمانی تأسیس شدند؟

سازمان مدارس صدرا از سال ۱۳۸۱ در راستای تربیت دانش‌آموزان نخبه و مهذب، همسو با اهداف گام دوم انقلاب، زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی فعالیتش را آغاز کرد و تاکنون در بیش از ۲۰۰ شعبه در ۳۰ استان کشور بیشتر از ۱۴ هزار دانش‌آموز دختر و پسر را تربیت کرده و حدود چهار هزار کادر و معلم دارد. این سازمان بیشترین مدارس دولتی پس از وزارت آموزش و پرورش و بیشترین مدارس علوم و معارف اسلامی در کشور را داراست.

مجوز رسمی تأسیس دبیرستان‌های علوم و معارف اسلامی با تصویب آیین‌نامه این مدارس در ششصد و هفتاد و هشتمین نشست شورای عالی آموزش و پرورش صادر شده که براساس این مجوز، سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند با هماهنگی سازمان آموزش و پرورش مناطق مختلف کشور، در صورتی که ظرفیت و امکانات لازم آموزشی و تربیتی برای تأسیس این مدارس وجود داشته باشد، اقدام به راه‌اندازی دبیرستان‌های یاد شده کند.

ایکنا- در استان البرز چند مدرسه صدرا فعالیت دارد؟

چهار مدرسه صدرا در استان البرز فعال هستند که از این تعداد، دو مدرسه دخترانه متوسطه دوم در کرج و نظرآباد و یک مدرسه پسرانه متوسطه دوم در کرج و یک مدرسه پسرانه متوسطه اول در هشتگرد فعال است.

ایکنا- برای ثبت‌نام در مدارس صدرا چه شرایطی لازم است؟

مدارس علوم و معارف اسلامی برای جذب دانش‌آموز، همه‌ساله در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و همچنین متوسط دوم از بین فارغ‌التحصیلان سوم راهنمایی از طریق آزمون علمی و گزینش اخلاقی، ثبت‌نام می‌کنند.

دانش‌آموزان می‌توانند پس از گذراندن دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی و کسب موفقیت در آزمون سراسری در رشته مورد نظر خود ادامه تحصیل دهند و همچنین از آمادگی کافی برای ورود به حوزه‌های علمیه بهره‌مند شوند.

علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌های و معارف اسلامی برای کسب اطلاعات بیشتر یا ثبت‌نام می‌توانند به دبیرستان‌های علوم و معارف اسلامی صدرای سراسر کشور، ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها و پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان مدارس معارف اسلامی به نشانی www.imso.ir مراجعه کنند.

ایکنا- هدف از تأسیس مدارس علوم و معارف اسلامی چیست؟

هدف از راه‌اندازی این مدارس، تربیت دانش‌آموزان دین‌مدار و نشر فرهنگ متعالی اسلام ناب محمدی است. تعمیق باورهای دینی در بین نسل نوجوان و جوان ایران اسلامی، کادرسازی در عرصه فرهنگ دینی جامعه و گسترش روحیه معنویت در بین نوجوانان و جوانان برای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، جذب و تربیت دانش‌آموزان با انگیزه، متعهد و علاقه‌مند به فرهنگ و تمدن و علوم اسلامی از جمله سیاست‌های ایجاد مدارس معارف اسلامی است.

ایکنا- مدارس صدرا چه تفاوت یا تفاوت‌هایی نسبت به سایر مدارس دارد؟

تفاوت مدارس صدرا با سایر مدارس این است که این مدارس به‌صورت شبکه‌ای اهداف و رسالت‌های مجموعه بالادستی را دنبال می‌کنند و در تلاش هستند با انجام برنامه‌های آموزشی نوآورانه و فعالیت‌های تربیتی مؤثر، زمینه تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به‌عنوان مدارس الگو دنبال کنند.

دارا بودن حداقل معدل ۱۶ برای مقطع متوسطه اول و حداقل معدل ۱۵ برای مقطع متوسطه دوم شرط ثبت‌نام در مدارس صدراست. پیرو مصوبه ۷۶۰ شورای عالی آموزش و پرورش، پذیرش دانش‌آموز در مدارس صدرا برای پایه اول مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم می‌تواند از طریق برگزاری آزمون، تعیین معدل، برگزاری مصاحبه یا تلفیقی از آنها صورت گیرد. سامانه ثنام، سیستم ثبت‌نام یکپارچه مدارس صدراست و شرط علمی پذیرش دانش‌آموزان داخلی میان پایه، دارا بودن حداقل معدل ۱۶ برای مقطع متوسطه اول و حداقل معدل ۱۵ برای مقطع متوسطه دوم است؛ ثبت‌نام مدارس سازمان صدرا از اردیبهشت آغاز شده و تا پایان تابستان ادامه دارد. ۷۰ درصد مدارس صدرا هیچ هزینه‌ای حتی برای فوق برنامه دریافت نمی‌کنند.

ایکنا- مدارس صدرا در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه اقداماتی انجام داده‌اند و سهم آنها در بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟

سازمان مدارس صدرا با توجه به پراکندگی ملی و مدیریت هماهنگ و منسجم، ظرفیت پیگیری طرح‌های تحولی را دارند؛ بنابراین در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کتاب‌های ناظر به سند تحول تولید و تبیین و در همه مدارس ارائه شده است، بنابراین فعالیت‌ها و طرح‌های میدانی مدارس صدرا براساس سند تحول طراحی شده است. در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تلاش کرده‌ایم تا تربیت نوجوانان و جوانان پر امید، با نشاط، پویا، فعال، عالم، متخصص و دغدغه‌مند را در دستور کار قرار دهیم که در این راستا مدارس صدرا برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوعی نظیر طرح مدیران جوان و دختران حاج قاسم سلیمانی را ارائه کرده‌اند که در حال اجرا در مدارس صدراست.

یادآور می‌شود، چهار مدرسه دخترانه متوسط دوم کرج به آدرس مهرویلا، بلوار یادگار امام، ابتدای خیام غربی، جنب کلانتری مهرویلا به شماره تماس 33512019، پسرانه متوسط دوم کرج به نشانی دولت‌آباد و شماره تماس 09125629184، پسرانه متوسط دوم نظرآباد به نشانی میدان معلم، بلوار معلم به شماره تماس 09126658652 و پسرانه متوسط اول، هشتگرد به نشانی بلوار خبرنگار به شماره تماس 09387720339 از اردیبهشت‌ماه تا پایان تابستان با ظرفیت محدود آماده پذیرش و ثبت‌نام از متقاضیان است.

انتهای پیام
captcha