هدف جنگ نرم تغییر ارزش‌ها و هنجارهای یک ملت است
کد خبر: 4064664
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
سرلشكر صفوی در اجلاسیه سنگرسازان بی سنگر:

هدف جنگ نرم تغییر ارزش‌ها و هنجارهای یک ملت است

دومین اجلاسیه «سنگرسازان بی سنگر» با رویكرد فرهنگ و مدیریت جهادی امروز پنجشنبه 26 خرداد در سازمان جهاد كشاورزی استان مركزی برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی، دومین اجلاسیه «سنگرسازان بی سنگر» با رویكرد فرهنگ و مدیریت جهادی امروز پنجشنبه 26 خرداد در سازمان جهاد كشاورزی استان مركزی برگزار شد.

هر دولت و حكومتی متناسب با اندیشه سیاسی خود فرهنگ عمومی را می‌سازد

سرلشكر سید یحیی صفوی؛ دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم كل قوا در این اجلاسیه گفت: برگزاری این یادواره‌ها یادآور تصمیم و ابتكار حضرت امام خمینی(ره) برای رسیدگی به مناطق محروم و یادآور حماسه جهادگران برای كاشتن بذر امید و عدالت با مدیریت جهادی در دل محروم ترین و مستضعف ترین اقشار جامعه یعنی روستاییان است.

سرلشكر صفوی با بیان اینكه نیروهای جهاد سازندگی با تلفیق ایمان و عمل با مدیریت جهادی و فرهنگ اسلامی انقلابی و با ثبات قدم و صبورانه و مدیریت انعطاف‌پذیر و كاربردی در قالب ستادهای پشتیبانی و مهندسی، خدمات بزرگی را برای پیروزی جنگ انجام دادند تأكید كرد: همه مسئولان كشوری و فرماندهان دفاع مقدس اذعان می‌كنند كه با شروع جنگ تحمیلی و حضور جهاد سازندگی و اقدامات گسترده این عزیزان در جبهه‌های جنوب، غرب و شمال غرب كشور با بهره‌گیری و بكارگیری از صدها تجهیزات مهندسی و هزاران نفر نیروهای متخصص و رزمندگان شجاع در كمك فرماندهان نظامی، پیروزی در دفاع مقدس محقق شد.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید قاسم سلیمانی با برشماری خدمات جهاد سازندگی در دوران جنگ تحمیلی خاطرنشان ساخت: جهاد سازندگی این سنگرسازان بی سنگر در دشت‌های تفتیده خوزستان در كوه‌های سربه‌فلک‌كشیده غرب و شمال غرب كشور، در هورالعظیم و دریا با ساخت چند هزار كیلومتر راه و صدها پل ابتكاری و هزاران سنگر مختلف بتونی، ده‌ها بیمارستان صحرایی و احداث هزاران كیلومتر خاكریز، یكی از اركان پیروزی ‌آفرین در جنگ بودند.

وی افزود: جهاد سازندگی با رسیدگی به محرومان جنگی در سریعترین زمان ممكن به بیمارستان‌های صحرایی، جان هزاران مجروح را نجات دادند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم كل قوا در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح فرهنگ و مدیریت جهادی گفت: هر دولت و حكومتی متناسب با اندیشه سیاسی خودش یک فرهنگ عمومی را می‌سازد. مثلا رژیم منحوس سابق به دنبال حاكمیت فرهنگ و ارزش غربی در تمامی ابعاد بر ملت ایران بود كه با ارزش‌های ملی و اسلامی ما كاملا متضاد بود یا آمریكا پس از فروپاشی شوروی در سال ١٩٩١ به دنبال تك قطبی سازی قدرت در تمام ابعاد فرهنگی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی در جهان بود.

وی با اشاره به استراتژی آمریكا در شكل‌گیری قدرت هژمون و تک‌قطبی‌سازی قدرت در جهان افزود: قدرت هژمون یعنی هیچ قدرتی نتواند با آنها مقابله كند آنها می‌گفتند جهان یك دهكده است و فرهنگ و آداب و رسوم این دهكده باید آمریكایی شود.

سردار صفوی تاکید کرد: اما استراتژی قدرت هژمون یا تنها ابرقدرت جهان شدن از سوی آمریكا با شكست مواجه شد و جهان به سمت چند قطبی شدن قدرت در حال حركت است و مصداق آن جنگ روسیه و اوكراین است.

جنگ نرم می‌تواند مقابل فرهنگ ارزشی یک ملت یا دولت عمل كند

سردار صفوی با تبیین اهمیت فرهنگ تصریح كرد: فرهنگ بر همه اركان یک دولت یا حكومت تأثیرگذار است، در تنظیم قوانین، سیاست‌های اقتصادی و خارجی، سیاست‌های دفاعی و امنیتی یك دولت، فرهنگ جوهره شكل‌دهنده به باورها و ارزش‌های اجتماعی، هنر، ادبیات و آداب و رسوم یک ملت است.

وی با اشاره به بسترهای فضای مجازی برای تغییر در فرهنگ ملی كشورها افزود: جنگ نرم و فضای مجازی می‌تواند درست در مقابل فرهنگ ملی و ارزشی یك ملت یا یک دولت عمل كند یعنی هدف جنگ نرم تغییر در فرهنگ، باورها، ارزش‌ها و هنجارهای یک ملت خصوصاً جوانان است.

صفوی با تشریح مؤلفه های مدیریت جهادی گفت: مدیریت جهادی مركب از مؤلفه‌های عشق و ایمان و عقلانیت و ولایتمداری، عزم و اراده در رسیدن به اهداف و خدمت به مردم و توانایی مدیریتی غلبه بر چالش‌ها و موانع و عبور از آنها با شعار ما می‌توانیم است.

سردار صفوی با اشاره به جایگاه مدیریت جهادی در منظومه فكری مقام معظم رهبری تصریح كرد: مبنا و اساس بودن اسلام ناب محمدی، معنویت و عقلانیت، مكتبی و مردمی بودن، حفظ ارزش‌های اسلامی و انقلابی، حفظ كرامت انسانی و بهره برداری از قدرت مادی  و معنوی برای حل مشكلات مختلف از شاخص‌های مدیریت جهادی از دیدگاه مقام معظم رهبری است.

وی تأكید كرد: هدف نهایی مدیریت جهادی تعالی و تكامل فردی و اجتماعی و ایجاد زمینه برای خودسازی فردی و اجتماعی، جهت خدمت به ملت و كشور، دین و انقلاب اسلامی است.

این فرمانده عالی دوران دفاع مقدس با اشاره به خصوصیات مدیران جهادی تأكید كرد: مدیران جهادی از دانش و مهارت عملی تأثیرگذار در محیط ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار هستند.

وی در پایان افزود: مدیر جهادی التزام عملی به مبانی و ارزش‌های اسلامی و اخلاق حرفه و رفتار انسانی دارد و از روحیه خودمحوری و تكبر به دور است و به كار تیمی اعتقاد دارد. مدیر جهادی دارای روحیه مردمداری و مردمیاری است. مدیر جهادی از توانایی ارتباطات گسترده با اقشار مختلف مردم برقرار و به دانش مدیریت روز مسلط است. مدیر جهادی به دنبال عاقبت‌بخیری است.

انتهای پیام
captcha