بیان برخی نشانه‌های قیامت در قرآن
کد خبر: 4065343
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴

بیان برخی نشانه‌های قیامت در قرآن

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با اشاره به هماهنگی محتوایی بین سوره‌های انفطار و انشقاق، گفت: از نشانه‌های قیامت شق شدن آسمان، نابودی خورشید و از بین رفتن بلندی‌های زمین است.

حجت‌الاسلام حسین فلاحی‌اصل، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستانحجت‌الاسلام حسین فلاحی‌اصل، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به احوالات و نشانه‌های قیامت در قرآن کریم، اظهار کرد: سوره‌های انفطار و انشقاق به بررسی برخی نشانه‌های قیامت اشاره دارد.

وی با اشاره به اینکه بین انشقاق که به دنبال سوره انفطار مطرح است هماهنگی مضمونی دارد، افزود: در برخی نمازهای مستحب سفارش شده که در یک رکعت سوره انفطار و در یک رکعت سوره انشقاق خوانده شود کمااینکه در آغاز هر دو سوره نیز هماهنگی محتوایی با موضوع نشانه‌های قیامت وجود دارد.

فلاحی‌اصل با اشاره به اینکه آیات نخستین سوره انشقاق «إِذَا السَّمَاءُ انْشَقَّتْ وَ أَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ وَإِذَا الأرْضُ مُدَّتْ وَأَلْقَتْ مَا فِیهَا وَتَخَلَّتْ وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ» سخن از نابودی زمین در قیامت دارد، اضافه کرد: در آغاز سوره انشقاق خداوند از آن زمانی خبر می‌دهد که زمین شق می‌شود و هر آنچه در درون دارد بیرون می‌ریزد.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با تأکید بر اینکه واژه سما را به آسمان ملکوتی می‌دانیم از نشانه‌های قیامت شکافته شدن آسمان است، خاطرنشان کرد: در یک معنا آسمان به مجموعه‌ای از چیزهایی است که بالای سر ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه در بیان نشانه‌های قیامت باید تفاوت عالم غیب و شهود را دانست، افزود: عالم شهود دیده می‌شود و با همان زندگی می‌کنیم عالم غیب عالم تمام اسرار الهی است کمااینکه جهان‌های بیکران غیب وجود دارد که خداوند گاهی گوشه‌هایی از آن را برای بندگان خود تعلیم می‌کند و آنان از گذشته و آینده می‌گویند.

فلاحی‌اصل با اشاره به اینکه در عالم قیامت غیب و شهود با هم تداخل دارد،  اظهار کرد: سما و آسمانی که بین عوالم غیب و شهود است از بین می‌رود به معنای دیگر درب بین غیب و شهود برداشته می‌شود و این نکته از مسلمات قیامت است.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه از اولین حوادثی که در قیامت شکل می‌گیرد نابودی خورشید است و پیش‌بینی دانشمندان این است که خورشید به مقدار معینی عمر کرده بعد از آن متورم می‌شود و از بین رفتن خورشید مسلم است، خاطرنشان کرد: هنگامی خورشید از بین رفت هر چه به آن وابسته است از بین می‌رود و با توجه به نابودی خورشید مابقی منظومه شمسی از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه نابودی و شق شدن آسمان به اذن خداوند است و با رخصت و برنامه‌ریزی کسی نیست، ادامه داد: آیات قرآن به انسان قرار و ثبات می‌دهد چراکه می‌دانیم زمین با چه سرعتی در حرکت است و ما با چه آرامشی زندگی می‌کنیم و اگر اذن خداوند نباشد انسان آرامش در زمین ندارد.

فلاحی‌اصل از دیگر حوادث قیامت از منظر قرآن کریم را نابودی بلندی‌های زمین و کوه‌ها دانست و گفت: وقتی کوه‌ها از بین بروند زمین از بین می‌رود و آنچه در درون خود دارد بیرون می‌ریزد تمام این برنامه‌ها به اذن خداوند بوده و این حق است.

خبرنگار: امین زینی وند 

انتهای پیام
captcha